Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1737 ggr
VT4ever
0

Försäkra katt innan kastrering?

Hej! Har köpt två devon rex för ca 2 veckor sedan… ena var kastrerad och den andra inte. När jag skulle försäkra katterna så kunde jag bara göra det på den ena (han som var kastrerad) då den andra har legat inne hos veterinären i två dagar för att han hade vätskebrist,  och då ville försäkringsbolaget folksam veta ungefär när han var inne och förra ägaren vet inte det, har i alla fall inte fått nå direkt svar… Han som då inte är försäkrad ska  kastreras nästa vecka. Ska jag ringa till folksam och "ljuga" att han inte har varit inne hos veterinären tidigare eller vad tycker ni, vill försäkra honom så fort som möjligt. Hur skall jag göra?

[lillelull]
0

Hur kan de förra ägarna inte veta när deras katt var sjuk?
De kan väl bara ringa till den kliniken han var inlagd och fråga när det var.. och varför? 
Man får i agria försäkra djur som varit sjuka bara man går in och får en veteinärbesiktigning angående de dom varit sjuka med. 
Jag hade en katt som hade varit på rymmen och han var borta i 9 månader och då när vi skulle försäkra honom så fick vi ju säga då att han vart på sjukhus och fått behandling för skabb och öroninflammation och sen krävde då bara agria att vi gick in till vet och fick ett papper om att allt var ok och sen var allt bra.

VT4ever
0

Jag vet inte hur hon inte kan veta, tycket det känns lite konstigt, hon skulle ringa mig när hon hittat pappret men inte ringt än. :/ När vi köpte katterna höll hon på med flytt och skulle flytta ut samma dag. Hon säger att uppfödare till katten som är 5 år var lite speciell och som jag förstod så har hon inte fått stamtavlan på honom. Den andra katten är från annan uppfödning och hon sa jag ska få stamtavla på honom när han är kastrerad. Hitta pojkarna på blocket. Måste försök få tag på henne och fråga igen när han var inlagd.

VT4ever
0

Jag kunde inte veta varför och när han var inlagd när jag ringde kliniken då det är sekretess och den som är skriven som ägare kan bara veta. Som jag förstod så är inte kvinnan jag köpte katten av som står som ägare utan uppfödaren. Han har varit i avel en gång.

VT4ever
1

Det känns lite som cirkus med köpet, men iallfall så ska han kastreras nästa vecka som vi bokat tid för

Karmatarerskanise
4

Ljug inte. Det kan stå dig dyrt om det uppdagas.

MonicaLagerquist
5

Det låter som om du hittat en riktigt dålig säljare av katter. Var katterna inte försäkrade hos förra ägaren.

Jag blir så bedrövad av att höra att 2 åriga raskatter säljs okastrerade bara så där.

Ljug inte för försäkringsbolaget utan gör allt rätt.

Stolt ägare till tre La permer

[lillelull]
0

Tycker också de låter väldigt rörigt, och håller absolut med. Ljug inte, säg som det är. De gjorde vi och allting gick jättebra trots att han hade behandlats på sjukhus innan vi försäkrade honom. 
Men jag tycker absolut det låter oseriöst av säljaren.. 

Med mitt första inlägg menade jag då att om hon påstår att hon inte vet varför eller när katten var sjuk då kan hon bara ringa sjukhuset och fråga när det var och de bör ju inte vara några problem om hon är ärlig. Det låter väldigt lustigt. Nu har jag aldrig köpt en omplaceringskatt eller en vuxen katt. Men jag tycker det låter konsigt att man inte har försäkring på sin katt? Hade hon inte en försäkring som du kunde ta över?

VT4ever
0

Kvinnan frågade mig om jag har tänkt ha den två åriga i avel eller som sällskap och jag vill bara ha som sällskap så då sa hon att ja får kastrera honom och det är ju självklart och det gör jag nästa vecka :) Han har tydligen varit i avel en gång. Ringde till kvinnan idag och hon sa att katten som är 5 år köpte hon som fordervärd och han hade också varit i avel en gång men sedan så skrev dem nå kontrakt och hon skulle få ha honom som sällskap och då kastrera hon honom men hon fick aldrig stamtavlan på honom och hon har ringt och skrivit brev till uppfödaren om att få stamtavlan men inte har hon fått den och det har gått 5 år… så den uppfödaren var ju konstig, dessutom är han inte änns id märkt, bara registrerad. Hon har haft Agria försäkring men jag byter till folksam då jag även har mycket andra försäkringar där och tycker deras försäkring verkar bra. :) Nu när jag pratade med kvinnan så sa hon att hon  inte har uppgifterna om när den tvååriga låg inne  utan det är uppfödaren som har det, då det var hon som stod för betalningen. Så jag kommer att få uppgifterna nu om när han låg inne så kan jag sätta försäkring på honom pluss så får jag stamtavlan på honom och det kommer ske ägarbyte =)  Det dagas till det bättre!