Medel/dofter som gör att katt inte vill kissa
Min katt har börjat kissa inne i protest, jag håller just nu på att byta sand, lådor, placera om osv osv och vi ska till veterinären för att dubbelkolla men jag är nästan helt säker att det handlar om i protest då jag känner denna kille väl och han är bra på att klaga på saker som han tycker är fel.
Nu till min fråga, har ni några mirakelmedel som tar bort lukten där han kissat och som avskräcker honom från att gå på golvet där han nu ibland uträttar sina behov. Har provat med ättika och citron men det hjälpte inte. Även provat att börja ställa maten där han brukar gå och det blev en aning bättre men han går där ändå till och från. Så några tips?
Bra att ni testar olika lådor, lådplaceringar och sandsorter, och kollar hos veterinär så han inte har några medicinska problem!👍
Sen måste jag bara säga att jag tycker "i protest" är ett olyckligt ordval eftersom katter som kissar fel inte gör det för att straffa sina människor, utan de gör det för att de känner sig oroliga eller otrygga p g a någon förändring i hemmet eller i rutinerna. Nya möbler, ny familjemedlem, ändrade jobbtider, ny katt i grannskapet, nytt rengöringsmedel…? 🤔
Att oron uttrycks i just felkissande (eller felbajsande) beror i sin tur ofta på att lådsituationen har varit ansträngd för katten under en längre tid, t ex har man kanske använt pellets eller kristallsand som är hårt resp vasst att krafsa i, eller lådorna är för små, för instängda (dålig luft) eller placerade på för katten ologiska ställen.
Så det allra bästa är om ni kan fundera ut vad som oroar eller stressar er katt, så att själva orsaken till att han kissar på fel ställe åtgärdas! Om det är en förändring som ni inte kan ta bort, se till att vänja katten långsamt vid den (tänk på att doftsinnet är viktigt för katter), och ge katten mycket positiv uppmärksamhet och även möjlighet att gå undan och känna sig trygg om det t ex är en ny familjemedlem.🙂
Annars är det ättika och produkter som t ex Piss off som ska ta bort kisslukten. Men att bara ta bort kisslukten där han kissar nu gör nog bara att han hittar ett annat för honom logiskt ställe att kissa på.
Ställ hellre en låda på stället där han brukar felkissa, med en oparfymerad sandsort som är behaglig att krafsa i!🙂
Håller med #1. Vad är det, enligt din mening, som katten protesterar mot nu och som han protesterat emot tidigare. Du skriver att han är bra på att klaga på saker som han tycker är fel. Ofta är det småsaker som gör att katten inte känner sig trygg eller tillfreds. Försöker man förstå och ändra detta så blir resultatet en nöjd och harmonisk katt. Priset för en själv är minimalt i normalfallet.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Har något förändrats? ny familjemedlem (andra djur, bäbis, sambo), flytt, nya möbler, nytt tvättmedel mm
var kissar han? vid/utanför lådan, vid ytterdörren, möbler, sängen.
kissar han mängder eller skvätter han. Är han inne eller utekatt?
har ni provat med feliway?
har ni förändrat något i hemmet?
Ex, flyttat omkring möbler eller är han ensam mer om dagarna eller är det något som hänt? ..
Ibland kan det vara något litet man själv inte tänker på men som påverkar katten.. och såklart viktigt att kolla att det inte är något medicinskt fel på honom som UVI eller så.
Jag tycker ovanstående har skrivit bra svar. Jag tycker också att "protest" är fel uttryckt. Det kan handla om något med toalettsituationen, ELLER om något annat är fel så är det en oro/stress som katten känner, som triggar igång instinkten att märka ut sin doft fast den normalt inte gör det. Ju oroligare katt desto starkare behov av att hävda sig och sätta dit sin doft. Den kanske upplever ett intrång av något slag.
Urine Off tycker jag är bra. Det tar bort kissdoften och innehåller dessutom ämnet som efterliknar kattens egna feromoner, doftämnen som är lugnande för katter.
Jag skulle nog prova att lägga en kvadratmeter aluminiumfolie ett tag på det stället. Inte för att det tar bort lukt, utan för att många katter tycker det är äckligt att gå på. Lycka till! Aa.
"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.