Kronisk Herpes
Hej!
Är det någon här som har en katt som har kronisk herpes?
Herpesviruset blossar upp en gång rejält och kan vid första gången bli väldigt farligt för katten då de kan leda till andra infektioner, och värsta fall döden. Viruset lägger sig sedan latent och när katten ex blir stressad så kommer det igen.
Min katt har fått detta och det är såklart jättetråkigt, och tänkte höra om det är någon annan här som varit med om detta och hur brukar ni handskas med det,
Jag känner mig ständigt orolig för att stressa upp honom och ex bävar mig inför att inskaffa ett husdjur till då jag hela tiden tänker att hans herpes ska komma tillbaka. Han fick diagnosen i somras och har sen dess haft de 2 ggr men då mycket mildare än första gången, och bara på ena ögat. 😓
Han var både vet besiktigad och vaccinerad vill jag tillägga när jag fick honom och har regelbundet vaccinerat honom men nu i somras när han fyllde 2 år så åkte han in på sjukhuset efter hårboll fastnat i magen och efter all den stressen där så utlöstes detta rent ut sagt helvete. Värsta jag varit med om han blev så dålig av herpes att han fick åka in igen och sitta på dropp en hel vecka då han inte kunde äta eller något för de bara rann snor och han hade svullen hals och ögonen bara rann ;( trodde nästan att det var slutet för honom och veterinären sa att om vi inte hade kommit in så fort så hade de kunnat sluta med en lunginflammation och spridas i ut i blodet och sen en säker död.
Någon annan som lever med en katt som har detta virus i kroppen?