Tips på klösträd?
Någon som har tips på bra stabilt klösträd? Max 800 kr. 170-180 cm högt. Max 60-70 brett och max 80-100 cm längd :) Ska ha till två katter varav en på 6 kg =stor kille :) Minst en hängkorg/påse måste finnas :) Inte vara sidor nu utan klösträd ni kan rekommendera :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
För 800 kr är det högst tveksamt om du får ett hållbart klösträd för en katt. I den prisklassen hittar du nog bara klöspelare eller små klösträd med pelare på 5-6 cm i diameter som antagligen går sönder efter två månader.
En katt över 5 kg bör ha pelare som är 9-10 cm i diameter för att de ska hålla utan att hela klösträdet vinglar.
Vi har detta till vår ungkatt, som det är mkt bra pris på: http://www.zooplus.se/shop/katt/klostrad_klosmobler/klostrad_i_takhojd/over_260_cm/314746
Men tanken är att vi ska byta ut det när hon blivit lite större och satsa på ett dyrare träd med mycket tjockare pelare. Till en 6kilos katt skulle jag köpt ett träd med tjocka pelare för att det ska hålla.
Jag tycker det låter väldigt tveksamt till om du hittar ett träd som du beskriver för 800kr. Jag tittade mkt efter budgetträd förra året och kunde inte hitta något större träd under 1000 kr som skulle kunna duga sålänge vi har en liten katt.
#1 Den jag har nu gav jag inte mer för och den har hållt över 3 år. Så jodå visst går det mycket bra, vet flera andra som haft också :)
Inte mina första katter, och haft andra klösträd tidigare, vet vad som fungerar för mina eller inte. Så ge tips utifrån #0, tack för "råden".
#2 Den jag har nu kostade inte mer, och syrran hade ett också hon köpte för 4-5 år sedan, för max 800 kr och höll riktigt bra, så visst finns det :)
Den är för hög, kan max ha 180 cm :(
Vill inte ha kommentarer som "finns nog inte" osv, antingen vet man eller inte, så vill bara ha förslag utifrån #0, inget annat tack på förhand :)
#3, #4 Klart det finns, men jag skulle aldrig få för mig att köpa ett så klent träd till min katt då jag anser att det är fel. Alla måste ju få svara utifrån sig själva. Du får skriva tydligare i första inlägget att du inte vill ha svar "från oss som inte kan", låter lite smått otrevligt annars, när man har försökt hjälpa till utifrån vad man läste första inlägget.
#5 Det vi har och det syrran hade var defintivit inte klent. Så man kan ju ta reda på fakta först innan man säger saker. Båda stabila och bra, och mina har sitt fortfarande men dags att byta ut. Dyrt är dessuom inte alltid mer stabilt och tvärtom.
Ja självklart men det hör inte till tråden dock :) Eftersom det inte är det som tråden handlar om :) Utan frågar efter vilka man kan tips om för det priset. Inte vad man anser om vissa klösträd osv, ointressant i detta sammanhanget :)
Jag har inte varit otrevlig. Men tycker #1 nästan "dumförklarade", säkert inte meningen men jag personligen upplevde kommentaren så: Står mycket tydligt i #0 vad jag efterfrågar. Någon som har tips på bra stabilt klösträd? Max 800 kr. tycker jag personligen är tydligt i alla fall. Menmen,
Kollat blocket? 🙂
#7 Vill helst inte ha begagnat :) Men ja jag har kollat men finns inga inom rimlig körväg tyvärr.
#8 Trist… Kan finnas i Facebookgrupper!
Bygga själv är inget alternativ?
#9 Ja jag håller utkik i de som finns nära mig :)
Men helst vill jag ha nytt, många begagnade är ganska slitna och katterna, i alla fall mina, föredrar nytt istället för som andra katter haft :)
Nej bygga eget är tyvärr inget alternativ av flera anledningar.
För 3-4 år sen kunde man köpa ett hyfsat klösträd för 800 kr, men priserna stiger på allt tyvärr. Jag menade inte att "dumförklara" utan bara påpekade att för stora katter bör man köpa ett klösträd som är rejält och för 800 kr så hittar man inte rejäla klösträd.
http://www.zooplus.se/shop/katt/klostrad_klosmobler/klostrad_stora_katter/468500 Jag tror det här är det bästa du kan hitta som är nära din önskade prisklass. Den är lite kortare än du önskar dig, men pelarna är 11 cm i diameter och borde klara en 6 kilos katt lätt. Med påse eller hängkorg blir det tyvärr dyrare igen. 😕
Alternativt så har du den här, men pelarna är bara 9 cm i diameter, bara 6 cm för tre av dem, så den är inte lika hållbar som den övre. Men den har en hängkorg. http://www.zooplus.se/shop/katt/klostrad_klosmobler/stora_klostrad/stora_klostrad_hojd_upp_till_180_cm/289012
Min kattunge på 4,5 kg har fallit ned från platåerna på en sån möbel eftersom han är för stor, så det är tveksamt att din stora kisse får plats.
#11 Det jag har nu gav jag max 800 kr för, syrran gav inte mer för sitt, och fungerat för våra stora katter utmärkt och rejäla :) Så jodå det går :) Men tyvärr säljs ingen av dem längre.
Katterna älskar att ha "påse" så det vill jag helst inte ta ifrån dem, dem ligger ofta i dem på klösträdet de har nu nämligen, favoritplatserna. Inte hängmatta utan "hängpåse/korg" eller vad man ska kalla dem :) Hängmatta gillar de tyvärr inte. :/
Den undre är tyvärr för bred, får inte plats.
Men frågan är vilka folk testat och gillar som uppfyller det i #0 :) Zooplus och såna sidor har jag kollat in men säger inget kring stabilitet mm, så därför jag frågar efter personers egna erfarenheter 👍
http://t.zooplus.se/shop/katt/klostrad_klosmobler/stora_klostrad/stora_klostrad_hojd_plus_180_cm/314724 Det här har jag i ett hörn i köket, kostar 849 kr. Det är väldigt smalt men eftersom hela underdelen har så mycket tyngd i sig, är det stabilt ändå. Man kan ju alltid fästa det i en vägg för säkerhets skull. Men det har hållit för min hane + en jourkatt på 5 kilo. Alla delarna i trädet används flitigt. Första gången Lillan skulle klättra högst upp ramlade hon ner, men de lär sig snabbt😊
#13 Vill helst inte sätta fast i väggen, då jag vill kunna flytta det vid städning, behov osv :) I nödfall fungerar det med lättare fastspänning :)
Den ser fin ut! Men har ingen "Hängkorg" :( Vilket mina katter älskar att ligga i nämligen :/
Jag kollade igenom hundratals katträd innan jag köpte mina. Hittade inget bra för stora katter i den prisklassen. Om du var nöjd med det gamla så kolla det märket. Och berätta gärna vilket det är som är så billigt och hållbart.
#15 Den säljas inte längre som sagt, var ett som VIDAXL hade för några år sedan.
Syrran köpte sitt på EBAY men det har jag inte sett igen heller. Dock hade den inga "Hängpåsar" ändå. Så kan tyvärr inte svara på det.
#16 Märket har väl fler klösträd. Du behöver inte upprepa allt i varenda tråd. Vi är läskunniga.
Jag håller med övriga. Ett träd av kvalitet får du inte för det priset idag. Du kan få ett med tunna stolpar som är ostabilt. Och du behöver inte upprepa att det inte var det du efterfrågade. För det är så det är. Du kan inte tvinga oss att skriva något du vill när det inte finns.
Spara längre och köp ett ordentligt.
#17 Varje tråd?
ALla läser inte alltid alla kommentarer, så tycker inte det är onödigt att upprepa :)
Vet ej vad märkerna heter, har inte kartong kvar.
Detta är maxbudget, det de har måste jag kassera snart, det håller inte flera månader till. Upptäckte idag att det börjat gå sönder. Välanvänt.
Se #4, vill inte ha mer "det kommer du inte hitta" osv, antingen tipsar man eller ej, vill inte ha massa OT 😉
#18 Du är på ett forum och får svar du inte vill ha även om du skriver att du inte vill ha det.
Tycker du borde ha lärt dig det efter alla dessa trådar där du ber om tips och råd och folk skriver även sådant du inte vill läsa. Är bara att strunta i dom inläggen istället för att tjata samma sak igen. Man får aldrig bara svar man vill ha. Så enkelt är det.
Det bästa med den budgeten hade nog varit att bygga ett eget rejält. Finns beskrivningar och ritningar på nätet.
#19 Visst är det så, men varför tjata om något jag inte efterfrågar efter? Och blir ju bara massa OT = segladdat osv, istället för att ge på det som efterfrågas? ANnars är det ju inte lönt för folk att fråga saker, om det ändå bara kommer upp mest som inte har med frågan att göra? Så tänker jag i alla fall xD
Speciellt när jag vet att det finns tillräckligt? Sedan vad man själv anser är tillräckligt stabilt eller inte, det kan säkert skiljas på.
Inte möjlighet till att bygga eget, skulle defintivit inte bli stabilt och skulle se hemskt ut :/
Kronan har försvagats kraftigt sen din syster köpte sitt klösträd på ebay. Så det går inte längre att göra klipp där, förut så var det ca 7 kr = 1 euro, men nu är det 10 kr. 😕
Vi försöker hitta alternativ till dig, men eftersom du endast vill ha ett perfekt svar som är väldigt svårt att tillfredsställa så är det krångligt att leva upp till ditt önskade svar.
Eftersom du gillar vidaxl kan du ju kolla på deras sida. Just nu har de rea på många klösträd, så du kan köpa ett klösträd för runt 850 kr som förut kostat 1100 - 1400 kr. Många ser ut att ha en hängplatå.
https://www.vidaxl.se/c/14/kattmobler#dir=asc&limit=all&order=price&price=379-1679
När vi letade efter Klösträd så såldes vidaxl på cdon. Dom hade massa olika alternativ och dessa kostade runt 800-1200 kr typ. Vet dock inte om det finns kvar (sitter med mobilen nu så kan/orkar ej kolla) men såg att dom hade dessa för en månads sen iaf. Sen har vidaxl auktioner på Tradera, iaf vad jag kunde se då :)
#22 VIDAXL har jag ett träd ifrån nu :) Men vet att deras kan variera kraftigt i kvalite, stabilitet och så. Har du någon därifrån? =)
#21 Är det så stor skillnad mot för 4-5 år sedan menar du? Inte tänkt på det bara.
Nej jag är verkligtn inte ute efter perfekta svar, enligt mig finns inte ens perfekta svar :) Men däremot vill jag inte ha prat om annat än det som efterfrågas, utan vill ha svar på det jag efterfrågar, vilket ju inte är så konstigt egentligen :)
Gillar VIDAXL ja men deras klösträd kan variera kraftigt, är därför jag frågar efter specifika träd som andra provat :) Så man har ett hum om hur de är i alla fall :) Så tänker jag i alla fall :) Kollat igenom alla på VIDAXL redan, tack ändå :) Men som sagt, ute efter träd som folk rekommenderar, sidor vet jag flertalet, men tack ändå ! :) HAft som är både bra och dåliga därifrån nämligen.
#23 Hur gör du om ingen kan rekommendera det du efterfrågar?
#24 Då får jag chansa :) men vill fråga först istället för att chansa i onödan :) Det är ju inte bara att skicka tillbaka om det skulle vara kasst liksom, så bättre att fråga först :)