Katten spydde av applaws?
Hej, är ny på sajten så jag hoppas jag la tråden i rätt del =)
Har två kattungar på 14 veckor som bott hos oss i två veckor, de äter idag torrfoder för kattungar från mjau som de fick hos uppfödaren, samt blötmat från mjau och bozita. I fredags fick jag hem en påse med torrfoder från applaws som jag vill byta till så jag gav dem endast några kulor över det andra fodret. Dagen efter hittade jag uppspytt torrfoder, tänkte dock inte mer på det utan gav dem ytterliggare några kulor från applaws. Idag spydde ena katten igen och jag misstänker nu att det kan vara applaws som är orsaken eller om det bara är en olycklig slump (katterna har aldrig spytt innan.) Någon som varit med om samma sak eller kanske har en förklaring till varför, eller ska jag köpa nått annat torrfoder?
Min ena katt spydde också av applaws, varför vet jag inte men har bytt foder nu.
||My Love For Animals Is Immortal||
Det var inte hår eller rester av någon krukväxt eller något i spyorna…???
Mina båda tjejer äter Applaws (+ mkt blötfoder) och de kräks i stort sett bara om de har hårbollar.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Såg inget hår eller nått annat, bara en hög med torrfoder. Vet inte om han kanske hetsåt för han tycker det nya fodret var gott och åt mer vanligt torrfoder för han ville åt de nya bitarna jag strött, eller om det var nått han inte klarade av..
Det låter som att han ätit för mycket på för kort tid. Och inte druckit tillräckligt med vatten mellan gångerna.
Vår hane spydde såna "torrfoderkorvar" i början när han åt torrfoder (Applaws) men nu får han inte torrfoder alls längre pga att dom dragit ut så många tänder på honom (FORL). Fast ibland har han eller honan lyckats slänga ner torrfoderburken (med hål i och som honan plockar "kulor" ur med tassen) som står på ett bord, så att locket gått upp. Trots att han inte har många tänder kvar, så äter han glatt när det ligger en hög torrfoder på golvet! ;)
Min förra katt vägrade våtmat så han åt i stort sett bara torrfoder. Och lite då och då spydde han "torrfoderkorvar" också….
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Ja antingen tål inte kissen det eller så är det foderbytet som gör att magen krånglar. Även fast han bara fått några bitar så är ju olika katter olika känsliga för annan mat än den vanliga.
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
Har också haft en katt som kräkts av applaws men långsamt foderbyte är alltid viktigt.. Men hon tålde det inte oavsett men sen har jag en katt som mått jättebra på det men då bytte vi över låååååångsamt. Nu kör vi eukanuba.. Han är otroligt kräsen och ratar nästan allting man provar så det är det som fallit i smaken och håller sakta men säkert gå över till eukanuba.