Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 721 ggr
Enlilapaprika
3

mat till ev. hemlös katt?

Hej, vi har det senaste taget haft en grå liten katt som stryker omkring på vår gård och jag är rädd att den inte har någon ägare eller t.o.m är undernärd då när jag klappar den bara känner päls och ben, och som forna kattägare vet jag att det inte är bra.. Den har ruggig päls och är väldigt kelsjuk och jag vill hjälpa den på något sätt och tänkte börja med att ge den mat, men har ingen aning om vad jag ska ge.. Hemma finns det varken fisk eller fågel och nötköttet är fryst, ska gå och handla en burk kattmat men vilken mat är bäst? Jag gissar på att katten är 3-5 år ungefär och är som sagt undernärd

Tjeja
4

Mjau blötmat, färs på burk är bland det bästa färdigfoder i handel du kan ge! Ovanpå det är det en av de billigaste och vanligaste kattmaten och är lätt att få tag på i vilken vanlig mataffär som helst! Win win! Finns inte mjau är bozita samma mat fast under ett annat varumärke. Vad du än väljer är blötmat alltid att föredra framför torrfoder till en avmagrad kisse i alla fall. Lycka till och tack för att du bryr dig om o vill hjälpa kissen!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

vallhund
2

Låt katten vänja sig med dig o låt dess mage vänja sig med kattmat. Börja med blötfoder som #1 föreslår, små portioner så inte magen kapsejsar.

Vill du ta dig an kissen så se till att den har ett ombonat bo, vid murstocken under huset eller något annat lämpligt utrymme, se till att där alltid finns rent vatten o torrfoder.

Vill du mata in kissen så kan du så småningom servera blötmaten precis innanför eller i dörröppningen.

Nästa steg är klo o pälsvård. En utekatt skall ha användbara klor, så de får inte klippas för korta. Nästa steg är ett bad, när kisse litar på dig. Försök inte kamma ut toffsar o dylikt, klipp bort istället.

En "stray" katt kan aldrig få för mycket kärlek.

Om du matar en katt regelbundet kommer du att anses som dess ägare enligt lagen. Avmaska, vaccinera o kastrera.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

annzoo
5

Jag hade gett överkokt kyckling som är snäll mot magen då de finns katter som får diarré av blötmat om man ska ge mat. sätt ut lappar och kontakta polisen om katten då den kan vara på rymmen.

Enlilapaprika
0

Tack för hjälpen! Har tyvärr inte chans att ta mig an katten då jag är ynka 16 vårar och en familjemedlem är pälsallergiker, hur gärna jag än skulle vilja ha den.. *gråter inombords*

Uppkatten
3

Undvik kolhydrater (d v s torrfoder) till katter som svälter. Ge helst små portioner mat men ofta.

Sätt upp galet många lappar i närområdet där du efterlyser kattens ägare/uppgifter om katten. Lägg även lappar i folks brevlådor.

Ta katten till veterinär som kan scanna av och kolla om katten är id-märkt med chip. Det brukar man få kolla gratis. Även polis/katthem brukar kunna hjälpa till att kolla detta.  Kolla också i kattens öron om den har någon id-tatuering (om katten tillåter det).

Efterlys kattens ägare på Facebook-sidor såsom Vi längtar hem, Hittakissen, Bortsprungna katter - djur.id, Hjälp katter hitta hem igen o s v. Finns även många lokala facebooksidor.

Lägg även in en annons på Kattpolisen i Fokus.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
4

Ta också kontakt med ett No Kill-katthem (t ex ett SVEKATT-anslutet katthem) och hör om de kan hjälpa katten (ifall du inte kan). Du kan gå in på SVEKATTs hemsida och kolla vilka katthem som är medlemmar i SVEKATT.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.