Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1281 ggr
Fia81
0

Hund & Katt?

I lördags var min man och barnen ute på promenad med hunden, då en katt dök upp följde med hela vägen hem till oss. Hon ville sedan inte lämna oss utan gjorde allt för att komma in i huset. Hon verkade stressad och orolig så efter att ha pratat med grannar och igen kände igen katten tog vi in henne och gav mat och vatten. Vi har ringt polisen flera gånger, satt upp lappar i stadens djurbutiker, mataffärer samt på lyktstolpar i vårt område men ingen saknar denna katt. Jag hittar inget på olika efterlysningssidor heller tyvärr. Jag tog henne till veterinären idag men hon saknar tyvärr chipp och öronmärkning. Jag har nu pratat med katthemmet närmast oss, och dom har plats om inte vi kan ha kvar henne… Hon är ca 1-1,5 år och en riktigt mysig tjej. MEN problemet är att vi har en hund som är 12 år och inte alls van vid katter, han är väldigt stressad över detta och helt "galen" Vi har delat upp huset i två delar och håller dom separerade just nu. Katten är inte direkt rädd för vår hund, det är vår hund som är "tokig" Jag undrar nu om någon annan har erfarenhet av äldre hund och katt? kan dom fungerar ihop?

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

Rumblebee
0

Har visserligen erfarenhet med hund och katt tillsammans, men de hundarna var bara nyfikna i början och inte uppstreßsads. Men har du ställt frågan inne på hundar. iFokus? Kanske finns någon där som kan komma med råd. Vet inte hur exakt hunden är, om han är stressad för att han är nyfiken eller territorisk och vill skydda sitt revir.

Fia81
0

Jag skulle säga att han är stressad, osäker och nyfiken. Skäller som en tok men svansen viftar samtidigt, detta beteende har han egentligen alltid haft mot allt nytt, både människor och djur i alla sina 12 år. Vi har även kanin hemma som han går bra ihop med (men en kanin fanns redan i hemmet när han kom hem som valp) Katten bara tittar på honom och vänder… Bäst att undvika den där galningen…

Jag har ställt samma fråga på hundariFokus, tack 🙂

nypisnina
0

Har du släppt ihop dem så att de får hälsa och vänja sig vid varandra?
Om katten är så cool tänker jag att hunden kommer vänja sig? Min ena katt älskar hundar och har träffat oerhört bråkiga som har velat jaga honom men han är så cool så hundarna han har träffat har börjat gilla honom också. Både en medelålders hund och en valp som bara har blivit buffligare och buffligare. :-)

Fia81
0

Tack alla för era fina råd Blomma

Vi har kämpat denna vecka för att hitta hennes ägare men utan resultat. På lördag har hon fått plats på ett bra katthem. Det är ett svårt och sorgligt beslut vi tagitLedsen

nypisnina
0

Fint att ni försökte och tog hand om henne. Blir så glad över att höra att det finns så många djurvänner. ❤️

Wellcraft
1

Ett ansvarsfullt beslut. Hunden var där först och det är inte rättvist att utsätta en äldre hund för stress. De förtjänar lugn och ro, samt en trygg närvaro.
Vad fint av er att ta hand om katten, vilken tur att katthemmet kunde ta emot.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund