Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3974 ggr
[eliinmeyer]
1

7 månader och bits

Hej Jag har en katt som bits något fruktansvärt, hela tiden, spelar ingen roll vilken person i familjen det är eller om det är någon släkting/vän. Han är ju leken hela tiden så han biter i princip hela tiden, förutom när han är trött/sover, mestadels i händerna biter han. Ganska hårt också, flera gånger det börjat blöda, rivs gör han också. Han har bitits ända sedan han var kattunge. Och vi har försökt med att distrahera med annat, att säga ifrån på skarpen, spruta vatten osv, men inget som vi testat hjälper. Hur får man han att sluta? Några tips eller förslag? Tacksam för svar :)

Lubsan
1

Bor katten ensam hos er, dvs utan kattkompis? Isåfall är det nog att han vill busa. Våra katter har brottningsmatcher varje dag och bits på varandra. Kanske skulle funka med nån leksak? En sån här t.ex 😃
http://www.zoo.se/produkter/katt/kattleksaker-aktivitetsleksaker-vippor/kicka-sparka-klosa-leksaker-kattmynta-for-katter/kick-scratch.html

eller

http://www.zoo.se/produkter/katt/kattleksaker-aktivitetsleksaker-vippor/kicka-sparka-klosa-leksaker-kattmynta-for-katter/wrestling-kickeroo-jeans.html
Finns nog andra som har tips också, vi har nyligen skaffat kissekatter så är långt ifrån expert. :P

[eliinmeyer]
0

Ja vi har bara han. Men jag har både en lilla syster och lillebror som älskar att vara med honom så lekkompisar har han ju, kan nog inte vara det :/

[lillelull]
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Min gjorde det också, de jag gör när han börjat bita är att bara bli HELT stilla med handen och tillslut så slutar han och sen så märkte jag också vilka situationer han gjorde det i, och om han gjorde det när han ville leka så bytte jag ut min hand till ett gosedjur.

Och han fick mycket mer leksaker och två stora kattställningar som gjorde att han var aktiverad nog att sluta hålla på och  bita mig.

Och han älskar att bita i gosedjur nu aldrig handen! 

Märkte att det bara blev värre av att säga till och börja spruta vatten och sånt.

Här har han precis fått ett litet baby katt gym som han gillade väldigt mycket och tog ut mycket energi på.

http://kattbeteende.se/kattguider/katten-bits-och-rivs

[lillelull]
0

Idag är han 3 år gammal och världens snällaste lille kille, han kramar sina gosedjur nu bara och han är världens snällaste mot mig.

Pussar mig varje dag och är mer som en hund än en katt.

Lubsan
5

Fast människor kan inte ersätta kattens behov av att busa med jämnlikar. Kattungar busar ofta väldigt "hårt" med varandra och om ni vill slippa det beteendet mot er skulle jag nog köpa, som personen över skriver, ett gosedjur eller någon av dom leksakerna jag länkade. :) annars får ni nog stå ut med lite bits och riv. :/

[eliinmeyer]
1

Okej ska försöka med detta! Tack för alla svar!

Lubsan
0

Hoppas det löser sig! 😃

[lillelull]
0

Ha tålamod med din katt och du kan alltid läsa på om kattens kroppspråk på många bra sidor och det är ju så att vi inte alltid kan förstå den för man ser inte vad kattens kroppspråk visar.

Jag har haft katt sen barnsben och aldrig haft en katt som inte slutat med ett dåligt beteende :) Så tålamod, kunskap och försök att ha roligt med din katt.

Sen tror jag att katten  kommer få ett trevligt liv utan kattkompis också även om vi som sagt inte kan ersätta kattens behov av att leka med en annan katt så är inte katter flockdjur så de har inget behov av att vara i flock så man kan ha ensam katt utan problem.

[lillelull]
0

http://www.kattstatus.se/ en bra sida med många bra råd :)

Scorpio97
3

Var även noga med att aldrig leka med händerna med katten, utan ha alltid en leksak. Annars uppmuntrar man bitandet. När katten biter gå därifrån och ignorera honom. Men se även till leka ordentligt med honom så att han blir trött flera gånger per dag. 

Sen tycker jag också att kattungar och ungkatter alltid ska ha en lekkompis, vi människor kan inte riktigt uppfylla det behovet helt enkelt.

//Jessie

Kajsas matte
0

Håller helt med Scorpio 97! Lek aldrig med händerna med katten för det brukar sluta med att den blir handilsk eller handskygg. Försök gärna trötta ut katten med en laserpekare t.ex. Då får du bort katten ifrån händerna samtidigt som det är lätt för ett barn att sysselsätta den. Lycka till!

mariesdotter
0

Har ett liknande problem med min Isolde och hon är inte ens ursäkta sig med att vara en busig kattunge. Hon är 3 år och bits när vi gosar. Då är hon alltså inte leksugen, hon är aldrig intresserad av att leka med mig, bara med andra katten. Hon bits jämt när hon kommer upp och lägger sig hos en. Hon bits om jag klappar henne, hon bits om jag INTE klappar henne. Spelar ingen roll vart jag rör henne, så verkar inte bli irriterad för att jag rör vid ett visst ställe. Hon slickar också på en; hela tiden. Händer, armar, ansikte… tänker om det kan ha nåt att göra med att hon har varit mamma flera gånger förut, typ ett "mamma-beteende"? Störande är det iaf, när man ligger och myser i godan ro och så får man ett bett eller fler i fingrarna. Spelar ingen roll vad man gör; säger åt henne på skarpen, tar ner henne på golvet…

Volpes
0

Handilsk eller handskygg? Jag har katter väldigt länge och det har aldrig varit ett problem. Katten vet när den leker och det gör absolut ingenting att man leker med den med handen. Våran katt bits (väldigt löst på mig och hårdare på sambon, för han vet att sambon tillåter mer) när vi leker och jag leker väldigt mycket med händerna med honom. Och när vi inte leker så bits han inte alls. Så det där tror jag inte alls på. Man måste lyssna på sin katt och både du och katten måste veta att ni leker. En katt blir ju bara handilsk eller handskygg om man skrämmer dem med händer.

Tycker absolut inte att man ska ta bort närheten med sin katt när man leker med dem. Man måste bara hitta ett samförstånd och en gräns.

Samt att jag inte skulle rekommendera laserpekare. Minna föräldrar hade en katt förut som det tagit över från en annan. De hade lekt med den med laserpekare tidigare och började efter det att jaga allt som blänkte, solkatter och speglingar och så vidare så det var ganska jobbigt för mina föräldrar.  Men jag vet inte det kanske bara var den katten.