Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1420 ggr
Lubsan
0

Hur mycket blötmat?

När vi var hos veterinären så frågade jag henne hur mycket mat katterna bör äta. Hennes svar va att så länge som dom växer så bör dom ha fri tillgång. Vi ger katterna mjau/bozita blötmat tetror och Royal kitten torrfoder (katterna blir lösa i magen av endast blötmat) som läget är idag så äter dom nästan en hel tetra om dagen VAR under en 24h period. Jag tycker det känns mycket? Dom knaprar i sig lite torrfoder också, inte jättestora mängder.
När vi var hos veterinären för tre veckor sedan så vägde dom 1,6kg och den andra 1,7kg, enligt henne normalviktiga. Hur länge bör man ge dom fritillgång på blötmat? En annan sak jag funderat på är att det luktar verkligen skunk när dom vart på lådan, är det ett tecken på att maten är fel för dom eller är det normalt?

(känner mig extremt frågvis på denna sidan men om man inte frågar så lär man ju sig inget) 🤪

Karmatarerskanise
0

Jag gav aldrig fri tillgång till blötfoder. Och en av mina tålde inte bozita eller rc kitten.

Tog bort torrfoder helt och ger endast mjau. Det står på burken hur mycket man bör ge ca. Nu är ingen dålig i magen mer. Ger smaken oxkött.

Torrfoder som rc är inte speciellt bra.

Scorpio97
0

Vi har tre kastrerade utekatter på 2.5-3 kg, och dom väger runt 200 g blötmat var per dag, plus det dom fångar ute och lite kött när vi lagar mat ibland. Men så länge katterna inte verkar bli överviktiga så kan du låta dom äta hur mycket dom vill. Speciellt om det är kattungar/ungkatter. 

Att det luktar äckligt/mycket tyder på att magkrångel/att något med fodret är fel. Personligen skulle jag tro att det beror på att du ger Royal Canin, det innehåller mycket spannmål/kolhydrater vilket inte är en direkt naturlig föda för katter, och därför får bajset att lukta illa. Det finns bättre torrfoder om du måste ge det.

Har dom ätit samma mat länge? En katt som är van vid mestadels torrfoder kan bli dålig i magen om man byter över på blötmat för snabbt, och då blir dom lösa i magen och det luktar illa.

//Jessie

Lubsan
0

Den enda infon jag har funnit är riktlinjer för en vuxen katt har för mig att det står typ en tetra om dagen, våra är ungefär 4,5 månad.
Men hur vet man om dom inte tål det/blir dåliga av just den sorten? Är den  dåliga lukten ett tecken på det (i början fick dom annan sort än boxita/mjau och det var samma lukt då)? För övrigt så är konsistensen helt vanlig när de går på toa och det är ungefär samma mängd och antal ggr på lådan varje dag och dom äter maten med glädje (förutom kycklingsmaken).

Yes, har lärt mig härigenom att RC inte är så bra, tänkte byta sort när nuvarande är slut. (hoppas och antar att RC inte är SÅ dåligt att jag måste slänga den extremt dyra säcken med torrfoder direkt, utan att dom kan äta slut den för ett senare byte) 🤔🙂

Lubsan
0

#2 Såg ditt svar nu och då kanske det är så att jag får slänga RC.
Innan katterna kom till oss fick dom bara torrfoder och väldigt lite blötmat, så kanske berodde på det i början då att de va lösa i magen. Kanske ska ta bort torrfodret helt? Eller behöver man fasa ut det på nått vis?

Men hur länge tycker ni att katterna borde få ta hur mycket dom vill? Och när dom blivit kastrerade bör dom få någon ändrad kost då eller kan man fortsätta med vanliga mjau?

Scorpio97
1

#4 Hur gjorde ni när ni bytte till mer blötmat? Om katterna bara är 4.5 månader kan ni inte ha haft dom så länge, så övergången kanske gick lite för fort? 

Jag förespråkar att bara ge blötmat i vanliga fall, men om övergången gick fort kan det vara bättre att backa och ge mindre blötmat och mer torrfoder ett tag. Irriterar man magen under en längre tid finns risk att katten blir känsligare och känsligare. Sen när magen är bra kan man långsammare minska på torrfodret igen.
Men det är lite svårt att säga. Det kan som sagt lika gärna vara torrfodret som är boven, eftersom det inte är så bra torrfoder, och då kan det vara bättre att ta bort det helt. 

Vissa katter kan äta fri tillgång hela livet, speciellt om dom äter blötmat. Som sagt, så länge dom inte blir överviktiga så kan du låta dom äta. Och du bör absolut låta dom fortsätta på samma kost när dom blir kastrerade också. Blötmat är det bästa du kan ge, förutom BARF och färskfoder.

//Jessie

Achatina
0

Inte slänga, bättre att fasa över de till andra foder. Tvära foderbyten kan också skapa magproblem.

Karmatarerskanise
0

Jag gav mindre och mindre torrfoder under en vecka. Sedan tog jag bort det.

Min hane är kastrerad och äter mjau blötmat.  Man får hålla koll på vikten. Men de blir lättare feta av torrfoder.

Lubsan
0

Ja, det blev nog en för snabb övergång har jag insett såhär i efterhand tyvärr.
Så frågan är vad som är bäst att göra nu, minska mängden torrfoder som står framme för varje dag och tillslut bara ge dom blötmat? Eller som du skrev, minska på blötmat och ge mer torrfoder. Men tror inte det är så poppis då blötmat är det dom föredrar och vill inte gärna ge dom mer mängder med torrfoder. Dom har ju ätit blötmat ända sedan dom kom till oss.
Men då vet jag iaf att jag inte behöver oroa mig över mängden med mat dom får än så länge iaf :) Och att dom kan äta samma efter kastrering.

Scorpio97
0

Jag vet faktiskt inte vad som är bäst.

Men kolla upp FortiFlora/probiotika förresten, det är ett pulver man strör på maten som gynnar dom bra bakterierna i kattens mage, och förhoppningsvis gör magen bättre snabbare.

//Jessie

Karmatarerskanise
0

#8 Det gäller blötmat.  Torrfoder går dom lätt upp i vikt på.

Lubsan
0

#10, Yes, va med på det 😉 men tack för förtydligandet :)

ElisabethB
0

Du behöver verkligen inte slänga maten. Prova att succesivt ge mindre och mindre av torrfodret och blir det mat kvar kan du antingen ge det som godis eller ge bort det till något katthem.
Om inte katterna är allergiska så är det absolut ingen fara med några kulor om dagen.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Lubsan
1

Tack! Ska prova detta :)

HelenaMK
0

Min åt också Mjau och kunde äta hur mycket som helst verkade som. Blev också lös i magen och jag gav torrfoder trots att jag eg inte ville för att avhjälpa lös i magen. Har nu gått över till Mush Vaisto Cat. Inget torrfoder, äter rekom mängd och ingen konstig lukt. På rekommendation av Mush bytte jag rakt av och behövde inte fasa in. Bästa jag gjort för nu vet jag att han får riktigt bra mat. :-)