Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2862 ggr
Karmatarerskanise
0

Mayday, katt på bordet

Nu har min exotic Saphira börjat hoppa upp på middagsbordet. Helt plötsligt idag. Tog ned henne direkt första gången och sa NEJ. Satte mig i soffan och två minuter senare var hon där igen. Jag upprepade samma procedur med bestämd röst. Sedan igen en tredje gång. Fjärde gången han jag inte fram för hon hoppade ned när jag sa nej påväg dit. Detta upprepades flera gånger och är verkligen ett oönskat beteende. Det hjälpte inte heller med fy spray längst bordskanterna. Så. Hon verkar förstå att hon åker ned fort som tusan om jag får tag i henne och väljer att hoppa ned innan. Men går sedan upp igen. Är hon trög? Någon här inne sa att katter lär sig fort, här är det verkligen inte så. Inte nog med det. Jag hörde konstiga ljud i köket tittade dit och såg att hon klättrade på ugnen för att komma upp till spis, vask, knivar, väldigt väldigt starka såser som hon kan välta och kanske slickar i sig. En av dom är så stark att jag faktiskt tror det skulle kunna stoppa andningen. Jag är kock och mitt kök är överfullt. Jag kan inte ta bort mina vassa kockknivar som kan välta och skära av ett ben om det vill sig illa (ja, så vassa är mina japanska) Samma sak med alla såser. Är livrädd att hon kommer skada sig eller välta ned saker så Gimli skadas. Hur gör man? Går det att få bort beteendet?

[[pimey]]
16

Hon är en KATT och en katt är inga golvdjur som hundar utan vill vara på högre höjder. Du kommer aldrig kunna få henne att inte vara på bordet, bänken eller spisen du får helt enkelt stoppa undan så mycket farligt du bara kan. En kock behöver inte ha knivarna framme utan vill du inte att hon ska skada sig så kattsäkra ditt kök. Hon är som sagt en KATT och det är en del av deras instinkt och beteende, inte tröghet!

Maria
1

Jag är tyvärr inte till hjälp heller då jag har resignerat😃

Alla knivarna har vi i en låda. Såser av olika slag står packade i en trälåda vid spisen så att de inte kan välta.

Både jag och min man gör saker per automatik så att det inte ska vara farligt för katterna.

Min första katt däremot var ibland på bordet men så fort jag dukade så hoppade han ner men det var inget vi lärt honom.

/Maria

[Saltpinne]
0

Vi använde en sprejflaska med vatten när det gällde absoluta NEJ ställen som köksbänk och bord. Sen får de ju vara överallt utöver det så jag tror inte de tog direkt skada. De lärde sig snabbt och nu använder vi såklart inte sprejflaska längre, utan bara en kort period.

kattöga
8

Katten har nog förstått, det är därför hon hoppar ner snabbt när du kommer.
Men det betyder inte att dom håller med dej, dom tycker nog att dom har rätt att vara där dom vill! Så funkar katter (dom är inte som hundar som kan dresseras till att lyda även när husse/matte inte ser).

Så gör båda mina katter, men nu har jag inget farligt framme längre (knivar t ex ligger i lådor o hänger på väggen), så nu är inte bord/bänkar lika spännande längre, saker att leka med eller nåt gott att smaka på finns ju inte framme längre.  Det som är förbjudet är ju oftast lite spännande….. precis som små människor kan tycka ibland….

Numera får dom hoppa upp på en av våra köksbänkar, inte den vid spis och diskho. För ena katten tycker om att vara i närheten och titta på när jag pysslar i köket.

Om du inte kan eller vill plocka undan farliga saker eller mat från bord och bänkar i köket, så får du nog stänga dörren till köket istället.
Ett skåp eller hyllor att ställa undan saker på är ju annars ett alternativ…..

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

burmamys
5

Jag klickertränar mina burmor, och aktiverar även med koppelpromenader och fodergömmor. Katter är smarta och kan absolut lära sig en hel del tricks, särskilt om du bjuder på något gott varje gång de gör som du vill! Men de gör alltid som de själva vill när du inte är där. 

Du kan ju lära dem att t ex sitta på en viss stol eller bänk när du jobbar i köket eller äter middag, men du MÅSTE räkna med att de hoppar och klättrar överallt där de kommer åt. 

Det är så katter fungerar, de tar in mycket information men litar i grunden bara på sin egna bedömning av situationen, och de vill helst vara på höga platser där de har bra översikt och ryggen mot väggen. 🙂

Nu har hon lärt sig att det är obekvämt att vara på bordet när du ser henne, men det hindrar henne inte från att vara på bordet när du inte är där.

Så göm allt som är farligt, eller stäng dörren!👍

Tänk också på att en del katter lär sig öppna dörrar, särskilt om de vet att det finns spännande saker i det stängda rummet, så det är ju säkrast om du kan låsa dörren också.

Katthemsmatten
4

Såserna behöver du nog inte oroa dig för. Jag har aldrig varit med om att en katt försökt lapa i sig någonting som är starkt. De luktar och ryggar. Däremot kan knivarna vara ett bekymmer beroende på hur du förvarar dem. Att som kock inte lägga dem i lådan har jag förståelse för eftersom eggen blir slö snabbt även i ett ställ. Kan du hänga dem på magnetlist istället?

Som redan skrivits så har din katt mycket väl förstått att du inte vill ha henne på bordet, men hon har avvikande åsikt. Jag tror att om hon får vara på bordet när det inte är dukat (jo, man kan få katter att fatta skillnaden) så kanske köksbänken blir mindre intressant och det är väl främst där du inte vill ha henne.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Karmatarerskanise
0

#1 Du verkar inte ha läst mitt inlägg. Knivarna går inte att ha någon annanstans. Och höga höjder har hon redan. Och jag VET att det är en katt. De går att träna precis som andra djur har jag sett många säga. Finns ingen dörr till köket. Har öppen planlösning. Så, knivarna kommer tvunget vara där dom är. Min knivlisa är redan full samt alla andra skåp. Men tack för era tips om att ta bort dom trots informationen i mitt första inlägg :/ Tack för era svar.

burmamys
6

Om du absolut inte kan flytta knivarna, och har öppen planlösning, då blir det lite klurigt. 

Mitt bästa tips är att skapa favoritställen för dem i köket, och göra de farliga områdena så tråkiga och obekväma som möjligt. Gör det till en lek att de ska hoppa till de ställen du valt ut som säkra, belöna med massa beröm och en stunds lek eller någon godbit, och gör de tillåtna ställena mysiga med leksaker, skön filt eller vad det är dina katter gillar!🙂

Men att skrika på dem eller använda fyspray gör mest att de ser dig som opålitlig, och kan även göra de otillåtna ställena extra intressanta eftersom de får en reaktion från dig när de hoppar dit.

Myrrami
0

Kanske en sån här på diskbänken

http://www.supercat.se/halsa/ssscat-ga-bort-spray.html

kattöga
0

Personligen skulle jag inte vilja ha en sån spray (#9) intill maten och matknivar m m…. Även om det står att ämnet är ofarligt…. men vad för kemikalier innehåller den… Däremot kanske man kan fylla flaskan med vanligt vatten….?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
0

"7 Har du möjlighet att skaffa några mindre "magnetlister" eller brädor med krokar för knivarna, som du kan hänga upp i 2-3 rader ovanpå varandra? Eller skapa egna "knivhängare"?

Meeow! 

kattöga
0

Modell häll- /spisskydd för spisen och kanske även köksbänken kanske kan va en idé?

Är du händig så kanske du kan göra eget bänkskydd… 
Matbordet kan va lite knepigarekanske….

Meeow! 

micki78
7

Visst går det att träna katter, i viss mån, men man kan aldrig vara säker på att dom gör vad du tränat dom till när du inte är hemma. Jag förstår att du måste ha dina knivar framme, men för kattens skull bör du hitta en säker lösning till knivarna, du kan inte ha knivar liggandes eller ståendes framme som är så pass vassa att dom kan kapa ett ben på katten när du har katt hemma. Katter hoppar alltid upp på höjder oavsett du tränat dom eller ej. Du vet ju inte vad som sker när du inte är i lägenheten. Ansvaret är ditt, att ha ett kattsäkert hem. Jag hoppas du hittar en lösning, knivarna måste bort för kattens säkerhet! Kan du inte ställa in knivarna i ett skåp? För även fast du lyckas träna din katt till att inte hoppa upp på bordet så vet du inte om han gör det när du inte är hemma. Katter är nyfikna djur, och är det något ställe dom inte får vara så blir det extra intressant. Med vänlig hälsning.

mariesdotter
1

Min katt (iaf den ena) är precis överallt där han inte får vara, fastän han vet bättre. För några månader senare upptäckte jag honom spatserandes UPPE på köksskåpen, dit han tog sig upp via fläkten ovanför spisen. Han petar också gärna i eluttagen vid köksbänken, samt ska in i en glipa mellan ugn och skåp. Jag har gett upp. Jag har fyllt utskottet på fläkten med massa grejer så han inte kan komma upp via den och hela köket är i princip silvertejpat. Säger alltid åt honom eller lyfter ner när jag upptäcker upptågen, men eftersom man inte alltid är hemma (och i de flesta fallen så sover jag och väcks av hans hysspå kvällar/nätter) så tar jag det säkra före det osäkra. Hela lägenheten är "kattsäkrad" :P Så även om det såklart går att träna katter, så har de en egen vilja och struntar ibland totalt i vad man säger åt dem. Knivarna kanske kan ställas i något skåp edyl? :) Katter är för härliga.

kattöga
0

Knivfodral och Knivväskor är ju något för den som vill skydda och förvara sina knivar….

Meeow! 

kattöga
1

Och om ditt kök är överfullt och med öppen planlösning så kanske du kan hitta något lämpligt förvaringsutrymme (skåp eller dylikt) som ligger utanför köket men i nära anslutning till köket. Allt som finns i köket behöver inte alltid finnas just där…. Matbord har ju många (bl a vi) i vardagsrummet e dyl….

Meeow! 

skruttelutt
0

Visst kan man träna katter till att inte vara på bordet. Däremot kanske dom testar någon gång ändå. Våra förra katter fick aldrig vara på matbordet och var det inte heller.

Vår nya katt har testat och det gäller att vara bestämd och konsekvent, nu är det mycket bättre än för ett par veckor sedan.

vendelay
1

#17 Hur vet du att de inte är på bordet när ni inte är hemma? Vi tänkte lära dem att inte vara på köksbänken men vi struntade i det bl.a. för att vi inte visste hur vi skulle veta om de var där när vi inte var hemma. Finns det något knep? Förutom kanske filmkamera då, förstås 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

nypisnina
1

Min ena katt äter allt, han har slickat i sig riktigt het tacofärs, rött vin, nagellackborttagningsmedel, saker i vasken som ligger i blöt med diskmedel i… Om man kan äta det så äter han det så förstår verkligen din oro.
Jag gav upp att mina inte får vara överallt för längesedan för det var bara ett evigt tjat och man såg på avtrycken när man kom hem att de ändå har varit där.
Nu är reglerna; ni får inte vara på diskbänken medan jag lagar mat, inte på matbordet när jag äter och ni får endast använda matbordet som passage för att komma till fönsterbänken. Det funkar oftast. Ibland provar de sig fram, tittar åt ens håll och man säger; nej! Och de stoppar sig själva, tittar på en igen och går lååååångsamt åt det håll de vet att de inte får. Suck! Men de vet så väl, då behöver man påminna dem.
Men ibland är det rent farligt för dem, då åker vattensprutan fram, efter några duschar så behöver jag numera bara visa den - de vet sååå väl att de blir blöta.

Så mitt tips är att försöka göra det så kattsäkert som det bara går. Din katt vet att den inte får vara på bordet och det är en början, men den kommer garanterat att gå där när du inte är hemma. Täcka över såserna kanske eller lägga de i ett skåp?
Jag har gjort plats i ett av mina skåp där jag ställer tex vinglas som jag håller på att dricka ur (som en annan smyg-alkis..haha) men också saker som ska svalna.

Annars, eftersom att det är rent livsfarligt med knivarna så har jag hört att man göra vissa områden som en kattfälla, lägga aluminiumfolie och rada upp tomburkar på - så när katten hoppar upp så välter allt och det skramlar något fruktansvärt.
Men jag vet inte hur länge de kommer ihåg det..? Och det är ju inte särskilt snällt, å andra sidan så är det ju inte bra om de skär sig heller. Verkligen svårt det där…
Men det är bara dem tipsen jag har.. tyvärr.

Wony
1

#6 Jag tror inte vår katt Chili (passande namn har har…) vet  om att katter inte ska vilja äta starka saker, för han mumsar i sig ohyggligt starka curryrester emellanåt. Helt och hållet obrydd. Däremot hatar han citrus och lukten av alkohol. 

Men som sagt, stark mat… Det äter han glatt! Så det går inte att garantera att katten inte kommer att smaka av ev. såser om de skulle läcka t ex.

Ellismakaroner
0

Kan du förklara varför knivarna absolut inte går att ha någon annanstans? Kan du inte täcka dem med något även om de ligger framme? Finns det plats för en liten hylla längs väggen som katten inte når till, där de kan ligga framme? Eller inne i ett skåp där de ligger själva? 

Ifall du inte tänkt på det är ett tips att ta bort så mycket som möjligt från dessa ytor som är spännande för katten så det inte är lika spännande där uppe. 

Mina katter hade varsin kort period då de gärna ville upp till köksbänkarna men de visar inget intresse för det längre. Hur gammal är Saphira? Det kanske kommer gå över? Och hur länge har hon försökt hoppa upp där? Det kan ta ett tag innan hon ger med sig och slutar. När min katt var mindre höll hon på med sånt väldigt mycket och det var så påfrestande, men hon gör aldrig sådant längre (Från att hon var kattunge, nu är hon 1½).

Spectabile
7

Jag trodde att våra katter inte var på köksbänkarna. När vi bytte till en kolsvart, spegelblank spishäll då såg jag avtryck efter tassarna. Så jag var tvungen att inse att dom gjorde som dom ville under nätterna och när dom var ensamma. Därmed vill jag ha sagt att man troligen inte kan lita fullt ut på att dom gör som man lär dom.

Kajsami
1

Testa att ha en citron på diskbänken då, katter gillar ju inte citrusdofter. så gjorde jag med julgranen första året jag hade katten. Sen var granen inte ett dugg intressant längre. Kanske kan funka likadant med köksbänk?

Min katt var likadan när hon var ungkatt och var nyfiken på allt på köksbord och diskbänk, men nu är det inte lika intressant längre. 

Kanske katterna tycker det är spännande att vara på ett ställe där de vet att de inte får vara, som med barn ungefär.  Jag höll hela tiden på att förmana min katt när hon var uppe på bordet, men till slut gav jag upp och lät henne vara där, såg bara till att det inte var något farligt där. Men sen ledsnade hon och köksbord och diskbänk var inte alls intressant längre. Vet inte om det berodde på att det inte längre var lika spännande eftersom det inte var förbjudet längre, eller att hon helt enkelt blivit vuxnare.

Karmatarerskanise
0

Tack för tipsen

VildaVittra
3

Sätt en magnetlist på undersidan av köksskåpen alternativt på insidan av skåpsluckorna och sätt knivarna där. Såserna pytsar du över i plastflaskor med skruvkork.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

skruttelutt
0

#18 Vi har haft perser tidigare och deras hår syns ganska bra på bordsduken. Men vi testade katterna med videokameran ett tag. Vet inte om det finns något knep, vi har bara varit konsekventa tills katten förstått/gett upp.

Enda stället där den ena katten ansåg sig få vara på bordet var när vi åkte på husvagnssemester, då låg hon på bordet i husvagnen när vi inte var där.

Annars har vi aldrig haft problem med katterna på bord eller köksbänkar.

[Silverräv69]
0

Bästa alternativet är att låta henne tröttna och att erbjuda henne ännu mer spännande alternativ, hyllor som installeras högre upp på väggen, spännande utsikt, dofter mm. Tänk som en katt och vad din katt säger sig vilja ha.

Med vår kille har jag kommit till det stadiet att jag kommunicerar med honom genom en blick. Om han är påväg någonstans som är off limits för honom, kräver jag hans uppmärksamhet och ögonkontakt och då vänder han oftast, ibland segt, som för att visa att han själv tog beslutet att inte vilja gå in där. XD

Men jag vet att alla kan inte få den kontakten med sina katter.

Kanske tycks tidskrävande, men har man tid att fya och lära in ett nytt beteende, då har man tid att anpassa hemmet lite bättre för en innekatt.

Karmatarerskanise
0

#25 Dom är redan i flaskor med skruvkork. 

Lister går inte att sätta eftersom jag hyr.

#26 Har redan höga platser både med och utan utsikt. Vad menar du med dofter? Kattmynta bryr hon sig inte om.

Karmatarerskanise
0

Funderar på att sätta folie på ugnshandtaget. Har hört att katter inte gillar det.

micki78
1

#29 Mina katter har inga problem med folie, jag brukar rulla ihop lite folie till en liten boll som dom jagar och faktiskt bär i mun:) Trodde jag aldrig dom skulle göra. Men det är ju såklart olika det där, från kisse till kisse.

Jag skulle nog  testa (förutom att sätta in knivarna i ett skåp då) Satt apelsinskal/citronskal på dom ytor katten inte får vara. Men det är ju också bara en tillfällig lösning, för du kan aldrig vara säker på att din katt inte kommer hoppa upp på diskbänken när citronskalet inte är där. Skalet måste vara färskt, Om nu citronskal hjälper? Personligen så funkar citron/apelsinskal på mina katter sådär, ena min katt är en riktig blommätare, jag satt citronskal där, det hjälpte en stund, så länge skalet var riktigt färskt.  Så nu har jag gett upp jag kan tyvärr inte ha några blommor hemma, men vad gör man inte:=)

kattöga
0

( #30  Lite OT… Köp Ampellilja. Den växer som ogräs, skotten kan planteras om lätt och lika lätt är det att få dom att växa.. 

Katter gillar ju att tugga på gräs (mot hårbollar) och istället för gräs är Ampelliljan ett jättebra alternativ! Som också pryder hemmet. Ampelliljan är en vacker växt, tycker jag personligen! 
Många köper ju "kattgräs" till katter, men det är ju inte särskilt "vackert"….  😉)

Meeow! 

kattöga
0

Och när det gäller apelcin/citrusfrukter (#30) så har jag läst att katter GILLAR citrusdoften! Därför pinkar dom inte där det luktar apelsin/citrus, så många använder just apelsin/citron för att få katter att sluta pinka (revir) på vissa ställen..
(Använd citrus där du inte vill att katten ska pinka, använd ammoniak/klorin där du vill att den ska pinka.)

Så, därför tror inte jag  att apelsin/citron e d funkar i det här fallet…. Men, jag har aldrig testat så jag vet ju egentligen inte….

Meeow! 

Karmatarerskanise
1

#32 Jag har bara hört att citrus är något katter inte gillar.

Wony
1

Angående citrus, vi har en katt som inte bryr sig, en som måttligt ogillar det och en som ser fruktansvärt skraj ut om han träffar på något med citrus. Så det är helt och hållet olika från katt till katt!

skruttelutt
0

Vår katt gillar inte citrus. Om hon "tjatar" när man ska äta är det perfekt att hålla fram ett apelsinskal eller en limeklyfta 😉 hon ger upp direkt. 

Kolsyra/läsk är ingen hit heller, har jag ett glas läsk på skrivbordet så får jag vara ifred vare sig jag vill eller ej.

Karmatarerskanise
0

Får testa citrus. Hon har varit uppe flera gånger idag.

micki78
0

Tack för tipset ang blomman! Det är ialf lite finare än kattgräs:) ska kika på den.

Njae.. jag har bara erfarenhet av att katter Inte gillar citrusfrukter när den är färsk. Men allt är ju såklart relativt. Från katt till katt. Min ena katt äter citronmeliss, men han hatar citrusfrukter, det luktar för starkt.