Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1287 ggr
jossans
2016-01-29 03:13
0

Foderallergi

Hej,
finns det någon annan här som har katt med foderallergi? Sorry för långt inlägg…

Vår hankatt började klia bort hår vid svansroten, låren och magen men aldrig så att det blev sår. Han blev även tunn över bakdelen. Vi misstänkte att det kunde vara foderallergi och åkte till vår vet. Han sa nästan direkt att det var foderallergi.  Han gav honom en kortisonspruta och vi köpte Royal Canins allergimat i torrfoder och blötmat. 

Det vi båda läst oss till är att man ska köra på allergifodret 2 månader, gå tillbaka till det förra fodret och sedan se om katten kliar sig igen, gör den det så ska man ge allergifodret igen och katten kan leva på det livet ut. 

Saken är den att 1.5 månad senare (vilket är förra veckan) var vi tvungna att åka o ge han en till kortison för klådan hade kommit tillbaka.  Då frågade jag när vi skulle prova gå tillbaka på det tidigare fodret och som svar får jag "ne han ska leva på det livet ut nu"…OKEJ, tänkte vi… sedan frågade jag om kortisonet och då svarade han att "ja, han kommer få ta det från och till hela livet också"….??

Men om vår Simpson ÄR allergisk mot fodret vi gav innan, borde han inte ha slutat klia sig vid det här laget eller i alla fall i framtiden?  För tar man bort det han är allergisk emot så borde han ju bli bättre om han inte äter det?

Jag har läst massor om katter med foderallergi men alla kör "utslutningsmetoden" men vi kan ju inte göra det med tanke på att han fortfarande kliar sig och vi kan ju då inte se om det blir bättre eller sämre med olika foder…

Så nu till frågorna, vad har era veterinärer sagt till er ang foderallergi? Vad hade de haft för symptom  för att misstänka allergi?  ger ni allergifoder eller annat? 

Tacksam för alla svar!

Achatina
2016-01-29 03:24
1

Skulle testa ett foder som inte innehåller spannmål, för det antar jag att torrfodret gör. Till spannmål hör även ris, potatis, soja och majs när man talar djurfoder. Katter är ju utpräglade köttätare, sådana tillsatser gör ofta mer skada än nytta (även om det ger bra bukfylla). Jag hade nog letat upp något färskfoder utan spannmål eller BARF:at katten.

Silvestris
2016-01-29 07:30
1

Det kan ta 8-12 veckor för kroppen att återhämta sig helt efter man plockat bort allergenet. Det är därför man ger ett hypoallergent så länge. Därefter bör man börja provocera med andra foder för att ta reda på vad katten reagerar på. En del veterinärer tar latvägen och säger att katten ska äta alergifoder resten av livet.

Clarissa
2016-01-29 10:24
0

En av mina föräldrars katter som nu blivit 12 år gammal, har i hela sitt liv kunnat äta vad som helst fram tills för ungefär ett år sedan. Hon blev jättedålig, började spy och kunde inte behålla någon mat alls. Ilfart till veterinären som inte kunde hitta någon annan förklaring än att hon inte tålde maten. Hon fick äta en annan, mådde bra någon vecka och blev sen jättedålig igen och fick ligga kvar på djursjukhuset ett par dagar. De konstaterade att hon knappt tål någon mat alls, och får absolut inte äta något annat än ett visst torrfoder som finns. Hon får inte ens äta blötmat. Dock har hon blivit frisk efter foderbytet, och när vi provat att ge henne annan mat så spyr hon upp det igen så måste vara något som hon inte tål. Hon äter Prescription Diet Feline z/d Low Allergen från Hills, inget annat fungerar på henne.

petitchat
2016-01-29 10:56
0

Min katt fick kliande utslag på tassarna, veterinären misstänkte foderallergi. Det var dock inte så illa att kortison behövdes. Vi körde på veterinärens rekommendation allergifoder i 2-3 månader (utslagen försvann väldigt fort efter att vi börjat med det). Därefter började vi provocera med olika proteinkällor för att försöka ta reda på vad som orsakade allergin. Vi testade t ex kyckling i två veckor, ingen reaktion, sedan nöt i två veckor utan reaktion osv. Nu har vi testat alla de vanligaste utom fisk så vi misstänker att det kan vara fisk som är problemet. Ser inget behov av att prova vidare utan han kan äta de proteinkällor vi inte sett ngn reaktion på och slippa fisk helt enkelt.

Men förstår att det blir klurigt för er eftersom han fortfarande kliar sig.. Blir det inte bättre efter lång tid på allergifoder hade jag hittat en veterinär som var villig att utreda vidare, det kanske är något annat än fodret som är problemet.

Silvestris
2016-01-29 11:04
0

Ja, katten kan vara allergisk mot något annat än maten så hjälper inte eliminationskost måste man utreda andra faktorer.

jossans
2016-01-29 13:28
0

Tack för alla svar! #1 innan han började klia sig har han endast ätit orijen cat & kittens som är spannmålsfritt så tror inte att det är problemet och fått mjau blötmat i tetra. Vi slutade med blötmaten först. #2 Aa det har jag förstått att det tar tid för kroppen att "återhämta" sig men låter lustigt när vet sa att han kommer behöva ta kortison mot kliande från o till livet ut. Som att han aldrig kommer att sluta klia sig. Vi får köra i 1-2 månader till för att se om kliande försvinner helt. #3 okej, fy vad jobbigt att det kom så himla sent i livet för kissen. Vår kisse har aldrig spytt dock vilket verkar vara väldigt vanligt om katten har foderallergi… #4 jaha okej, hur testade ni för kyckling och nöt? Vad köpte ni för något och var? Jaa vi ska ringa en större klinik om han börjar klia sig igen så kanske dom vill utreda lite mer noggrant :) för det är ju som sagt svårt o se om han är allergiskt mot något alls om han fortfarande kliar sig… #5 ja precis så har vi tänkt. Det kan ju vara damm, plast eller något man har hemma så det är så dumt att vet bara drog slutsatsen att det var fodret. Men vi får se om någon månad om han slutat klia sig eller om det fortsätter.