Dolda fel försäkring, köpare
Hej!
Jag undrar om någon av er kan hjälpa mig, jag köpte en katt 2013 och som visade sig ha kronisk sjuksom, jag har varit iväg flera gånger hos veterinär och skickat prover till SVA och allt möjligt. Han har även varit inlagd.
Uppfödaren är seriös, hon hjälpte mig oerhört mycket med att komma med råd och sådant, jag vet att hon har dolda fel försäkring på sina katter men hon har inte sagt något om det trots att jag berättade att katten har fått en diagnos.. Det är kanske upp till mig? Kan verkligen inte denna biten.
Nu undrar jag hur det här med dolda fel försäkring funkar?
Jag läste lite om det här på Agria.
http://www.agria.se/katt/kattforsakring/agria-dolda-felforsakring/
Kan jag få hjälp av uppfödaren på nåt vis, ekonomiskt,? -Jag har lagt ut flera tusen på lill-katt. Jag har ju kvar alla veterinär kvitton och sådant och han är ju inte ens 3 år gammal än.
Någon som kan hjälpa mig och som känner till det här?

Vad är det för del på katten?
Har du katten försäkrad i samma bolag som uppfödaren har dolda fel försäkringen?
Kattutan men stolt Plåtis ägare
Kronisk grovtarmsinflammation.
Nä, jag tror hon hade Agria.
När blev katten sjuk?
Han började visa symptom redan när han var ca fem månader gammal, kanske lite tidigare. Efter det började man leta efter möjliga orsaker. Han fick diagnosen i februari 2014, han är född i april 2013.
Jag antar att du uteslutit Giardia och tritrichomonas då veterinären gett diagnosen kronisk grovtarmsinflammation? Om man inte testat detta tycker jag du borde samla in avföringsprover och skicka in.
Vilka symptomer har din katt, vad äter katten för foder och har du andra djur i hushållet?
Har du fått ut något av de du lagt ut från ditt försäkringsbolag?
Han blev utredd under flera månader och han är testat för båda och, även de andra katterna som bor hemma är det eftersom man blir desperat efter månader av blodiga diarréer, veterinären fick slutligen gå in i rumpan på honom för att se, det gjordes massa andra prover samtidigt, minns inte alla men han var där under en hel dag och utreddes ordentligt, för inget jag gjorde hjälpte och först då kunde han få en diagnos.
Han symptom var slemmiga och blodiga diarréer och ont i magen.
Han har just nu ett veterinärfoder som funkar oerhört bra så han har inte haft något symptom öht sedan han fick det fodret i somras, i juli tror jag det var - han blev inlagd på djursjukhus för han hade ätit plast och blev jättedålig. Har tom kunnat testa att ge honom lite blötmat nu den senaste månaden och i små mängder går det bra. Äter han för mycket och för ofta så blir han lite lös men nu har han alltså hållit sig och har endast blivit lite mjuk nån gång då han stulit för mycket blötmat av de andra eller ätit nåt annat olämpligt som bröd, starkt kryddad tacofärs, chips eller druckit från kastruller som ligger i blöt innehållande diskmedel och rödvin… Eftersom han snyltar allt (han har tom slickat i sig nagellackborttagningsmedel en gång) så blev han dålig av minsta lilla (annan mat alltså, om han stal en en plupp kattungefoder eller som sagt slickade i sig lite blötmat) innan han fick denna maten. Maten heter Royal canin intestinal och det är den fullfeta eftersom han är naken.
Jag har tre katter i hushållet allt som allt, han var nr 2 bland de som bor hemma nu.
Jag fick ut på försäkringen men efter alla undersökningar och sådant som har gjorts så har det ändå kostat mig väldigt mycket, och vill mest bara höra med er sakkunniga om jag har rätt till hjälp eller vad man ska säga. Och hur man isf går tillväga.

Om du vill testa att ta det på dolda fel så är det uppfödaren du ska kontakta. Det är hon/han som tar det med sitt försäkringsbolag.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
Ok, men hur funkar det, har jag rätt att kräva det tex om hon/han inte skulle vilja hjälpa mig..? Kan försäkringsbolaget vägra trots att hon/han har denna försäkringen?
Jag kan inte se någon anledning för uppfödaren att inte skicka in till försäkringsbolaget men sedan är det upp till försäkringsbolaget att besluta om den här skadan/sjukdomen omfattas av dolda fel. Dolda fel gäller för medfödda fel som inte går att se vid leverans. Vad säger behandlande veterinär, kan den kroniska inflammationen vara medfödd eller har den uppkommit senare?
Dolda fel-försäkringen är ett skydd (ett dåligt sådant) för uppfödaren i de fall hen säljer en kattunge som drabbas av ett dolt fel. Vad som är ett dolt fel definieras juridiskt i Konsumentköplagen och kort sagt betraktas alla fel som uppstår inom 6 månader efter köpet som ett dolt fel såvida inte uppfödaren kan bevisa att så inte är fallet.
Om uppfödaren inte frivilligt erbjuder ersättning kan du vända dig till kommunens Konsumentvägledare för råd eller till Allmänna reklamationsnämnda. De kan hjälpa dig vidare.
Tack för era svar! Snällt av er! 🙂
Det verkar lite krångligt med det där men låter så bra när en uppfödare säger att de har dolda fel försäkring. (och det är det säkert om man som köpare vet hur man nyttjar den)
Men då har jag iaf informationen, får se om jag gör något, verkar som sagt krångligt och nu har det gått så lång tid.. får se! Tusen tack iaf! Bra att veta i framtiden om man har köpt en katt som oturligt nog visar sig vara sjuk.
Jag tycker att du ska be uppfödaren göra en skadeanmälan till försäkringsbolaget. Jag är uppfödare själv men ingen erfarenhet av doldafel försäkringen. Din uppfödare kanske inte tänkt på att det kan vara ett dolt fel? Om försäkringsbolaget sedan gör bedömningen att det är ett dolt fel eller inte är ju svårt att veta.
Jag sitter i samma sits. Jag köpte min kisse 2013 och nu har vi fått veta att han har fel på njurarna, vi tror att det är medfött men inte fått det bekräftat ännu med vidare undersökningar. Jag funderar också jättemycket på det här med dolda fel försäkringar men man har ju ingen aning om hur det fungerar..
Om vi gör vidare undersökningar som ultraljud och röntgen och det visar sig vara medfött, kan allt då gå på dolda fel försäkringen?
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Vad jag förstår är det försäkringsbolaget som bestämmer om det är dolt fel eller inte men efter 6 månader ligger bevisbördan på köparen att katten hade felet innan köpet men inte kunde ses vid tex besiktningen.
Men har för mig att det är bättre om det går på kattens vanliga försäkring men kan minnas fel. tex Agria förstår jag täcker kostnader upp till 20.000kr men för Agria är det försäkringsbeloppet är lika med försäljningspriset. Förstår jag de rätt ersätter de dig för de du köpte katten för men max 20.000kr om det räknas som dolt fel.
Försäkringsbolagen bestämmer när deras dolda fel-försäkringar ska gälla (vilket är nästan aldrig) men Konsumentköplagen anger när säljaren (uppfödaren) är ersättningsskyldig (vilket är ofta).