Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1598 ggr
[Mia-45]
0

Min katt är nervös

Hej på er

Efter att vi fått nya grannar här med bland annat en okastrerad hankatt ( har skrivit om problem med detta innan här) så har min katt börjat bli nervös. 
Ibland händer det att den okastrerade hankatten kommit in i min lägenhet via en källardörr som jag har öppen ibland så min katt kommer ut och in som han själv vill. 
Min katt har även fått stryk av denna andra hankatt.
Märker nu på min katt som aldrig vart nervös eller rädd innan att han är detta när han hör ljud från just källaren. 
Och även ljud utifrån. 
Han tror att hankatten ska komma in här och slå han, tydligen. 

Jag visar min katt att han inte behöver vara rädd för ljuden som på nåt vis skrämt honom. 
Och jag förstår inte det.
Ibland misstänker jag att dessa människor går på nåt och att min katt känner av detta. Och att han därför blir rädd/nervös eftersom de känner av mer än vad vi gör. 

Jag har källardörren stängd och öppnar bara då min katt visar att han vill gå ut. Men numera går han knappt ut. 
Men hur ska jag få min katt att inte vara så rädd???
Det händer inte så hemskt ofta men är jobbigt när jag märker på honom att det är något. 
Jag pratar med honom och gosar sen brukar det gå över. 
Men hur ska man få han att inte behöva bli sån?

Snuttefia
0

En okastrerad hankatt kommer att slåss över revir. Är du säker på att din katt ser ert hem helt som sitt eget revir?

M.V.H Snuttefia

[Mia-45]
0

Det vet jag faktiskt inte. 
När förra grannen bodde här så brukade deras katt komma in här och min katt vart inte alls rädd för honom. 
Och inte heller för en annan grannes katt som med har vart här inne. 
(inte nu längre)
Min katt accepterade dessa kanske mer för att de inte vart elaka och slogs med honom.

Snuttefia
0

Hmm okej till att börja med måste du blockera bort den andra katten och hans lukt. Och du måste även se till att din katt känner att han äger sitt hem.

M.V.H Snuttefia

[Mia-45]
0

Ja hoppas ju att min katt känner att detta är hans hem och ingen annans. 
Jag tror han gör detta redan då han verkar vara så hemmakär. Aldrig borta längre stunder om han är ute och tills nyligen så kände han sej "säker" här. 
Jag försöker blockera den andra katten om jag märker att han är på väg in här om jag har källardörren öppen fem minuter. Jag motar verkligen ut honom så att min katt känner att han slipper ta en fajt med honom. 

Den andra har även pinkat inne hos mej och jag har tvättat med ättiksprit och annat så jag hoppas den lukten är borta. 
Men det är frustrerande att behöva ha det så här. Att helt plötsligt behöva stänga in min katt för att en annans katt kommer hit och stör. 
Men jag får försöka med allt.

Snuttefia
0

Den andra kattens lukt måste helt bort så din katt inte kan känna den när han är hemna.

M.V.H Snuttefia

[Mia-45]
0

Ja jag tror den är borta då han inte luktar på ställena där den andra pinkat.

Snuttefia
0

Okej bra du får se till att släppa ut katten på något annat vis där han inte kan känna lukten av den andra hanen.

M.V.H Snuttefia

[Mia-45]
0

Ja min går ogärna genom källaren numera. Jag släpper ut han genom ett fönster, som han själv öppnar. Och sen släpper jag in han genom min ytterdörr. 
Och han går även ut mindre och mindre nu då han riskerar att få stryk om han dyker på den andra. 
suck….😕

Snuttefia
0

Vad vet du om den andra katten?

M.V.H Snuttefia

[Mia-45]
0

Att han är två år och okastrerad….

Snuttefia
0

Har du pratat med den andra kattägaren?

M.V.H Snuttefia

[Mia-45]
0

Japp…de har inte råd att kastrera..och de skiter i vad jag säger. De tycker att jag ska stänga källardörren och i stort sett hålla min katt inne. Och att jag bara får ha min katt ute när jag är hemma. 
Medan de själva inte ska ta nåt ansvar!

Snuttefia
0

Alltså vad är det för puckon ursäkta språket men såhär va. 1. Det är inte särskilt dyrt att kastrera en katt och har man inte ens råd med det hur ska man då ha råd med allt annat både matriellt men även försäkring och andra veterinär besök. 2. De utsätter sin katt så mycket mer än de tror när de har den ute okastrerad. 3. En fertil hane kan och kommer para sig med honor och öka antalet hemlösa katter som lever ett plågsamt liv. Jag kan hålla på i evigheter nu är jag riktigt arg du…

M.V.H Snuttefia

[Mia-45]
0

Nä det kostar lite över 600 kr med kampanjen. Och jag har sagt till de att har man inte råd att fixa det så ska man heller inte ha katt. 
Tror inte de ens försäkrar…de bara låter sina katter springa vind för våg. 
Ja jag  är med arg må du tro!  hahahahah
De förstår heller inte att han pinkar revir och att han mår dåligt av denna stress. 
De tror heller inte han slåss…men jag är 100% säker på att det var han som gav min katt stryk så han låg inne i två dagar. 
De har med en honkatt…så lycka till!

Snuttefia
0

Är deras katt aggresiv eller verkar ha någon funktionsnedsättning eller inte må bra på annat vis? Hur sköter de sina katter. Det finns nämligen lagar för hur man ska sköta sina djur.

M.V.H Snuttefia

[Mia-45]
0

Läs  mina andra trådar om detta här inne så garanterar jag att du blir ännu argare…hahahha

Nä men skämt åsido…hur ska man göra med detta? Jag vägrar låta min katt vara nervös och att han inte ska kunna gå ut och in som han gjort innan.

[Mia-45]
0

Katten är aggressiv mot min katt..inte emot mej. 
Han ska nog bara hävda sitt revir och försöka ta över här inne med. 
Men jag agerade mellanhand åt de. De ville bli av med två katter och den ena förmedlade jag till en annan tjej. Efter en vecka så sms:ar denna tjejen mej och frågar om jag kan gå upp och fråga hur gammal kissen var som hon tog över. De svarar inte på detta. 
Hon skulle försäkra honom och sen till veterinär med misstanke om öronskabb. 
Så jag tror inte de tar hand om de så väl.

burmamys
0

Att din katt är nervös för att träffa den okastrerade hanen som han fått stryk av, är ju en sund reaktion från din katt. Visar att han har självbevaelsedrift och inte vill utsätta sig för onödig risk. 

Tror tyvärr det blir svårt att ändra på det om inte den okastrerade hanen kastreras eller hålls inne. Förstår att du är förbannad!😕

Snuttefia
0

Så de har inte id märkt ägarregistrerat eller vaccinerat? Enligt lag måste man ta hand om sina sjuka djur så om de inte gör det kan du sätta dit de.

M.V.H Snuttefia

[Mia-45]
0

Tror inte de kommer kastrera eller hålla han inne. Hoppas bara på att de kan flytta härifrån. 
#19 Tror inte han är direkt sjuk förrutom då öronskabben (om det finns nån). 
Nä de har inte gjort någonting.

[Mia-45]
0

Min katt lägger sej ner i undergiven ställning om de möts..och den andra sitter då över honom och riktigt skriker. Min katt ligger så tills den andra tröttnar. 
Så min vill absolut inte slåss. 
Och han tror ju att den andra ska komma in här och bråka med han.

Snuttefia
0

Räknas öronskabb som en sjukdom och de inte tar hand om det så bryter de lagen.

M.V.H Snuttefia

[Mia-45]
0

#22 Ahhh ok..då är jag med. Har de inte råd att kastrera så tror jag inte de har råd att åka till vet för öronskabben heller.

Men öronskabb är väl en ohyra…inte en sjukdom. Men tar man inte bort det..så kan det bli sjukdom av det eller?

burmamys
0

Hur mår din katt i övrigt när han håller sig inne, får han tillräcklig aktivering och så eller vill du ha tips på lekar/aktiveringar för att hålla honom nöjd nu medan situationen är såhär?

[Mia-45]
0

#24 Han verkar må bra inne. Busar och har sej. 
Han har ett snöre som han är galen i som han far efter….och så leker vi kurragömma..hahahha.
Men jag tar tacksamt emot tips på aktivering. 😃

Snuttefia
0

Lagen säger: Om din katt blir sjuk eller skadad ska du snarast se till att djuret får nödvändig vård. Och: Djurskydd för katter Du ska behandla din katt väl och skydda dem mot onödigt lidan- de och sjukdomar. Din katt ska hållas och skötas i en god miljö och på ett sätt som är bra för djurets hälsa och ger det möjlighet att bete sig naturligt.

M.V.H Snuttefia

[Mia-45]
0

#26…ska skriva detta i ett sms och skicka upp till de. 
Men de lär inte fatta…..😴

Snuttefia
0

Det finns säkert mycket de bryter mot. Tycker du ska kolla på jordbruksverkets hemsida och berätta för de att om inte ni fixar detta pronto så tar jag tag i saken.

M.V.H Snuttefia

[Mia-45]
0

Tack..ska kolla upp lite. För jag är evigt trött på detta att det bara är jag och min katt som typ straffas.

burmamys
1

Du behöver tyvärr tydligare lagtext än den i #26, som visar att de missköter katten. En annan väg är via grannskapet, om det finns t ex en hyresvärd eller bostadsrättsförening med trivselregler som grannen bryter mot med sitt sätt att hålla katterna.

Jättebra att han mår bra hemma! Lite tips på aktivering utifrån mina erfarenheter med mina katter Simon och Saga:

Nya saker

De flesta katter är väldigt nyfikna på allt som är nytt eller ändrat, vilket ger många enkla och billiga möjligheter att aktivera sin katt. Min Simon tycker det är jätteroligt bara att få komma in i klädkammaren (den dörren är annars stängd) och allra helst få gå omkring på den högt belägna hyllan och nosa på allt. En ny papperspåse som jag burit hem matvaror i är likaså full av spännande dofter, men för säkerhets skull klipper jag sönder handtagen innan de hoppar i påsen. Detta är Sagas favorit!

Kycklingvinge

Att få gnaga på en rå kycklingvinge aktiverar både mentalt och är nyttigt för tandhälsan, mina katter är väldigt förtjusta i detta (jag barfar dem) och är extremt tillfredsställda efter att ha tuggat i sig en kycklingvinge, kycklingben eller ett lammrevben.

Leta godis

Ett mycket bra sätt att komma igång med att aktivera en katt som inte är van, är att låta katten söka efter små bitar av sin favoritmat eller favoritgodis i lägenheten. Jag gör detta lite då och då med mina katter, eftersom de aldrig verkar tröttna på denna lek, och den är perfekt då vädret är dåligt eller då katterna är lite trötta. För att göra de mer spännande stänger jag in dem i ett rum, går och rasslar med godispåsen och tjoar och pratar högt medan jag lägger ut godisbitarna lite överallt i lägenheten. I början la jag några kulor på golvet för att vägleda katterna åt rätt håll, men det behövs inte längre. Lägger de flesta bitarna på högt belägna platser så katterna får hoppa och klättra. När jag äntligen öppnar dörren är katterna uppspelta av mitt pratande och doften av godis, så de börjar genast rusa omkring i lägenheten och det blir ofta kapplöpning till godisbitarna! =D

Fodergömmor

Ett jättebra sätt att låta katten använda sin problemlösande förmåga är att presentera olika sorters fodergömmor. Jag har lagt små godisbitar i en foderboll, i olika glasburkar, pappkartong med urklippta hål, och äggkartong där jag vänt upp-och-ner på locket. Jag har själv inte köpt någon klurig aktiveringsleksak ännu, men är nyfiken på Nina Ottossons skapelser och funderar på att testa en sådan.

Foderbollar finns i alla smådjursaffärer och är hyfsat billiga. Glasburkar har den fördelen att du kan lägga färskt kött i dem, det blir bara mer utmanande och pyssligt om det är lite kladdigt. Att fiska mat såhär med tassen är ett naturligt beteende för katten, men kräver lite koordination och koncentration! Pappkartong med urklippta hål fungerar precis som foderbollen, men är besvärligare att välta ”rätt” så godiset trillar ut. Äggkartongen är nog favorit här hemma, det porösa materialet gör att doften känns tydligt, men eftersom de avrivna kanterna gärna fastnar lite i varandra är det en riktigt klurig utmaning! =P

Balkongen

Han har säkert redan tillgång till nätad balkong, men nämner det ändå =) Berika den gärna med en rejäl klösmöbel med fina utsiktsplatser!

Klickerträning/tricks

Klickerträning bygger på grundtanken att beteende som resulterar i positiva konsekvenser gärna upprepas, medan beteenden som resulterar i negativa konsekvenser helst undviks. Inom klickerträning använder man sig enbart av positiv förstärkning och negativ bestraffning. Positiv förstärkning innebär att du som tränar ger din katt något som katten tycker om när den gör rätt. Mest effektivt för en katt är en bit av favoritgodiset. Negativ bestraffning innebär att du tar bort något som katten tycker om, när den gör fel. T ex om du visar katten godis men när den inte gör som du vill så tar du bort godiset.

Först måste du såklart lära katten att klicket är ett bra ljud, det gör du enkelt genom att klicka samtidigt som du ger katten sitt favoritgodis. Upprepa fem – tio gånger. Den mest effektiva tekniken för just katter är shaping, då tränaren utgår från ett naturligt beteende hos katten och sedan med belöningar styr detta allt närmare det planerade tricket. T ex klicka varje gång katten petar med tassen mot godiset tills katten gör ”high five”. Tänk på att inte hålla på för länge, det är viktigt att din burma fortfarande är peppad och tycker det är roligt när du slutar. Tre – fyra minuter är lagom för en träningssession. Jag brukar avsluta med att de får varsin godis i handen så de vet när sessionen är över. Det är också viktigt att inte ha för bråttom – kom ihåg att du gör det för att utveckla kontakten med din katt, om det inte är roligt blir det kontraproduktivt.

Jag tränar mina burmor tillsammans, och det innebär att jag ibland låter dem göra olika tricks utifrån vad de föredrar, men de lär sig också av varandra och har även blivit bättre på att vänta på sin tur. De är så förtjusta i klickerträningen att de kommer och hämtar mig när det är dags, och särskilt Saga jamar och hoppar runt av iver när godispåsen och klickerdosan kommer fram! =D

Men jag hoppas ju att detta löser sig snart! Bästa sättet är nog att anmäla dem till hyresvärd/bostadsrättsförening. 

Annars behöver du rikta in det mot misskötsel/vanvård av katten/katterna. Kan inte djurskyddslagen så bra men vet att det krävs tydliga formuleringar och att vanvården är ganska så grov. Typ brister i tillsyn, matar ej, misshandlar, osv.

Hoppas detta löser sig!

[Mia-45]
0

Min hyresvärd har faktiskt inskrivet i hyresavtalet att man inte får ha katter här. Vi andra får det eftersom vi sköter det och aldrig fått klagomål. 
Jag sa detta till min hyresvärd och han sa att de har detta med. Och jag menade då på att vi andra blir lidande då de inte sköter det de ska med katterna. 

Jag har ingen balkong…bor på så sätt att vi har trädgård här. Min lägenhet ligger på neder botten med egen ingång och man kommer ut direkt in trädgården. 

Jag brukar aktivera honom med att ha en låda med hål i och sen stoppar jag in en boll…som han sen försöker få ut genom hålen. 
Han har ett snöre som sagt som han leker med och som jag brukar hjälpa honom att leka med.
Han har bollar som han far efter och han tycker om att gömma sej under sängen. sen ska jag gå förbi och fråga vad kissen är…då hoppar han fram…hahaha.😂
Sen brukar vi ligga en bra stund i soffan och gosa. Det tycker han om och jag vill att han känner kärleken till honom från mej. Så att han ska känna sej trygg. 

Jag har några garderober som han inte varit i innan. Ska nog ta och släppa in han där så har han att göra. 
Tack för tipsen. 😃

burmamys
0

Så lite så. Låter som en härlig katt, och att ni har roligt tillsammans!😃

Hoppas bara att hyresvärden agerar nu också.

[Mia-45]
0

Min hyresvärd är väldigt seeeeeeg av sej…så det händer inte så mycket. 
Jag får hoppas att allt löser sej. 
Oroar mej inför sommaren. Då vill man ju ha ytterdörren öppen..men det gå ju inte om man ska ha en katt som kommer in här.

Snuttefia
0

Hur går det för er?

M.V.H Snuttefia

[Mia-45]
0

Tack för att du frågar.😃
Jo jag har haft källardörren stängd nu heeeela dan. Så min katt kan känna sej säker i sitt egna hem.
Det som retar mej är att deras får springa hur den vill.

[Mia-45]
0

Skulle släppa ut min katt genom ytterdörren nu eftersom han vart inne hela dan och ville gå ut nu.
Ja då står den andra där och typ väntar på honom..så min gick ju in igen!!! 
Nu är jag trött på detta! Vad ska jag göra?
Är rädd att min katt blir deprimerad när han inte kan/vågar gå ut för att deras katt står och inväntar honom.

Maria
0

Jag har svårt att se att det går att göra någonting åt. Det står skrivet i ert avtal att katter inte får gå lösa och på så sätt gör ju ni båda fel.

Har du möjlighet att inhägna vid din uteplats?

/Maria

[Mia-45]
0

#37 Nä det står att vi inte får ha katter ens här egentligen. 
Men hyresvärden var helt inne på att så länge som det sköts och ingen blir störd så är detta OK..men nu är det inte OK längre då min katt och jag blir störda. 
Nä det går inte att inhägna den tyvärr. 

Och det ÄR inte OK så länge de inte kastrerar sin katt när de har han ute.

Snuttefia
0

Tycker du ska prata med hyresvärden. Klart katten ska kunna känna sig trygg :)

M.V.H Snuttefia

[Mia-45]
0

Har pratat med han men han bryr sej inte. Han säger bara att de får ta tag i det men sen görs inget. Och vad ska de göra egentligen. Ja de kan kastrera. 
Men det är lite lugnare nu här iallafall sedan jag öppnade så deras katt kan komma upp i deras trapphus och stå och gapa utanför sin egna dörr. 
Har pratat med den andra grannen om detta med och det var OK för henne eftersom katten då vistas i samma trappuppgång som henne med. 
Det händer ibland att min blir lite nervös nu men inte fullt lika ofta som för nån vecka sedan.

Snuttefia
0

Prova följa med ut en sväng?

M.V.H Snuttefia