Klöser på soffan
Det här kanske är den vanligaste frågan någonsin men jag behöver tips. För några år sedan tog jag över en släktings katt när både hon och hennes man gick bort. Katten är nu 18 år gammal. Trots att jag har haft klösmöbler, både med och utan kattmynta så klöser han enbart på soffan. Jag har testat olika sprayer såsom pissoff, get off, bitterspray osv men han fortsätter att klösa. Vi slängde våran förra soffan då vi fick ta över en annan soffa och den förra var sönderklöst. Men han klöser även på denna. Den förra var skinnsoffa och den nya är i tyg. Katten får gå ut och in som han vill så understimulerad lär han ju inte vara. Vad ska jag göra? Jag tog hand om katten för att ingen annan i släkten hade möjlighet och vi ville inte att han skulle avlivas. Min kille har haft katt förut och är van. Men jag blir vansinnig på missen när han bara förstör hela tiden. Råd, någon? Vi har haft honom i ca 4 år nu och jag blir otroligt ledsen för att den nya soffan redan är helt förstörd. vi köpte ingen ny "ny" soffa pga honom. Men någon gång vill vi ju ha en helt nyköpt men det går inte så länge man har en katt i familjen?? Hur har ni gjort?
I have no sympathy for people without empathy
Skydda soffan med t.ex. ett överkast eller lägg en pläd över särskilt utsatta ställen så att det inte går att kloa direkt på soffan.
Att man har klösträd hjälper bara om de är rätt utformade och rätt placerade. Behovet att klösa inomhus är för en utekatt främst ett behov att doftmarkera sitt inomhusrevir. Soffan är förmodligen idealisk både i sin placering (förmodar att favorithörnet är relativt centralt beläget) och sitt utformande (stadig och inga hyllplan i vägen), så vill man erbjuda alternativ gäller det att hitta klösmöjligheter som är något sånär likvärdiga (och helst ännu bättre).
En hög klöspelare som står på en golvplatta kan vara bra att ha stående precis där katten helst vill kloa. Den kan man även flytta runt för att hitta den optimala placeringen.
Sajtvärd Katter iFokus
När det gäller medlen du använt måste jag också bara informera om att PissOff och UrinOff är rengöringsmedel som tar bort doft genom att t.ex. lösa upp doftmolekylerna i urin. Att spraya det på oönskade klösställen har alltså ingen effekt.
Kattmynta bör man också vara försiktig med. Det är inte alla katter som reagerar på kattmynta, vissa tycker t.o.m att det luktar obehagligt. Av de som reagerar är effekten oftast att de blir väldigt exalterade och vill gnida sig mot kattmyntan, men för vissa kan det slå över och göra att de nästan blir aggressiva. Om katten gillar kattmynta kan det vara ok med kattleksaker som de kan ligga och slicka på och gnida sig emot, men klösträd som bara ska locka fram det naturliga klös- och doftmarkeringsbeteendet tycker jag ska få vara kattmyntefria.
Sajtvärd Katter iFokus
Håller med Oberonsmatte!🙂 Mina två livliga burmakatter brukade alltid klösa på det soffhörn som är mest centralt placerat, men sedan jag skaffade en rejäl klöspåle och ställde vid det omtyckta soffhörnet har det blivit betydligt bättre! Kolla min tråd om detta i länken här:
http://burma.ifokus.se/discussions/55a8c72f8e0e744631001794-operation-radda-soffan?discussions-8