Hjälp/råd, katt som gör utanför lådan
Hej! Har fått slut på idéer så vänder mig till er här på iFokus som kan både det ena och andra!:) Jag skulle behöva hjälp/råd angående min mors katt. Det är en kastrerad hane på snart 6år, min mamma har haft honom i 3år. Han har alltid skött sig och gjort sina behov i lådan, tills i somras. Denna sommaren var min mamma borta flera helger lite då och då. Katterna (har även en hona på 10) var ensamma hemma två nätter i streck. De dagar min mamma var borta hade vi en släkting som kom och rensa låda, gav mat och klappade om dom lite om dagarna. En av de sista gångerna min mamma var tvungen att åka iväg så bajsade han utanför lådan, trots att den var rensad. Och han fortsatte ett par dagar efter att min mamma kommit hem. Helt klart ett sätt att visa sitt missnöje över att hon varit borta så ofta tror jag. För sen slutade han. I november blev dom lämnade en helg till (med tillsyn) och sen dess har han bajsat brevid lådan. Och det har fortsatt i 2månader nu trots att dom inte blivit lämnade mer än när hon är på jobb. Vi har testat tvätta golvet med ättika, byta plats på lådan och sätta dit en extra låda brevid. Även testat sätta en låda på vinden där han ofta är + erbjudit annan Kattsand. Han kissar i den vanliga lådan, men bajsandet fortsätter utanför.. Min mamma börjar tröttna på detta nu och är rädd att han ska börja kissa utanför eller påverka vår andra katt eftersom hon fortfarande sköter sig. Behöver tips på vad man kan göra? Börjar bli ohållbart:/ tacksam för hjälp!
Mvh Jenna
Som alltid vid felkissande och felbajsande är det otroligt viktigt att man tittar närmare på lådsituationen. Det är stor risk att det finns något med lådsituationens egenskaper som inte är optimala, så svara gärna så uppriktigt som möjligt på hur den befintliga lådsituationen ser ut just nu.
Hur många lådor?
Hur stort bor de?
Var är lådorna placerade?
Var bajsar han? (precis utanför lådan eller någon helt annanstans?)
Vilken typ av lådor (med eller utan huv, med eller utan svänglucka)?
Vilken sandsort är det i lådan?
Hur mycket sand är det i lådan? (fylls det på så att nivån är konstant?)
Hur ofta rensas sanden från kissklumpar och avföring?
Är katterna utekatter eller innekatter?
Hur länge/ofta är katterna ensamma hemma?
Sajtvärd Katter iFokus
Det är ett liten stuga min mamma har, liten 3a med vind skulle man kunna säga.
Just nu har vi 2 lådor, ursprungslådan har pellets som strö och står under en trappa som leder upp till övervåningen/vinden. Han bajsar alltid precis brevid/bakom den lådan eller precis framför trappan. Den har varit oförändrad i 5 år. Vi har dock testat att flytta fram den från trappan så att den har stått öppet, men då bajsar han ändå utanför. Han kissar dock tack o lov i den.
Sen han började göra utanför har vi satt en låda även på vinden där han är 80% av tiden. Vi tänkte utifall att han känner sig stressad på undervåningen. Den är fylld med kristallsand (även testat pellets), men den rör han inte. Vi har även testat att ha den brevid den andra lådan på undervåningen, men ingen av katterna rör den alls.
Båda lådorna är utan tak så att säga.
Lådan rensas minst en gång om dagen. Ofta känner vi när dom har bajsat och då tar vi det med en gång och passar på att rensa allt. Freddy som han heter, har nämligen visat att han avskyr när det är för mycket i lådan som det blev när min bror bodde här tillfälligt under 2veckor då vi var på semester för ett par år sedan. Då hade Freddy bajsat uppe på vinden, men det har han inte gjort sen dess.
Båda katterna är inne- och utekatter. Freddy är dock bara ute på sommaren när vi har dörrarna öppet, han gillar inte att bli ”utestängd”. Han är en väldigt speciell katt. Han litar inte alls på människor utan vill ha möjligheten att fly i alla lägen. Han har blivit mycket bättre sen vi fick honom, men han är ändå väldigt ”tramsig” ibland. Om man lyfter honom blir han stel som en pinne. Sätter man honom i knät lär man bli sönderklöst när han försöker fly. Men får han ta allt i sin takt så ligger han gärna brevid och myser/gosar. Han brukar ligga hos min mamma hela nätterna, de älskar han. Men så han har inte varit ute sen september ungefär. Vår andra katt går ut flera gånger om dagen om vädret tillåter.
Mamma bor här själv, jag är bara här på julen och sommaren under semestertid/lov. Min kanin bor även här tillfälligt sen 8mån tillbaka och hon passar mina hundar till och från. Men dom kommer bra överens med katterna. Men utifall att han inte kände att han hade ro att bajsa på nedervåningen så satte vi den extra lådan på vinden dit hundarna inte går.
Mamma jobbar heltid på natten. Så det är 10timmar på natten hon är borta när hon jobbar + när hon ska handla eller dylikt på dagarna. Men så har det varit sen vi fick Freddy och han har aldrig visat något. De korta perioderna i sommar är dock inget som har hänt innan, och det verkar som att det blev ”droppen som rann över” för honom. Nu under julen är jag här i lite över 2v, så då blir han bara ensam om vi ska handla eller något. Så jag hade hoppats på att han skulle sluta, men så verkar ju tyvärr inte fallet.. Just nu känns det som en dum ovana.
Haha förlåt för novell, men försökt förklara så bra jag kan :)
Mvh Jenna
#2 Pellets och kristallsand är väldigt vanliga orsaker till felkissande och felbajsande.
Byt till lerbaserad, oparfymerad, finkornig, klumpbildande sand. Pussi Kompakt som man kan köpa i vanlig mataffär duger bra, men ännu bättre är t.ex. Extreme Classic som finns i djuraffärer eller går att beställa på nätet.
Flera lådor och öppna lådor är bra, men jag skulle även rekommendera att lådorna rensas minst 2 ggr per dag (förslagsvis morgon och kväll) + när ni märker att någon bajsat förstås.
Sajtvärd Katter iFokus
Okej, ska testa köpa det i mellandagarna och lägga i en den andra lådan. Min mamma vill ogärna ändra något i den vanliga lådan då vår andra katt på 10år är van vid detta. Vill inte riskera att hon också börjar strejka;)
Så ofta kissar dom inte att vi behöver rensa 3 gånger. Man jodå, ibland blir det två gånger om dagen. Vi hör för det mesta när dom går där och då rensar vi bums :) men ska vara extra uppmärksam! Tack för att du vill ta dig tid :)
Mvh Jenna
Det kan även hjälpa att ställa två lådor bredvid varandra eftersom många katter ogärna bajsar i samma låda som de kissat i. Mina katter byter nästan alltid låda om de både ska kissa och bajsa.
Sajtvärd Katter iFokus
Är det vanligt att katter bara helt plötsligt får för sig sådant? Jag menar eftersom det aldrig har varit några problem.
Mvh Jenna
#6 Det är vanligt att det är när katten utsätts för någon ytterligare stressfaktor som bägaren rinner över så att katten inte längre förmår sig att använda lådan varje gång, men själva missnöjet med lådan har ofta funnits hos katten länge även om katten använt den prickfritt. Att katten använder en låda betyder alltså inte att den nödvändigtvis trivs med den.
Sajtvärd Katter iFokus
Nu har vi testat med ny sand. Freddy har kissat i lådan med den nya sanden. Sen jag skrev här sist har han bajsat några gånger i lådan med pelletsen och några gånger i lådan med sand. Men sen börjar han bajsa på golvet igen.. Oavsett om lådorna är ny-rensade. Har testat möblera om dom på flera olika sätt. Imorse hörde mamma hur han gick igenom lådan med pelletsen, men sen har han satt sig brevid lådorna och kissat på golvet. Första gången han kissat utanför, och nu vet vi inte vad vi ska göra.. Golvet håller inte för urin.. Vill inte att andra katten ska ta efter. Förslag? Jag åker hem igen på torsdag så har bara ett par dagar kvar att försöka lösa det själv.
Mvh Jenna
#8 Ta bort lådan med pellets och ställ dit 2 lådor med finkornig sand. Rensa ofta!
Sajtvärd Katter iFokus
Vår andra katt går bara i den med pellets, så det är uteslutit att ta bort den helt från henne. Hon har ratat den nya sanden helt.
Mvh Jenna
Jag försökte övertala mamma att skaffa en större låda med sand i, för tyckte att den vi använde var lite liten för honom. Så hon gjorde till och med så att hon bytte helt och la sand i den stora vanliga lådan och pellets i den lite mindre till vår andra katt.
Han bajsade en gång i lådan med sand, och sedan brevid igen..
Har slut på idéer och vet att mamma börjar tröttna ordentligt på detta nu som jag kan förstå.. Finns det något annat vi kan testa?? Vill inge ge upp på honom, men snart har jag inget val..:(
Mvh Jenna
#11 Som jag skrev i #5 är det vanligt att katter helst inte bajsar och kissar i samma låda. Den instinkten kan man tillmötesgå genom att ha två lådor med samma sand på samma ställe. I det här fallet borde man alltså ställa två lådor under trappen eller strax bredvid.
Sajtvärd Katter iFokus
Om det inte funkar, vad kan man göra då? Kan absolut få henne att försöka testa, men behöver veta om det finns något mer jag kan komma med ifall det fallerar.
Mvh Jenna
Vad rengör din mamma lådorna med? Det kanske kan ge en hint om vad katten inte gillar?
"Generellt" säger man ju att man bör använda rengöringsmedel med ammoniak/klorin i där man vill att katten ska göra sina behov och rengöringsmedel med citrondoft där man inte vill att katten ska göra sina behov…..
Ifall det är så att katten inte gillar doften av honan i lådorna, så bör dom få ha helt separata lådor….. men om jag förstått det rätt så har dom det redan….?
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!