Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1425 ggr
Jessicahagstrom94
2

Färghjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Har några katthemskatter här på jobbet som jag inte lyckas lista ut vad dom har för färg riktigt.
Ni kanske kan hjälpa mig? 

Är Kleopatra Svartsköldpaddstigré?

Jessicahagstrom94
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

????

Jessicahagstrom94
1

??????? Denna har jag inte ens en teori om…

OberonsMatte
0

#0  Svartsköldpaddstigré.

#1 Bruntabby och vit.

#2 Bruntabbymaskad.

Sajtvärd Katter iFokus

NatasjaHemby
0

#0 Svartsköldpaddstigré (med vitt under hakan? Eller är det bara ljuset?) (f 23 (09?))

#1 Svart classic tabby med vitt (n 03 22)

#2  Svartsilvertabby? Har du någon bättre bild på kroppen/sidan? Lättare att se vilket mönster då🙂

SE*Simbelmynes

OberonsMatte
0

Svart och brun är samma genetiska färg (dvs n) oavsett om man kallar den bruntabby eller svarttabby. Ibland ser färgen mer svart än brun ut och ibland ser den mer brun ut, men vad man kallar den är en smaksak. Oftast säger man nog bruntabby när katten är tabby), men svartsköldpadd när katten är sköldpaddsfärgad.

Att katten i #2 är maskad trots den mörka kroppsfärgen ser man eftersom den har blå ögon. De blå ögonen kommer på köpet/hör ihop med det synliga maskanlaget.

Sajtvärd Katter iFokus

Jessicahagstrom94
0

Tack #3 men är verkligen #1 bara bruntabby? Han är ju alldeles silvrig och mönstren är kolsvarta haha..?

Jessicahagstrom94
0

Har bara den bilden på den maskade honan, om något så har hon ränder på kroppen :)

OberonsMatte
0

#6 Är pälsen vit överallt närmast huden är han svartsilvertabby och vit, men annars är han "bara" bruntabby och vit, eller svarttabby och vit (om man hellre vill säga det).

Sajtvärd Katter iFokus

NatasjaHemby
0

Ah, det är klart hon är maskad! Då spelar ju mönstret egentligen ingen roll, man säger bara tabby/agouti (21) om maskade katter 🙂

SE*Simbelmynes

Jessicahagstrom94
0

Okej, ja jag får knappt röra denna katt men kan försöka kolla imorgon. Har ju sett många som är bruntabby men dom ser ju helt annorlunda ut så jag trodde han hade en helt annan färg.

[helga21]
0

Har den verkligen blå ögon själv tycker jag de ser gröna ut.

OberonsMatte
0

#11 Lite dassig ögonfärg, men nog är de väl blå?

Sajtvärd Katter iFokus

[helga21]
0

# 12 Min tanke var också att den var maskad men så såg jag ögonfärgen det var därför som jag undrade.

Jessicahagstrom94
0

Hon har väldigt blåa ögon. Och den som jag tycker är för silvrig och svart för att vara bruntabby är inte vit i pälsen längst in mot huden i det svarta.

OberonsMatte
0

#14 Är den svarta pälsen inte vit närmast skinnet är katten inte silver, men om man beskriver katten som "svarttabby och vit" istället för "bruntabby och vit" så är det mer tydligt hur katten faktiskt ser ut.

Sajtvärd Katter iFokus