Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1860 ggr
LinaN
0

matvägrande katt

Sitter här med en katt som matvägrar vilket resulterade i att vi åkte in till blå stjärnan igårkväll för undersökning och rådgivning.

Blodprov togs och vi ska få svaren idag (onsdag). Eftersom hennes ägare inte har henne försäkrad så blev det ju inte övernattning på djursjukhuset utan hon fick följa med hem med ordinationen att "vätska upp" och "det är bra om ni får i henne något att äta" Visst hade husse kunnat lösa det ekonomiskt, men vi resonerade med varandra och med vetrinären om det hela. Och eftersom husse jobbar inom ett yrke som gör att han inte kan se till att tvångsmata/vattna katten så fick hon följa med mig hem för rehabilitering och tvångsmatning eftersom jag är ledig.

Passade också på att köpa a/d-foder som man brukar ge till katter efter operation eller katter som svultit. Hos blå stjärnan fick hon även två sprutor för magens skull, en mot illamående och en mot magkatarr.

Så till min fråga, vi/husse har provat olika märken torrfoder utan större framgång, hon har ätit successivt mindre och mindre tills nu då när hon totalvägrar mat. Får tvinga i henne A/d-fodret också en tesked åt gången ett par gånger om dagen blir det väl. För även vätske och kattlådedagbok (tack äldreomsorgen för att jag fick lära mig den biten!)

Funderar på att hitta något som är smakligt och kanske triggar henne lite att äta. Laktosfri grädde, är det lönt att ge? funderar även på kattungetorrfoder eftersom det ofta är lättuggat och alla mina vuxna katter tidigare har vart som tokiga i det. Jag är lite av meningen att just nu så köper jag vilket jädra skitfoder som helst bara hon äter något ifall hon tycker det skulle vara gott.

hon har alltid vart petig med maten, men den mat hon tycker om hetsäter hon. Hennes syster är också petig, syster från en annan kull, hon kissar i matskålen eller på spisen om maten inte passar damen. Men riktigt så petig är ju inte denna fröknen tack och lov.

kan dom ta och ringa med besked på blodproverna snart?!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Sparven88
0

Först och främst: hoppas kisen piggar på sig snart! Jag hade en katt som också vägrade äta. Fick försöka tvångsmata honom och då gav vi honom nästan vad som helst. Jag vet att vi försökte få honom att äta kalvsylta bara för att han skulle få i sig något. Vad tog de för blodprover? Håller mina tummar!

Maria
1

Hon kanske skulle uppskatta blötmat istället. På så sätt får hon ju i sig vätska också.

/Maria

kattöga
0

Eftersom hon är van vid torrfoder så ge henne möjlighet att äta lite torrfoder men framför allt blötmat.

Ta en rå äggula och vispa ner en liten aning (kran-)varmt vatten i. Om hon äter det så får hon i sej både vätska och bra näring samtidigt.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

LinaN
0

Fick provresultaten. Kraftigt förhöjda njurvärden.  Och tyvärr så kom vi fram till tillsammans med vetrinären att det bästa för henne är att gå vidare till de sälla jaktmarkerna.

Så imorgon efter lunch fick vi en tid till en av de lokala vetrinärmottagningarna så hon kan få somna med husse närvarande (för givetvis så kunde han inte komma ifrån jobbet idag förrän tidigast 22.00 :( vilket bara är så typiskt ) så fram tills dess är det bara att se till att hon har det bekvämt och har möjlighet att äta och dricka om hon vill.

*suck* Börjar bli så trött på det här nu…. Vi har haft på tok för många dödsfall i familjen och avlivningar både i den direkta familjen och i våra familjers familjer…. och inom en månad kommer vi behöva ta bort vår store hund också….. 2016 börjar som ett dödens år. :/

kattöga
1

Vad sorgligt! Jag beklagar. Men det är skönt att djuren blir fria från smärtor och problem. Det är tungt när man hamnar i dom situationerna då man måste ta såna beslut. Men i gengäld har man fått så mycket kärlek av sina djur, så det är ändå värt det i längden. 🌺😕

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Sparven88
0

Jag beklagar! Mys ordentligt idag. ❤

LinaN
0

Tack.

Jag har blivit rätt krass när det kommer till livets slutskede. Men det är värre för hennes husse, han jobbar till 22 ikväll som sagt. Så får se om han kommer och hämtar hem henne eller om han vill att hon stannar här inatt också.

Hon är en av mina "uppfödningar" som tyvärr blev till innan jag kastrerade hennes mamma. Och när jag och husse separerade för 8 år sedan så stannade hon hos honom eftersom hon var husses katt och tydde sig väldigt till honom.

nypisnina
0

Så sorgligt. Beklagar. Hoppas att det går bra idag… Klappa kisen mycket ❤️