kissa i sängen
En av katterna som jag har är tre år och kastrerad går på lådan men har även börjat att kissa i sängen han är min sons katt och varit hos oss i två veckor. Vet inte vad det står för om det är något form av missnöje. Den äldsta katten sover alltid i våran säng och den som är tre år har möjlighet att också sova med oss. Nu på morgonen innan vi klev upp hoppade han upp och kissade på min sambos täcke. Vänliga hälsningar Birgitha. Landfors
Uppsök en veterinär då det kan vara tecken på smärta! En katt kissar oftast inte av missnöje utan sjukdomsrelaterat eller könsmognad men eftersom han är kastrerad så är det de andra
Hur ser den befintliga lådsituationen ut?
Antal katter och antal lådor?
Placeringa av lådor?
Typ av lådor (med eller utan huv, med eller utan svänglucka)?
Vilken sandsort är det i lådorna?
Hur ofta rensas lådorna?
Verkar katterna trivas tillsammans?
Sajtvärd Katter iFokus
Hade liknade problem som du när min katt var relativt ny, han kissade i sängar & vår lösning var en spray köpt på en zoobutik och den funkade fenomenalt. Han har upprepat detta kanske 2 gånger sedan dess, pga en stor släktfest, han är ganska skygg och kan visa sitt missnöje genom att kissa i madrasser. Jag slutade med sprayen så fort sängkissandet var över, och idag är han 7 år gammal.
/ ^\ Q /^ \
För att utesluta sjukdom skulle jag prata med veterinär. Utöver det ska du ha minst en låda per katt. Och om katten inte går med på det ska du ha en extra låda så för två katter blir det tre lådor utspridda inte på samma ställe. Men vetrinären först så fortsätter vi sen. Jag skulle rekomendera akut tid då det kan vara stenar och det är plågsamt och om det inte behandlas blir det en plågsam död.
M.V.H Snuttefia