Statisk katt
Nu på vintern är det inte roligt att gosa med katterna. Både jag och katterna får ju stötar hela tiden. Lilla Saga är livrädd då jag tar i henne för hon fick en jättestöt på nosen. Finns det nåt man kan göra för att få katterna mindre statiska.
fukta händerna och dra över pälsen brukar vara bra
pälsbalsam använder jag och så blir ju katten mjuk på köpet =)
Är det katterna som är statiska, inte du själv? Är det bara på vintern?
Om jag inte använder sköljmedel till all min min tvätt för jämnan, skulle jag aldrig kunna komma nära mina katter. Jag får stötar och det sprakar hela tiden om mig om jag inte använder sköljmedel. Märker också att det kan bli värre vid vissa väderomslag.
Måste också alltid ha balsam i håret efter varje tvätt.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Jag blir superstatisk på vintern. Mitt hår står åt alla håll 😃Så ja katten här hemma får deffenitivt smaka på några stötar men han verkar inte bry sig så mycket, han verkar mest förvånad ett tag 🤪.
Så synd att din katt blir rädd, har ingen aning om vad man kan göra och skulle själv vilja ha tips så att mitt hår kan lugna ner sig 🤪Jag använder sköljmedel men det hjälper inte.
Fick rådet att köpa spraybalsam och det fungerar.
ta tag i kranen eller elementet så du laddar ur
Känner igen det där så väl, det är hopplöst på vintern med den torra luften. Det enda jag gör för att undvika det så mycket som möjligt är att använda antistat spray med jämna mellanrum på henne sedan har jag hört att man kan ha några få droppar sköljmedel i skurvattnet när man skurar golven, inte för mycket dock för då blir golven hala, men om det hjälper vet jag inte.
Annars kanske en luftfuktare kan göra susen om inget annat hjälper ?
Tycker det är bäst att vara försiktig med antistatspray och andra produkter på katten eftersom de slickar i sig när de tvättar sig. Jag använder sköjmedel i tvätten, använder mer kläder av naturmaterial, och hudolja utan onödiga tillsatser. Nu har mina katter väldigt mjuk och silkeslen kort päls, så de blir inte särskilt statiska, men om de skulle få problem skulle jag smörja in mina händer med hudolja utan tillsatser, fukta händerna med vatten, och stryka katterna över ryggen och sidorna.
Det är nog inte jag som är statisk. Får inga stötar annars utan det är bara då jag kelar med katterna. Det är bara vintertid jag får stötar då jag tar på katterna. Jag använder sköljmedel då jag tvättar. Deras pälsar Spretar åt alla håll. Har bara långhåriga katter. Är det på katterna jag ska använda spray balsam? Eller mig själv? Lilla saga backar då jag ska ta i henne. Det sprakar då jag ska kela med dom. Ju kallare det är ute desto mer stötar får dom. (Innekatter)
#9 på katterna
Ta bort filtar av fleece och andra konstmaterial. Helst inga mattor av konstmaterial. Luftfuktare eller skålar med vatten ovanför elementen.
/EvaS
S*Capsicum´s www.capsicumcats.se
Ok Tack för alla råd. Mattor har jag inga, men fleecefiltar har jag. Ska testa allt ni sagt.
Om det är katten som får stöten, då är det du som är statiskt laddade och elektronerna hoppar över till den stackars katten.
#13 Så varför får både jag och mina katter stöten? Eller jag och andra människor?

Jag använder anti static spray, fungerar bra på mina långhåriga katter https://www.kattkompaniet.nu/kattschampo-palspreparat/all-systems-shampoo/1-all-systems-hair-revitalizer-anti-static-spray-250ml
Mina katter och jag får stötar av varandra så fort det är köldgrader ute. Jag försöker undvika kläder av syntetmaterial, men det går ju inte alltid. När jag varit ute tar jag lite vatten och ett par droppar antistatiskt sköljmedel i händerna, torkar nätt och jämt och klappar någon av katterna. Sedan brukar det gå bra. Om jag inte gör det så kan jag få stötar så jag tror hjärtat ska stanna! Lycka till med vad du än försöker!