Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2251 ggr
Dexterr
0

Peewee kattlåda + pellets

Är det nån här inne som använt/använder sig utav peewee's katt låda och pellets som kan tala om hur det funkar för er och om era katter tycker om det ? :)

OberonsMatte
4

Jag har läst så många felkissningstrådar med pellets och PeeWee att jag aldrig ens skulle försöka med det.

Sajtvärd Katter iFokus

burmamys
0

Jag har haft pewee eftersom det var det som tidigare ägare till Simon använde, och som hon rekommenderade. Det gick bra med båda katterna, men jag märkte att de föredrog att ha pelletsen i den lilla plastback jag skaffade för att kunna ta dem till utställning. Eftersom pelletsen blir fuktig i botten då kisset inte kan passera ner till ett separat lager, så blir det lite mjukare att trampa på. Så då bestämde jag mig för att byta till Cats best öko plus, som är ett krossat träpellets och betydligt mjukare för tassarna. Riktigt bra uppsugningsförmåga och ekologiskt dessutom 😊 Det finns en annan tråd om ekologiska kattsandsorter som jag skulle rekommendera att du kollar på! Själv tror jag som Oberonsmatte att pewee är något som katten kan tolerera men som tyvärr inte är så skönt att krafsa i, vilket ökar risken för felkissande. Men det finns andra alternativ som är bättre för katten! 😊

Wony
0

Våra katter fullkomligt avskydde lådan. De använde den, men högst motvilligt så vi slutade. En del katter gillar den säkert, men för oss funkade det inte.

burmamys
0

Kolla tråden "kattsand och naturen etc?"

Dexterr
0

Tack för era svar :) Frågan är om man ska våga chansa o skaffa en sån låda. 

Finns det några andra sorter sand ni rekommenderar då? Det är en ragdoll vi ska skaffa.

OberonsMatte
0

#5 Det säkraste kortet för att katten ska trivas med sin toalett är öppna lådor med lerbaserad, finkornig, klumpbildande och oparfymerad sand. Jag har oparfymerad Extreme Classic (black label, med något större korn än gold label).

Sajtvärd Katter iFokus

Caifig
0

Jag använder tre olika sorter. Extreme classic black label, cats best öko plus och peewee. Extreme classic är den som är mest poppis, cats best är väl helt okej enligt de vuxna och kattungarna använder alla tre utan problem.

Martyparty
0

Här hemma har vi en Peewee-låda och resterande lådor är vanliga med Everclean. Har således inte tvingat över dem på Peewee, utan de har kunnat välja detta. Flera av katterna (har 4) väljer faktiskt att kissa på pelletslådan. Bajsar gör de dock på vanliga lådan. Det räcker gott för mig, för det gör påfrestningen på vanliga lådorna mindre. Det går åt mindre sand och är renare och mer lättrensat. Mindre förbrukning av sand känns bra också eftersom sanden inte är så miljövänligt. Vi använder bränslepellets i vår låda. En säck kostar typ 30-40 kr och räcker i oändlighet.

SE*Astinis Ragdoll

Dexterr
0

En peewee låda känns såå lockande.. Hade sån till kaninerna i deras toalåda o de va alltid luktfritt o okastrerade hankaniners kiss kan lukta rejält illa. Lätt att städa( fastnade inte i botten som spån gör). Nu va de ingen peewee låda utan vanlig kattlåda. Men katten ska känna sig bekväm med pelletsen också. Ska till uppfödaren idag o prata lite med henne, se vad hon använder osv. Funderar annars på ever clean less track. Hur länge kan 10kg räcka i månaden? Går de åt en hel eller mer?

burmamys
0

Cats best öko plus doftar svagt av trä och är dammfri. Kan damma pyttelite när du häller upp men sedan inte alls. 

När det gäller lukt från kiss och avföring så beror det också på vilken mat du ger katterna. Jag barfar mina och då blir avföringen luktfri. Hade pewee då när jag började barfa och märkte tydlig skillnad, och när jag övergick till cats best öko plus försvann lukten helt. Får leta  lådan och gräva runt för att hitta eventuellt bajs. Kisset bildar ju (luktfria) bollar, så det är lättare att hitta 😉

Sweelin
0

Jag har en! Mina katter har inga problem med att använda den och har inte kissat fel någon gång 🙂 Kommer aldrig byta tillbaka. Köper träpellets på Bauhaus, 16kg för 38 kr typ. Så jag tjänar pengar på det, sparar arbete och bidrar till naturen 😃

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Sweelin
0

Kan tillägga att jag slipper sand över hela golvet och dess damm!

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

OberonsMatte
1

#11 Kul för dig, men var inte alltför säker på att du aldrig kommer att byta. Det är inte ovanligt att felkissande p.g.a. pellets börjar först efter några år.

Sajtvärd Katter iFokus

Bästakompis
2

Jag har provat peewee, invänjning i ett par veckor, sedan använde de enbart peewee ca en vecka innan de började kissa i sängar, sen tog det ca 3 månader att vänja bort det beteendet trots att de hade sina vanliga sandlådor… Om du vill testa, så behåll en sandlåda så katten kan välja. Det är känsliga saker det här med kattens toalettsituation, finns inget annat som stör relationen mellan katt och människa så som när det inte funkar.

Bästakompis
0

Jag använder förresten Klumpe, 79 kronor för 10 kg, jag tycker den är bra och luktar inget om katterna får våtfoder och man tar bort klumpar 2 ggr/dag. På 2 katter gick det åt 30 kg i månaden - ganska mycket, jag vet inte om annan sand är drygare eller om mina katter kissar mycket, men det är ju i så fall positivt om de får mycket vätska i sig…