Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1302 ggr
Lubsan
0

Katter som "pratar"

Våra två kattungar "pratar" mycket med varandra och med oss. En situation det uppstår ofta i är när den ena katter krupit under täcket och den andra inte ser den. Det låter som ett purrande eller kurrande ljud, lite likt en duva. Kanske låter konstigt men tycker ljudet låter som en fråga, haha. Någon som känner igen detta och har ni någon gissning på vad dom vill kommunicera 🤪🙂

Bästakompis
2

Det är ett ljud som katter kan använda på många sätt och i många syften, och det är väldigt individuellt. Kattmammor använder det flitigt för att locka på sina ungar och hålla dem intill sig. Sociala katter använder det när de pratar med människor och andra katter. Ofta när de hälsar eller lockar på varandra eller bara vill säga "här kommer jag och allt är okej." Men t ex min hona säger det i irriterad ton också, liksom "nähädu" när hon vill sätta någon på plats utan att fräsa. Och min hane purrar i olycklig, pipig ton när han är uttråkad :) Katter som umgås med människor utvecklar ofta sin kommunikation över åren och får en hel repertoar med olika jamanden och kurranden i olika tonfall och styrka. Konstigt nog brukar det här kurrandet knappt nämnas när man läser om katters språk, men alla katter jag har haft har då använt det minst lika mycket som jamandet.

Maria
1

Min ene katt är en riktig "purris"

/Maria

burmamys
2

Här låter det "mrrp" när Simon vill hälsa glatt, och gärna locka mig till köket… Om jag låtsas som att jag inte förstår börjar han jama, först pipigt och mjukt, sedan allt högre. Men det börjar alltid med "mrrp"! 

Både Simon och Saga kan också säga "mrrp" när de hälsar på varandra. Jag tolkar det som en hälsningsfras som betyder ungefär "hej jag är din vän!" och "vill du följa med?" 

På bilden säger Simon "mrrp" och tittar på skåpet där jag har deras klicker och godis, så då betyder det nog "hej vill du träna lite klicker med oss?" Gissar att det är samma läte vi pratar om…? 😃

Wony
0

Jag har faktiskt bara hört kurr-ljudet från en av våra katter, och det var katten vi köpte som kattunge. De vi skaffat som vuxna har inte kurrat, i alla fall inte i den omfattningen att vi tänkt på det. Däremot kan de jama och spinna och så, Lillan t ex brukar jama om hon tycker att vi är lite dumma och inte förstår vad hon vill. 😂

Chili brukar göra kurrljudet när han hoppar upp i t ex sängen på morgonen, och jag tolkar det som en glad hälsningsfras, lite som att han är glad att vi äntligen är vakna och att nu vill han minsann få klapp och kel. Chili är också den mest pratglade av katterna. Är han t ex missnöjd (vid tovklippning eller liknande) gnyr han lesset, är han glad blir det kurr-ljud. Vill han påtalat något kan det slinka ur ett jamande, särskilt när han säger "men skynda dig med den där goda maten, jag är utsvulten!"

Lubsan
0

Ja det är nog samma läte burmamys 😃Det låter väldigt sött i alla fall. Det pratas mycket hos oss, när det busas, när dom kommer in i rummet och idag hörde jag ungefär samma ljud och då sprang Siri till toan direkt efter. Så är väl både en hälsningsfras till oss och nått dom gör för att "prata" med varandra kanske. "hallå nu snor jag toan lite, stör mig inte" eller nått 😉