Kattsand och naturen etc ?!
p { margin-bottom: 0.1in; line-height: 120%; }
Har hört/läst att Kattsand är en riktig miljöbov?
Använder Everclean och ibland tidy cats !
Vad ska man använda om man vill värna om både naturen och katterna ?
Vad använder ni som försöker tänka på både katterna och naturen ?
Mycket tacksam för alla eventuella tips/synpunkter :)
Jag hade velat tänka mer på det men inte hittat något som katterna trivs med och som vi trivs med, än :(
Se om någon vet något bra :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
har hört folk som använder stallpellets som man kan använda antingen som pellets eller blanda med vatten så de blir spån (ej klumbildande) kanske bättre för miljön om katterna accepterar de.
Katter är ju ofta så kräsna djur att det tyvärr inte går att tänka miljövänligt med kattsanden. Men man kan testa med strö av förnyelsebart material. Själv har jag testat PeeWee som är en speciallåda där man lägger träpellets(min favorit, tyvärr höll katterna inte med mig) och Best Cat Öko plus, ett träbaserat klumpande strö (den går an, enligt katt).
För att göra katterna nöjda, men samtidigt kunna minska miljöpåverkan har jag en låda med everclean (eller liknande kattsand) och en med öko plus. För varje gång som de går på öko plus-lådan så blir det ju liiiite mindre miljöpåverkan än om de bara hade haft vanlig sand.
Jag använder bara Cats best öko plus, och mina katter verkar mycket nöjda med det. De gräver som de ska och har aldrig på något sätt visat missnöje. Och det är som sagt miljövänligt, dessutom väldigt bra uppsugningsförmåga, dammar ej och har en svag, mild och fräsch doft av trä. Men katter är ju som andra redan sagt kräsna med sin låda, så var och en får nog anpassa efter sin katt. 😊
Du kan ju testa att lära katten att gå på toaletten xD
I wish I could write as mysterious as a cat
Jag har bytt till den här kattsanden eftersom Kiara inte gillar "hård" Kattsand. http://www.petsonline.se/katt/kattsand/ecolife-original-kattsand-9-kg/
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
Jättebra tips! 😊 Hur små är bitarna och hur tycker du det är i övrigt?
#7 Om du går till en mataffär så finns det en sort som heter Best Friend Cattia, de bitarna kan du se genom det genomskinliga i påsen. Bitarna är i stort sett jämnstora med de bitarna.
Jag har en sån här spade http://www.supercat.se/kattlador/spadar-och-sant/litter-lifter.html och tycker kombinationen fungerar bra. Jag kan nämna att jag är känslig för damm, så jag är försiktig när jag rensar och fyller på.
Nackdelen som jag ser det är att man inte kan ta bort klumparna på en gång utan får vänta lite, men det verkar inte störa mina katter.
Lukten är för tidigt för mig att ta ställning till, men hittills har jag inte märkt någon "skitlukt" i lägenheten.
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
Låter positivt! 😃
Rekommenderar er att testa Soft Cat Natural & Light, finns på zoo.se. Är växtbaserat, miljövänligt, finkornigt, klumpbildande och dammar typ inget. Även kräsna katter bör kunna vänja in på det :)
No time to waste, only time to treasure.
Vi använder peewee-träpellets och trivs bra med det både vi tvåbenta och fyrbenta.
Använder Toalätt pellets till mina två snart 17-åriga katter. Fungerar perfekt och är det mest miljövänliga man kan använda, tillverkat i Sverige av svensk pappersråvara.
Jag håller med #10 Soft Cat är överlägset alla andra kattsander jag har testat, inkl EC m.fl.
/EvaS
S*Capsicum´s www.capsicumcats.se

Vi använder peewee pellets i kattlådan och en peewee kattlåda. Det fungerar bra här https://www.kattkompaniet.nu/butikens-nyheter/peewee-pellets-14-liter?externalsearch=1
Jag instämmer med EvaSe och EveO! Finns nog inget bättre än Soft Cat, då det är miljövänligt, finkornigt som sand, klumpbildande, dammar knappt alls, luktar inget obehagligt, OCH gillas av katterna. Det kan läggas direkt i komposten då det förmultnar precis som annat organiskt material man lägger dit.