Sörjer katter sin kattkompis?
Jag har 2 st 15 åriga katter som vi köpte samtidigt. De har väl aldrig varit jätte nära, men aldrig heller haft några större bråk, men man märker t.ex nu på nyår då de båda är rädda för fyrverkerierna att de gärna är nära varandra när de är rädda.
Den ena av dem har börjat visa tecken på att hon mår dåligt och vi väntar på en veterinär tid, och risken finns att hon kommer behöva avlivas.
Det jag undrar är, hur reagerar katter när deras katt kompis de levt med hela livet, går bort? Har läst att det ofta är bra att skaffa en ny katt kompis till katten som blir kvar, men mina föräldrar vill inte ha någon ny katt och jag kommer att flytta ut om några år, därav kan vi inte köpa en ny katt. Hur tror ni att min katt kommer reagera? Är det långvarig sorg eller går det över fort? Förstår att man inte kan veta det säkert, men undrar hur de varit för er andra? Och vad kan man i så fall göra för katten som är kvar?
Ja, de sörjer och saknar… …hur länge varierar från katt till katt och personlighet.
Hoppas det går bra med din katt som är dålig och med din andra katt!
Min veterinär rekommenderade mig att inte köpa ngn ny kompis till den äldre katten (15 år gammal) som blev ensam här hemma för en del år sedan… Hon menade att det var bättre för en äldre katt att ha lugn och ro här hemma under sina sista år.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Min 12-årige Moritz blev ensam när hans kompis dog. De hade mer eller mindre vuxit upp tillsamman.
Moritz blev slö, sov mycket och gick upp i vikt så hans beteende kunde absolut tolkas som saknad.
Vi adopterade en hittekatt och Moritz levde verkligen upp. Började leka och var aktiv plus att han blev normalviktig igen.
Katthemmet hade inga synpunkter på att en ung katt kom till en gammal katt.
/Maria
Jag tror att man ska ta hänsyn till fler faktorer än kattens ålder. Bor man större så finns det t ex större chanser för en äldre katt att kunna dra sig undan vid behov. Bor man trångt - som jag - så kan det vara jobbigare för en äldre katt att få in en ny katt på reviret. Likaså om den kvarvarande katten börjat få åldersrelaterade krämpor så kan det nog ofta vara bättre att inte ta in nya katter på reviret. O s v….
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Min älskade katt gick bort i december och våran andra katt visade verkligen tecken på att hon saknade honom! Dom hade inte levt med varandra hela livet men det syndes att hon var nere ändå. Hon såg väldigt ledsen ut och hon gömde sig mer och sov mest på dagarna. Nu är hon mycket piggare, springer runt och leker som bara den. Jag saknar verkligen min katt :( hade honom i 9 år. Sen jag var fem! (Är 14 nu) vi ska åka och köpa en kattunge om några veckor så då kommer nog Zmilla (honkatten) leka ännu mer :)
Efter att jag läst kommentarerna måste jag säga att här på forumet verkar det bara finnas ägare till katter som trivs bäst i grupp, men jag har varit med om det motsatta. Katter som ”levt upp” när deras ”kattkompis dött och blivit mer sociala, keliga och till synes lyckligare. Katter är inte flockdjur och även om en del katter trivs med en kattkompis så finns det många katter som bara tolererar det och som trivs bäst när de får vara ensamkatter.
Jag skulle säga, vänta och se. Du märker ganska snart om den kvarvarande katten är glad eller ledsen över att mista sin kompis. Det är dock inte helt säkert att den för att den saknar sin kompis vill ha sällskap av en ny ung katt. Fundera länge…
För många år sedna när vi blev tvungna att ta bort en av våra katter , då började en av de andra (hade tot 4 så de var 3 kvar) att gå runt och jama jättehögt (vilket hon aldrig gjort tidigare). Det verkade som hon letade efter honom. Gick över efter ett tag.
Det finns flera studier som visar att katter kan sörja både människor och andra katter som de bott tillsammans med. En del reagerar bara lite grann medan andra kan reagera kraftigt och dra sig undan all kontakt, bli passiva och ägna större delen av dagen åt att sova. En del tappar t o m matlusten. Jag skulle vänta och se hur just din katt reagerar. Som några redan nämnt är det olika, och en äldre katt kanske inte uppskattar att ha en ny kompis, det gäller särskilt om katten börjat bli skröplig och/eller lite dement. Andra mår väldigt dåligt av att vara ensamma och lever verkligen upp igen när de får en ny vän.
Du kan läsa mer här: