Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1990 ggr
Franz0on
3

Hankatt hoppar och klättrar...

Jag har en hankatt, snart 6 månader, kastrerad. Han gör detta oftast efter han ätit men det sker även vid slump. Det börjar med att han sätter sig i hallen och jamar, går runt lite emellan de olika dörrkarmarna och sen så sätter han igång och hoppar på sidorna av dörrkarmarna, springer runt lite, ibland lekandes med sin syster och sen börjar det om med jamandet, hoppandet och springandet. 
Vad ger upphov till beteendet? Är det något ovanligt?
Kan jag göra något åt det? Eftersom jag är rädd att han ev. river i tapeterna 😭

Mvh Franz0on

VästkustFia
2

Låter som helt normalt kattbeteende!

Belimas
1

Låter som en typisk kattunge som vill få utlopp för sin energi. Hur mycket aktiveras han ?

Franz0on
1

#2 Det kan vara på den sämre sidan då jag inte hittat någon leksak som är "hans" som sätter igång honom ap han blir anfådd. Men han busar rätt ofta med sin syster. Vi ska ut och köpa lite nya lelsaker snart så förhoppningsvis får han mer aktivering snart.. Men finns det något annat jag kan göra? Om det inte hjälper med lek?

Mvh Franz0on

Belimas
2

Har du provat Da Bird ? =) den brukar annars vara poppis även hos den mest kräsna missen. Jag har tyvärr inga andra råd att ge då det för min skruttunge räckte med mer aktivering och diverse olika klösträd som han kunde rejsa i och hoppa upp i =)

Hur är det med godis förresten ? finns det något han verkligen gillar ? I så fall finns det ju smidiga aktiveringsleksaker som man kan gömma godis i och som de sen får klura ut hur de ska få tag på dom.

LoAEmma
1

Testa Da bird, superbra aktiveringsleksak!
Tycker också det låter som en busig kattunge som vill få ut sin överskottsenergi :) Och kanske är han sugen på att gå ut eftersom han gör detta i hallen vid dörren…

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Bästakompis
2

Mina katter har en hög klöspelare som de använder ofta till att springa upp på. Så ofta att jag numera inte kan tänka mig ha innekatter utan att ha en sån. Kanske är det ett behov hos katter att få rusa av sig på höjden, som på en trädstam ? Mina katter använder sig av den för att imponera på varandra, för att visa att de vill leka, för att göra sig av med överskottsenergi, och älskar att springa upp på den efter en leksak som jag håller i. Kanske något som din misse längtar efter?

aloizias
0

Häng en kattleksak i dörrposten. Mina katter älskar dessa kattleksaker speciellt de kattleksaker med äkta skinn:) Då sätter du fokus på leksaken och inte väggarna (fåglen i päls är favo här även bläckfisken) https://www.kattkompaniet.nu/kattleksaker/upphangningsbara-kattleksaker

Franz0on
1

Tack för alla förslag! Jag ska på leksaksjakt idag så hoppas jag hittar lite roligare, hållbara leksaker :)
En högre klöspelare har dem vid vårt stora fönster i vardagsrummet som klättras i men funderar på att köpa någon vägghylla som de kan hoppa upp på vid fönstret för att speja och busa, för tillfället har de en golvhylla som är lite högre men den är lite för vinglig för deras vilda lekar.. :D 
Har ni några tips på hållbara och billiga leksaker? Jag kan även tänka mig att göra leksaker men vet inte riktigt vad som kan vara kul.. alla tips är uppskattade eftersom jag är student så är på en stram budget.

Mvh Franz0on

VästkustFia
1

En eller ett par stabila vägghyllor låter som en bra idé. För länge sen hade en kompis två innekatter och jag minns att de hade stort nöje av sådana hyllor.

LoAEmma
0

Knyt ett hushållssnöre runt en papperstuss och knyt runt midjan typ när du går runt hemma o städar, garanterat uppskattat att jaga! :)

*Det blir som det ska*

Franz0on
1

Uppdatering! Hankatten har slutat hoppa på dörrkarmarna sen dem fick varsin kong kickeroo, det är mer bus och lek emellan dem, vilket är kul att se men ibland spårar det ur och dem hoppar upp på kontorsstolarna och skirvborden 😅

Mvh Franz0on

LoAEmma
0

Toppen!

*Det blir som det ska*