Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 10403 ggr
Selma2015
0

Vår katt tvättar sig inte i rumpan

Vi har en liten tjej på snart 5 månader, hon är underbar på alla vis men vi har upptäckt att hon inte tvättar sig efter att hon varit på lådan. Det verkar inte besvära henne men det bildas små svarta klumpar i rumpan på henne och hon kladdar även ner möbler osv de gånger hon varit lite lös i magen. Vi försöker tvätta i rumpan och blöta ner så hon skall tycka att det känns konstigt och tvätta själv, detta fungerar kanske hälften av gångerna men det är sällan hon tvättar helt rent även när hon är där och slickar. Kanske bör nämnas att hennes mamma blev dålig när hon var 5 v och efter det blev flaskmatad, mamman fanns dock med från 7 v ålder igen. Hur gör man!? Behöver alla tips vi kan få!!!!

OberonsMatte
4

Eftersom hon är en kattunge har hon kanske inte riktigt fått in rutinen att tvätta sig efter toabesök ännu (kattungar är lättdistraherade och kan glömma bort sånt när det finns annat som lockar).

Försök att få ordning på magen så att avföringen inte är för lös eller för hård, så ska det inte behöva finnas så mycket spår kvar.

Sajtvärd Katter iFokus

micki78
4

Jag har en helig birma på 5år, han tvättat inte rumpan efter toa besök, det kan gå 45 minuter innan jag ser att han börjar tvättar sig, om han ens tvättar sig!!

Min birma är också uppväxt på flaska då mamman inte ville veta av honom och hans syskon. Kan ha något med det att göra, men i ditt fall var ju mamman bara borta i 2 veckor. Men samtidigt är ju 5v en känslig ålder med mycket intryck och information.

Piatra
0

Min kisse, hittekatt som föddes upp på flaska från ca 5-7 veckors ålder och framåt, är inte heller riktigt haj på det där med hygienen efter toabesök. Han kutar runt i stället, ett par varv genom huset (och drar rumpan längs golvet om han varit lös). Han kan också lägga sig ner och sova eller bara gå iväg utan att tvätta. Sen, 30-40 min senare, kan han sätta sig ner och putsa. Jag brukar bara snabbt torka honom om jag känner på lukten att han varit lös, så han inte ska kladda.

Selma2015
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för era svar! Mina tidigare katter har varit så otroligt renliga så blev lite orolig, som sagt verkar inte hon störas av det så jag får fortsätta tvätta henne helt enkelt när det behövs :)

annzoo
0

Är det korv eller blaffor i kattlådan? Fastnar de på en korthårig katt låter de som den är mer lös än hård i magen

solsken82
2

Hej! Jag har en Neva Masqurerad som är långhårig. Hon har varit avelskatt och kom till mig när hon var två. Hon tvättar sig inte men drar ut en del tovor. Hon får finnas sig i att jag ibland tvättar henne och ibland klipper jag bort bajset som torkat. Jag badar henne en gång i månaden.vilket är bra då hon ibland är röd i rumpan. Jag får en ny katt. Det är bra att vänja dem.när de är små. Lycka Till

Selma2015
0

#5 vi har inte upplevt att hon skulle vara hård i magen, oftast är bajset normalt men även då kan små små rester synas. Vet inte riktigt om hon tvättar sig då eller om det är någorlunda rent i rumpan när de bajsat normalt?

Selma2015
0

#6 det låter ändå lite mysigt :) tack för att du skrev!

Nisken
0

Vi har tagit hand om en Norsk skogis på 5 år från ett dödsbo, hanär OCKSÅ uppfödd på nappflaska som unge, då hans mamma inte ville veta av honom.

Han tvättar sig inte heller efter att ha bajsat och är därför ofta svart i rumpan. 

Nappflaskeuppfödd verkar vara den gemensamma nämnaren i detta forum? Men VAD göra åt saken? Vår katt vill varken tvätta sig eller bli tvättad där bak….

Uppkatten
0

Det behöver inte alltid handla om flaskuppfödda katter dock, jag har en tjej som ofta luktade lite skunk i rumpan när hon var yngre. Fick lära mig att en del kattmammor är lite dåliga på att tvätta sina kattungar i rumpan, och att kattungarna då får ett minskat "intresse" att hålla sig rena. Tycker dock att min tjej blivit bättre på att tvätta sig med åren. Har inget tips på vad man gör åt det. Är det en långhårig katt kan man förstås hjälpa till genom att raka/klippa så att det är lättare för katten att hålla rent.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.