BARF
Startade denna tråd i huskatter och tänkte att jag även kan skriva det här.
Jag tänkte att jag skulle slå ett slag för att börja BARF:a sin katt :)
Jag anser att kattmat överlag är väldigt dålig. Många innehåller sådant som en katt aldrig skulle äta i det vilda så som socker och spannmål. Den bästa verkar väl vara Mjau blötmat som jag gav mina katter förut.
Men efter att ha gått över till att BARF:a min katt skulle jag aldrig byta tillbaka till köpt foder igen. Att BARF:a kan tyckas i början vara svårt och tidskrävande men när man har fått ett grepp om det är det hur lätt som helst. Man vet precis vad katten får i sig och skillnaden på katten är underbar. Jag har aldrig haft en katt som har så mycket energi som nu hans päls är silkeslen och avföringen luktar ingenting.
Så jag tänkte bara slå ett litet slag för det här för att kanske få några fler att börja BARF:a sina katter. För det är verkligen helt fantastiskt att se den där naturliga och vilda katten komma fram ordentligt :) Om ni vill ha mer information om hur man BARF:ar så finns barf.ifokus.se med väldigt kunniga och trevliga personer som gärna hjälper till :)
Hurra! 😃 Håller med till 100%. Mina katter har också förändrats på barf; nöjdare mer harmoniska katter, förväntansfulla och säger till varje gång det är matdags, djupt tillfredsställda när de får gnaga på kycklingvinge eller annat köttben, blir mer aktiva varje gång de får mat, mer energiska rent allmänt, mer välutvecklade muskler, luktfri avföring som är mindre, mörkare och bara passerar varannan dag, fräsch andedräkt och glansigare päls som fäller mindre än innan. Genom att barfa katten förebygger du en rad hälsoproblem: njursvikt, urinvägsproblem, diabetes, stressmage. Kattens immunsystem stärks när den inte längre behöver hantera kolhydrater och diverse tillsatser, den får i sig tillräckligt med vätska från köttet, blodets pH och blodsocker hålls mer stabilt, och när den gnager på ben så slipas beläggning på tänderna bort innan det stelnat. MEN det är viktigt att du ger en korrekt balanserad barfkost. Och som Volpes skriver så är det inte alls svårt. Läs gärna min artikel, "Att barfa katterna är inte så svårt", den finns på Barf iFokus och på Burma iFokus. Hoppas fler katter får njuta fördelarna av balanserad barfkost! 😊
Kan bara hålla med dig 🙂 Bra skrivet 🙂
Katter förtjänar sin riktiga föda tycker jag. Jag vet att det är väldigt lätt att ge sin katt det som säljs på affärerna. "Det är ju till för katter och borde ju då vara bra" tänker många och även jag gjorde det förr. Det är lättillgängligt och väldigt enkelt. Men vill man ha en frisk katt ska den äta det den är gjord för att äta.
BARF är någonting som är hyfsat nytt ändå och därför vill jag sprida ordet om det 🙂 Så ni som funderar på att börja. Bli inte rädda i början, det kan kännas som mycket att ta in. Ta lite i taget och läs på i lugn och ro. Det är bättre att byta till BARF lite senare om man tycker att det är krångligt än att aldrig byta. 👍 Och när man väl kommit in i det rullar det på.
Och som sagt det finns mycket bra hjälp att få.
Jag barfar min hund och tycker det funkar jättebra! När jag av någon anledning inte kan/orkar så ger jag honom färskfoder, 100% kött.
Barfar inte katten men ska absolut läsa artikeln som nämns i #1 :)
Det tycker jag absolut du ska göra! 😃
Det jag lagt till i kosten sedan jag skrev artikeln är jod i form av ett kryddmått per dag av Djurapotekets kelp (finns naturligtvis andra kelpprodukter också). I övrigt gör jag precis så som jag beskrivit i artikeln!