Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2475 ggr
[Daisy-Moa-Elsa]
0

Tvätta katten

Hej, har en liten fråga till hurvida man regelbundet bör tvätta sin katt. Jag har bara innekatter som får vara ute lite på landet. Enda gången jag tvättar någon av dem är ifall de har dålig mage och lite fastnat på bakhasorna. Vi har våra borstningsmys då och då. Men kanske jag borde tvätta hela dem mellan varven?

MiroSputnik
0

Jag har två innekatter som går ut ibland. Jag borstar ofta, men tvättar sällan.

Till jul brikar de få bada, så att de är fina i pälsen. Annars blir det väl ett par gånger om året.

De tycker inte om det, men luktar sååå gott efteråt =P

Diezel
0

Man ska inte tvätta sina katter för ofta, kanske 3-4ggr/år då man förstör deras underpälsfett som skyddar kroppen mot bakterier och skräp.

ellii
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har har dlrig tvättat min, hon är 2 år xd

Destany
0

jag har tvättat mina 1 gång var o det gör jag helst inte om . puma slet av toasitsen o klättrade på min rygg o zorro klättrade rakt upp på väggen i duchen så nu om de e lite smutsiga så tar jag en blöt handduk o torkar av deras päls..

Destany
0

jag har tvättat mina 1 gång var o det gör jag helst inte om . puma slet av toasitsen o klättrade på min rygg o zorro klättrade rakt upp på väggen i duchen så nu om de e lite smutsiga så tar jag en blöt handduk o torkar av deras päls..

Signe-Jonna
0

Att det skulle vara farligt att bada sina katter ibland tror inte jag mycket på. Självklart ska man ju inte bada dem varje dag och kanske inte ens varje vecka, men det går visst att bada dem mer än 4 gånger per år. Det beror ju också på vad man tvättar dem med. Man kan ju låta bli schampoot ibland och bara skölja av dem med vatten. Att gå runt och vara skitig är ju inget som jag tror är bra heller precis. Borstar katterna gör jag nästan varje dag.

ellii
0

Men de tvättar ju sig själva ju

Signe-Jonna
0

#7 Visst gör de det, men de behöver inte vara rena ändå. Katterna får skit i näsan och blir svarta vid näsan om man inte tvättar dem där, de får vax i öronen och är de långhåriga där bak så brukar bajskorvar ibland fastna i pälsen. Inte sjutton gnager de bort eller äter upp bajset i pälsen och inte heller kan de göra rent näsa och öron helt och hållet själva. Dessutom har vissa katter en tendens att trampa runt bland sina bajskorvar då de har bajsat, alla är inte lika noga. Och då rensar jag lådan flera gånger per dag! Dessutom kan det vara bra att tvätta av hela pälsen ibland eftersom det t.ex. blir damm och annat i den, inte minst om man har lite känsliga luftrör. Men det är ju olika hur man tänker…

Sidentass
0

En av mina katter behöver hoppa ned i badkaret..fastnat lite från lådan  bakom svansen..något jag tänkt på länge, men skjutit upp då man vet att det kan bli lite stridbart..å andra sidan är Berlioz en väldigt lätthanterlig katt så vet vet, det går kanske bättre än vad man befarar!

starshine
0

vi tvättar minst 1 gång i månaden. Innekatter/ute i utebur. Men vi ställer ut alla katterna oxå så de skall vara vana vid bad o pyssel.

Kokoskorven
0

Yamie har jag aldrig tvättat, men han dushar ofta frivilligt, ute i regnet:)

evamojje
0

Varannan månad brukar jag bada Mojje. Han har så lång och tjock päls att det är bra att hålla ordnig på den och så blir den glansig och fin. Borstar honom oxå varje kväll .

Igår hade jag tex storstädning inför höst och vinter plockade bort alla sommar kläder och tvättade alla vinterkläder. Och självklart så fick den största dammtussen av alla bada *s*

Men han e så cool säger ingenting sitter snällt i badet och låter mig hålla på tills jag är färdig. Och så blir han så fin oxå *L*

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

evamojje
0

ett till *L*

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

kemikal
0

Det är inte nödvändigt att bada katten, man kan putsa kring ansikte, om det fastnat något i pälsen och i första hand borsta, det räcker för många katter. En långhårig katt kan behöva bada, likaså en som är dålig på att putsa sig själv, om miljön kräver det eller vid specifika tillfällen (t.ex inför utställning eller om katten råkat ut för något).

Jag badar inte mina om de inte råkat ut för något, Pluto har behövt det två gånger (han lägger sig raklång i kattlådan) och Grizzly en gång (för att få bort Frontline som han reagerade mot).

Det är inte skadligt att bada katten heller, om man använder lämpligt medel eller bara vatten, inte gör det för ofta (max 1 gång per månad har jag hört), och katten inte blir för stressad av det.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Hör att det är olika hur man tvättar sina katter, någon utställningskatt har jag inte men en halvlånghårig. Håller rent runt ögon och bakdelen när hasorna kommer ivägen för toabestyren iallfall. Får se kanske får hon ett dopp framöver.

Sara87
0

Vi har aldrig badat våra katter. De sköter renligheten själva. Skulle dom däremot nån gång ramlat i en lerpöl eller så så skulle dom ju självklart få hjälp på traven :)

Sidentass
0

#12 Åhhh så duuuktig kisse!! Ge snyggingen massor av beröm från kattfamiljen Von Sidentass:-)

ferretgirl
0

När jag hade Max badade han ca 1 gång/månad då han var både ute/inne katt. Så det vande vi honom vid redan som källing, han gillade ioch för sig inte det riktigt. Men han klöstes aldrig men han tittade alltid snett på mig efteråt. Min källing (Siti) som jag ska hämta nu i slutet av oktober kommer även han att vänjas vid att bada, men det blir nog mera sällan än med Max då Siti kommer att vara en ren inne katt. Detta pga att jag nu bor intill en hårt trafikerad väg + att jag har en motorvägspåfart ca 400 - 500 m från där jag bor nu. Hade vi bott kvar i Kågeröd, så hade han säkert fått bli en ute/innekatt som Max, men det vågar jag inte här.

evamojje
0

# 17

Tack så mycket säger Mojje och putsar lite fint på sin nu alldeles glänsande och väldoftande päls ;-)