Hyperestesi?
Jag misstänker att min hankatt på tre år kan ha något som liknar hyperestesi. Han är lugn och kelig 99 % av tiden men plötsligt kan han rusa runt och slicka och klia överallt, mest på ryggen. Oftast innan han får mat. Sen kan han vara hur lugn somhelst. Jag har trott att det kunde vara någon slags foderallergi och har i samråd med veterinär uteslutit olika saker i perioder, just nu kör vi spannmålsfritt. Men de där hysteriska kli-attackerna verkar komma oavsett vad han får. Det är lugnare vissa perioder och värre andra perioder. Har behandlat med stronghold också ifall det var skabb, hjälpte lite efter första gången men sen kom det igen. Någon som har erfarenhet av detta? Tacksam för svar.
Min förra katt och min nuvarande hona kan bete sej så när dom har mask som fått "gro" ett bra tag inom dom.
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
om ni uteslutit foderallergi har ni gett allergifoder strikt i 8 veckor?
#1 Ursäkta uppehållet men det kom ju ett nytt år emellan! :-) Tror inte det är mask, syns inget i bajset och han magrar inte…och på apoteket sa dom att man inte skulle ge avmaskning om man inte är säker. Hur vet man säkert att det är mask?
#2 Nej, jag fick rådet att utesluta olika saker i perioder ist. kyckingfritt några veckor, fiskfritt några och nu spannmålsfritt. Men det verkar inte ha med maten att göra…vad jag förstår. Konstigt nu t.ex har han varit jättebra i flera dagar fast jag inte ändrat något. Han verkar må väldigt gott av kycklingfilé som jag strimlar och kokar. :-)
#3 som svar på frågan angående hur man enklast säkerställer angående mask. Köpa kolla masken smådjur, finns på de flesta apoteket ett vissa djurbutiker.
#5 Ok! Då ska jag köpa det. Tack!
#4 prova ett helt allergi foder för att kolla om de beror på foder eller börja barfa med en proteinkälla under några veckor, lätta till en till osv…
#7 Ja, han är ju en kräsen kille och det krånglar till det lite… Barf ville han knappt nosa på ens. Det ligger och skräpar i frysen. Allergifoder är det enda jag inte provat än. Nån som vet någon god sort som finns i både blötmat och torrfoder? Han är van att få båda och bajar dåligt på bara torrt.