Tigerino, Vitakraft, Cattia eller vad?
Använder idag kattsanden Everclean. Den är kanon på alla sätt utom ett: den dammar!!! Har läst en mängd kattsandstrådar här i jakt på ett alternativ, men det är ju en djungel. Så, även om frågan är ställd förut: vet ni någon bra, luktfri OCH dammfri sand? De som verkar bra (efter vad jag kunnat läsa mig till) är Tigerino (men vilken sort, det finns ju en uppsjö av det märket?), Vitakraft och Cattia. Åsikter och tips mottages tacksamt! Trött på att nysa vid varje lådtömning.
Extreme Classic och LitterLifter-spade!
Sajtvärd Katter iFokus
All sand dammar, tyvärr. Finns inga dammfria sandsorter.
Då får man övergå till toa-lätt, peewee och kristaller.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Dammar Extreme Classic mindre än Ever Clean? Är det stor skillnad? I så fall värt att prova.
#3 Vet inte om det är stor skillnad eftersom jag bara använt Extreme Classic någon enstaka gång eftersom de har så byngliga förpackningar att hälla ur. Extreme Classic är förpackad i mjuk plastsäck istället för hård kartong.
När jag gick över till Extreme Classic (oparfymerad black label) efter att ha använt Pussi Kompakt eller andra finkorniga sandsorter man kan köpa i vanlig mataffär var dock skillnaden väldigt stor när det gäller dammande.
För att minimera dammande vid rensning kan jag verkligen rekommendera mirakelspaden Litter Lifter! Ett av mina absolut bästa köp!
Sajtvärd Katter iFokus
Extreme Classic tycker jag dammar något mindre än everclean men ingen jätteskillnad vad jag upplever i alla fall :(
Själv använder jag samma spade (Litter Lifter) som Oberonsmatte och kan säga att utan att ha bytt sand eller gjort någon förändring i kattlådan minskade dammandet radikalt. Finns på Supercat.se för 99 kr + ev frakt på 49 kr. Är helnöjd! Prova med den.. 🙂
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
Ska absolut testa spaden! Ser att tillverkaren av Extreme Classic även säljer en sand som heter Odour Lock. Hur är den?
Det med spaden: Beror på när du reagerar på sanden.
Jag t.ex reagerar när jag häller upp samt när katterna gräver i det.
Använt cattia och är en av de som dammar mer av de jag använt. Dock inget tips på sand, angående litter lyfter så är den i mitt tycke inte värd priset. Själv upplever jag ingen direkt skillnad i dammet och använder man grovkornigare sand fastnar sanden i skåror på spaden eller vad man ska kalla de.
Hittills har all betonitsand vi testat dammat för mycket. Sen en tid tillbaka använder vi istället trä eller växtbaserat klumpbildande sand. Kan rekommendera Soft Cat Natural & Light ifrån zoo.se.
No time to waste, only time to treasure.
Liten uppdatering: köpte en kartong vitakraft compact ultra för 59 kr (!). Den är kanon! Bildar lika bra klumpar som Everclean och dammar mindre. Tänkte att jag ville bidra med lite tips också när så många engagerade sig! Tack för alla tips!