skada på min katts nos
Jag såg häromdagen att min katts nos var rosa, eller precis under nosen, lite av "huden" har gått bort, det svarta. Skickar en bild hur det såg ut då. Nu ser det ut att läkt lite det är inte rosa utan beige färg där och mer torrt. Detta har inte hänt innan han är frisk och mår bra, även nu han är som vanligt. Jag undrar om någon här kan ha någon ide vad som orsakat detta för min katt? Om det är nåt kycklingben han ätit tex som gnagt bort hans "skinn/hud" vid nosen de e ju nära munnen eller kan det va nåt annat, typ allergi? Finns inga vassa föremål här han kan ha gått emot. Han har inte fått annan mat än normalt. Han får mjau och sedan kycklingvingar eller mush barf bitar som kompliment. Han fick James belloved som lite extra gott en dag kan varit samma som han fick de här rosa men det är ju bra innehåll. Inte gett nåt med fisk eller så.
Läks detta tror ni så det svarta kommer tillbaka av sig självt eller vad ska jag göra om något alls? Ger nu bara mjau och inget med ben som kan skava tills jag ser att det blivit bättre!
Kan vi anta han är innekatt och ensamkatt?
Är det sårvätska på det? Eller torrt och fint? Är det torrt och fint läker det nog bra. Håll ögonen på det bara så kisse inte är där och "river" upp det igen.
han kanske har slickat mkt så de revs upp lite mer där men han har inte rivet något han verkar inte som att han känner av det. hans nos e inte helt torr ovanför de såret, de e det aldrig tror ja? men de e inte som sårvätska heller..känns som hud bara o att skinnet kommit bort. Ja han är ensamkatt.
Någon som kan hjälpa?
Kan han ha bränt sig på något? En del kattsnuvevirus kan också yttra sig som sår både i munnen och på nosspegeln.
Jag skulle nog sätta på katten en tratt så att han inte kan gnugga upp det ytterligare med tassen och se om det läker.
Sajtvärd Katter iFokus
#5 Nej jag har han alltid under uppsikt när jag är hemma om jag skulle ha ljus eller något. Så det tror jag inte. Han verkar inte ha snuva eftersom han inte visar några symptom på det. Ja ok, jag har ingen tratt nu men får skaffa det isåfall, han verkar inte gnugga upp något nu dock. jag skickar en bild hur det ser ut idag.
Försök att titta i munnen om det finns sår på tunga eller i gommen.
En annan tänkbar orsak skulle kanske kunna vara allergi.
Sajtvärd Katter iFokus
#7 jag gjorde det, såg inget.
Det är lite svårt att se på bilderna, men är det säkert att det är en skada och inte bara pigmentet som försvunnit?
Sajtvärd Katter iFokus
#9 Nej jag såg bara detta plötsligt så jag vet ej :( vadå kan det hända att pigmentet bara försvinner där? låter konstigt.