Nykastrerad katt - vilken mat?
Jag har nyss kastrerat min katt på 5 månader. Hon är en helig birma. Hon är van att ha fri tillgång till torrfoder (samma sort som hos uppfödaren), samt få en portion blötmat per dag. Nu gav veterinären mig en påse "Hills Vetessentials, veterinary exclusive, chicken" att ge min katt. Han sa att kastrerade katter gärna lägger på hullet, och att den här maten ska motverka det. Stämmer detta? Bör jag också slopa den fria tillgången på mat och ge henne mer exakta portioner? Jag tycker det känns tidigt rent åldersmässigt att begränsa maten. Jag har tidigare läst någonstans att birmor inte så lätt blir tjocka, någon som vet om det stämmer? Jag har ju skrivit om min katt i en annan tråd, och som sagt, hon väger drygt 2 kg idag.
Behövs ingen specialmat för att de är kastrerade :) Bara försäljningsknep!
Rekommenderar mjau & Bozita blötmat, du kan ge enbart det om du vill och tex kycklingvinge (rå!) för tänderna tex (torrfoder hjälper ändå inte för tänderna)
Hade inte haft fri tillgång till torrfoder.
Ska du ge torrfoder rekommenderar jag acana, applaws, orijen, taste of the wild, porta21 t.ex som är spannmålsfria men med hög kötthalt :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har fri tillgång på mat till båda mina kastrerade katter och ingen av dom har har blivit överviktig på 8 år. Då har jag alltid valt dom mest energirika varianterna av det märke jag köper då energimängden ofta minskas med hjälp av spannmål och annat skräp. Fortsätt du med det du gett hittills, skulle hon börja gå upp i vikt kan du sluta med fri tillgång på torrfoder men det är helt onödigt att ändra något innan du vet hur hennes ämnesomsättning förändras, om den gör det över huvud taget.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Jag tycker att katter ska ha fri tillgång till mat, särskilt växande katter. Någon särskild dietmat behöver man inte heller ge. Om katten riskerar att bli överviktig är det bättre att utöka andelen blötmat och se till att katten rör på sig mer.
När det gäller Birmor har iallafall jag aldrig haft en överviktig Birma. Att Birmor är kräsna med maten verkar vara ganska rastypiskt efter vad jag har läst och hört, och det stämmer som sagt även med min egen erfarenhet.
Sajtvärd Katter iFokus
#3 Övervikt hos katter är väldigt vanligt och en av de bidragande faktorerna är just fri tillgång. Är en vanlig myt som cirkulerar at katter behöver fri tillgång samt småäta.
Öka andelen blötmat är bra oavsett, helst utesluta torrfoder helt. Torrfoder är något som egentligen inte behövs i katters kost (om den absolut inte klarar blötmat/vill äta det vill säga)
Tack för era snabba svar! Då fortsätter jag nog med maten hon är vad vid. Det är Royal Canin och Mjau blötmat. Problemet som jag tycker är just att ha koll på om hon börjar bli överviktig. Hon växer ju fortfarande, så hur ser man om hon växer för mycket/blir tjock? Dessutom är ju birmor lite runda i sig själva, så redan nu har hon lite mage utan att se tjock ut.
Varför delar egentligen veterinärerna rutinmässigt ut dessa foderpåsar i samband med kastrering?
#6 De vill att folk ska köpa deras produkter. Extremt få vterinärer har ens utbildning på kost och den lilla de har är i regel av RC själva, vilket säger en hel del om kunskaperna.
Jag har 2 katter och båda är kastrerade. Ingen av dom har någonsin fått ett speciellt foder för att dom inte ska bli feta. Dom har fri tillgång på torrfoder och får blötmat morgon o kväll och ingen av dom har blivit fet.