Honkatt kissar inne
Min son har en kompis som har en steriliserad honkatt. Hon är inte så gammal och har dille på att pinka inne på olika ställen.
Tjejen har nätat in sin balkong (bor på 3:e våningen) och även köpt en klätterställning i tron om att katten var understimulerad.
Det höll nån vecka men nu har hon börjat pinka inne igen.
Hon har testat att spruta på nåt medel (kommer inte ihåg namnet på det) men det funkade inte heller.
Finns det nåt annat hon kan göra?
Ibland verkar det som om katten vill gå ut för hon krafsar på ytterdörren.
Kan det hjälpa att skaffa sele till henne?
Eller har ni andra tips och råd jag kan ge henne?
Man steriliserar inte idag utan kastrerar :)
Kastrering kan hjälpa mot pinkande inne men inte sterilisering.
Har hon tvättat med ättika där katten kissat?
Fler lådor?
Annan sand?
Annan placering på lådorna?
Kollat uvi eller kristaller i urinen?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ahaaa..det visste jag inte.
Jag ska be sonen höra med henne om katten kastrerades eller steriliserades.
Hon har nog bara en låda.
Ska skriva till henne på Facebook om detta så får hon dessa råd direkt.
Tack 😃
Kissen är steriliserad.
Hon tror dock att hon kissar inne för att hennes gamla katt gjord detta med och nu ska den nya lilla kissa in sej.
Men vad gör man åt sådant då?
#3 Är hon 100% säker? För veterinärer säger ibland sterilisering trots att den är kastrerad. Men är hon 100% säker så be henne kastrera den :)
Gäller att tvätta rent från alla dofter, bara vatten t.ex hjälper inte utan behövs t.ex ättika också.
Hade även testat minst 1 låda till
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det viktigaste i det här läget är att ta reda på hur den erbjudna lådsituationen ser ut.
Antal lådor, typ av lådor, sandsort och hur ofta sanden rensas från kiss och avföring.
Sajtvärd Katter iFokus
Tack alla.👍
Skriver detta till henne nu.
Det finns ett medel som heter Vectavis som tar bort ALL kisslukt, dvs även för katten. Inte så många andra medel som gör det. Jag skickar ett meddelande till dig Mia -45 med telefonnumret till den som säljer det. Lägger inte ut numret här. Jag har haft en katt med urinläckage och hon förstörde allt hon sov på tills jag hittade detta undermedel. Urine-off och allt annat jag försökt med liksom ättika hjälper så att vi inte känner lukten lika mycket men den försvinner aldrig helt.
Medlet går även att spraya i skor om de luktar väldigt illa, ja går att använda till mycket. Det är bakteriedödande och väldigt drygt för man späder ut det med vatten. Luktar ganska gott också men inte starkt. .
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
Ja grandma…skicka mej ett PM så ska jag förmedla detta till tjejen.
Skickat!
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
👍🌺
vectavis är guld värt att få bort kissdoft med=)
är något förändrat i hemmet då hon började? (tex flytt, ny familjemedlem mm) Hur gammal var hon då hon steriliserades/kastrerades? är det nyligt? började hon kissa fel innan de?
Testa feliway i uttaget och minst en låda till. Är den nuvarande kattlåda med huv så ta bort huven och låt lådan vara öppen. Vilken Kattsand används? pellets, kristallsand ska man undvika om man har katter som ej går på lådan då de oftast är sanden de ogillar.
Kolla om katten har en UVI eller idiopatisk cystit. Katten är kastrerad. Man tar bort könskörtlarna. Äggstockar, äggledare och livmoder. En del vettar säger sterilisering om honkatter.
Du har fått många goda råd ovan att titta in på.
Enkelt kan man använda ättika i moppvattnet eller maskinen som sköljmedel vid tvätt om kisset landat på tygsaker. Annars kan man även enkelt köpa Dax ytdesinfektion på apoteket.
Är det en stressad katt vi pratar om kan man under utredning börja med att placera torrfoder där kisse gärna kissar.
# 13 Den heter numera Plus ytdesinfektion.
Om klätterträdet hjälpte i början kanske understimuleringen kan vara i alla fall en del av problemet. Jag skulle rekommendera bus med t.ex. fjädervippa dagligen, gärna flera gånger om dagen. Klickerträning är också bra och väldigt rolig träning, för både katt och ägare.
Tack alla för era råd.
Jag har förmedlat dessa och hon ska testa.
🌺