Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3944 ggr
Elisiajohansson
0

Dräktig & förkyld

Min 6 åriga dräktiga hona nyser väldigt mkt, hon är vaccinerad mot kattsnuva och har med största sannolikhet en vanlig förkylning. Hur kan detta påverka fostren? min mamma läste nånstans att dom kan få missfall vid en virusinfektion. Ska jag vara orolig?

En till sak jag tänkte på, hon ska föda troligtvis om ett par veckor och har sen hon flyttade in hos oss varit väldigt skygg och håller sig under sängen, jag har lite små panik för jag vill att hon ska få förtroende för mig innan hon föder så hon slipper vilja gömma sig när hon föder och vara rädd. Några tips?

annzoo
4

Liten nyfiken fråga om katten har varit skygg sedan den kom till er och håller sig under sängen varför då ta kull på henne? Låter inte som ett bra avelsmaterial då kattungarna kommer att ha större chans att utveckla samma skygghet som mamman.

Elisiajohansson
0

Hon är inte skygg i vanliga fall, men det är bara tredje dagen hon är här, hon är ju ändå sex år och van vid ett annat hem.

annzoo
2

#2 Förstår jag dig rätt att honan flyttade in dräktig? Är hon van vid småbarn sedan tidigare? När blev hon vaccinerad? Har du andra katter?
Stress och flytt kan ju faktiskt utlösa sämre immunförsvar som gör att katten får snuva mm Skulle din katt ha tex kattsnuva så kan de påverka kattungarna beroende hur långt gången hon är.

OberonsMatte
4

Det finns inget som heter vanlig förkylning hos katter. Vanlig förkylning är kattsnuva, och betydligt allvarligare än våra egna förkylningsperioder.

Vad har katten för bakgrund och hur kommer det sig att hon flyttades under dräktigheten? Den stress det innebar har med all sannolikhet aktiverat ett vilande virus, förmodligen Calici eller Herpes. Kattsnuva under dräktigheten kan, precis som din mamma var inne på, leda till både aborterade eller missbildade foster. Smittas kattungarna kan de blir väldigt sjuka och t.o.m. dö.

Mot virus finns dessvärre ingen bot eftersom virus måste läka ut av sig själv. Vaccinering gör att symtomen oftast blir relativt lindriga, men det hjälper inte mot smittspridning.

Sajtvärd Katter iFokus

Elisiajohansson
0

Ok men hon är iaf vaccinerad. Men jag låter henne gömma sig och stressar henne inte. Jo de är så att uppfödaren inte hade möjlighet att ha henne längre och vi bestämde att jag skulle ta henne. Hon får de lugnare hos mig även om de såklart innebär en stress att flytta. Men uppfödaren har 4 småbarn, 4 katter till & två hundar så de hade blivit jobbigt oxå. Hon har en bra bakgrund, dock så är hon lite trång i näsgångarna. Men klart jag förstår att hon är stressad nu, men därför vill jag ha alla råd och kunskap jag kan få för att de ska bli så bra som möjligt. Jag tänker inte riskera att tvinga fram henne samtidigt så känner jag stress för jag vill att vi knyter nåt form av band innan förlossningen. Så alla tips på hur ni skulle göra i min sits tas emot.

OberonsMatte
0

Hur långt in i dräktigheten är hon? Hur stort bor du och har hon tillgång till hela ytan? Hur många är ni i familjen och finns det fler katter eller djur i hemmet?

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
2

Såg nu att det står i första inlägget att hon har ca 2 veckor kvar. Har du ställt fram en bolåda åt henne ännu och var har du placerat den? Här finns bra tips om bolåda och förlossning: http://www.sibirisk-katt.se/forlossning.htm

Är det i ditt sovrum hon befinner sig under sängen är det nog viktigt att du ser till att det är med dig och där hon först och främst känner sig trygg och ifred nog att föda sina ungar.

Sajtvärd Katter iFokus

annzoo
0

#5 hur långt gången är hon? Ju längre tid de är kvar innan förlossningen finns det större chans att ni hinner bekanta sig med varandra. Har du andra katter? Hur är deras relation med varandra isf?

Har du krypin, höga klösträd där katten kan ha en lugn vrå utan att kunna nås av dina barn?
har du feliway i uttagen?
Är mat och vattenskål på ett ställe där hon få vara ifred av barnen?

Vilka symtom har hon av "förkylningen"?

Elisiajohansson
0

Vi bor i lägenhet på 93 kvadrat, hon har tillgång till hela men håller sig i sovrummet, där har jag även placerat bolådan, hon har mat, vatten & låda i samma rum. Jag har en till katt men dom känner varandra.

Barnen är aldrig efter katterna och dom får vara ifred. Har ingen feliway men funderar på att skaffa.

Hon nyser då och då och får sånna där reverse sneezing. Liite klar vätska i nosen,hon äter, dricker och går på lådan.

OberonsMatte
1

#9 Vad händer om du stänger dörren till sovrummet? Är hon fortfarande under sängen då? Är hon det oavsett om du eller någon annan befinner sig i rummet eller inte? Finns det några andra lämpliga platser att vistas på i sovrummet, t.ex. en fåtölj en klösmöbel, eller plats i fönstret för att se ut?

Har hon kommit fram över huvud taget någon gång så att du haft möjlighet att t.ex. klappa henne?

Sajtvärd Katter iFokus

Elisiajohansson
0

Ja hon har vart framme några gånger, jag har klappat henne, hon har varit lite i soffan, gått lite här ute och hon hoppade upp i sängen en liten stund en natt. Så när hon väl är framme verkar hon inte så jätterädd men ändå går hon tillslut under sängen igen.

De finns fönster och klösmöbler osv.

OberonsMatte
4

#11 Jag tror att det skulle vara bra ändå att stänga dörren så att hon får vara ifred därinne utan att behöva hålla koll på vad som eventuellt kan komma in i rummet. När det gäller social kontakt är det i första hand dig hon behöver känna sig trygg med eftersom det är du som kommer övervaka förlossningen och hjälpa till där om det behövs och även hantera ungarna vid vägning och sånt.

När det gäller nysningarna kan det mycket väl vara första eller lindriga tecken på kattsnuva, men det kan också bero på att något killar i nosen. Det är väl inte dammigt där under sängen?

Sajtvärd Katter iFokus

Elisiajohansson
0

Ok ja men då har hon ju inte chans att komma ut om hon skulle känna sig redo och jag kan ju inte vara därinne hela tiden.

Jo lite dammigt är det, ska dammsuga och se om det förändrar nåt

OberonsMatte
4

#13 Eftersom hon är helt nyinflyttad och att det med tanke på dräktighet,  kommande förlossning samt eventuella tecken på kattsnuva är  extremt viktigt att få ner stressnivåerna,  måste man prioritera att hon först och främst känner sig trygg i ett avgränsat utrymme. När hon väl gör det kan man öppna upp lite och se hur det funkar, men du får nog räkna med att ha stängt och avgränsat den första tiden när väl ungarna kommit. Är det hennes första kull eller har hon varit med om det här tidigare?

Kommer den andra katten från samma uppfödare och flyttade de tillsammans?

Sajtvärd Katter iFokus

Elisiajohansson
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nu är jag jätte orolig, och jag vill inte att ni ska skriva och klaga massa på varför hon flyttade så sent i dräktigheten, de jag kan säga är att vi valde de bästa vi kunde för henne, just nu vill jag bara ha lite stöd.

Kajsa är kladdig i ögat och håller på att Hosta/nysa/reverse sneezing eller nånting, svårt att veta vad men jag bifogar en video. Jag är jätte orolig för både henne och bebisarna och hon är redan som mitt barn och jag älskar henne och vill att allt ska gå bra. Snälla håll tummarna för oss <3

annzoo
1

#15 har du varit i kontakt med veterinären?

Karmatarerskanise
0

Vad är det för ras? Vad säger veterinären?

OberonsMatte
4

#15 Såklart delar jag din oro och håller alla tummar jag kan för att allt går bra! Med två veckor kvar finns en chans att symtomen hinner gå över tills det är dags för förlossning.

På filmen låter det som att infektionen även satt sig i luftvägarna och då finns det risk för lunginflammation som kan behandlas med antibiotika. Man kan även behandla ögonsymtomen med ögondroppar för att motverka bakterier.

I det här läget borde du kontakta veterinär och höra dig för om eventuell medicinering. Jag vet inte hur lämpligt det är att medicinera under dräktigheten, men man kan även ge antibiotika i förebyggande syfte för att undvika bakteriella följdinfektioner. Själva viruset kan man som sagt inte behandla.

Sajtvärd Katter iFokus

thea_thea
0

#17 Ser ut som en britt tycker jag🙂

Karmatarerskanise
0

#19 okey. Jag kan inte se videon.

thea_thea
0

#20 Det är en katt som hostar och gör kräkljud, så inte så mycket att se😛Förresten, vad har ras att göra med det? Finns det raser som har sämre immunförsvar? Sorry för OT🤐

Elisiajohansson
0

Ja det är rätt, en britt är det :) Har pratat med veterinären som säger att sålänge hon äter, dricker och inte blir slö så ska vi avvakta. Så jag håller hoppet uppe

Karmatarerskanise
0

Nej tänkte mest på trånga nosgångar.

Elisiajohansson
0

#23 De ligger inte hos rasen, dock har just Kajsa ganska trånga nosgångar

OberonsMatte
2

#22 Ja, så länge det inte finns tecken på bakteriell infektion är det det enda man kan göra, men var som sagt uppmärksam på det där hostandet, för lunginflammation vill man inte ha.

Sajtvärd Katter iFokus

Karmatarerskanise
2

#24 Vet du varför uppfödaren avlar på en katt med den defekten? 

Det kommer säkert gå bra. Håller tummarna!

thea_thea
3

Hoppas Kajsa kryar på sig!

OberonsMatte
4

Om du kan hantera henne utan alltför mycket stress kan du använda en receptfri ögonsalva som heter Noviform. Den är för människor, men funkar lika bra på katter och är inflammationdämpande och bakteriehämmande.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
9

#26 Jag tycker att det är ganska uppenbart att det finns märkligheter och olyckliga omständigheter i den här kattens dräktighet som är ovanliga inom raskattavel, men TS är inte uppfödaren i det här fallet. Vi får hoppas att det faktum att katten omplacerats är tecken på att uppfödaren insett att hon varit på fel spår/ tappat kontrollen över aveln och att det i förlängningen leder till det bättre för fler katter än Kajsa.

Sajtvärd Katter iFokus

Elisiajohansson
3

Åh jag är sååå glad, Kajsa har kommit fram och kloat och busat liite, nu ligger hon brevid mig i soffan och njuter av att bli klappad <3 Så himla skönt, har verkligen oroat mig för att hon vart så skygg :)

Nu är de såklart oron för förkylningen kvar men de känns lite lättare nu <3

OberonsMatte
2

#30 Trygghet och trivsel är jätteviktigt och det är positivt att hennes allmäntillstånd inte är mer påverkat än att hon både kan busa och mysa.

Sajtvärd Katter iFokus

[[pimey]]
3

Kastrera henne sen!!

vallhund
0

#32 Varför det?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

OberonsMatte
10

#33 En katt som har trånga nosgångar, visat symtom på kattsnuva, varit fertil i 6 år och behövt flytta under slutet av den senaste dräktigheten bör även i min värld tas ur avel och kastreras. För allas skull och inte minst för hennes egen.

Sajtvärd Katter iFokus

vallhund
2

#34 Det opponerar jag mig inte alls emot, fast de skälen angavs inte #32, där angavs inga skäl alls.

Karmatarerskanise
5

#35 Skälen är ju ganska uppenbara om man läser tråden.

vallhund
0

Kan så tyckas men ingen av oss kan ju veta om #32 läst tråden eller bara tycker.

Elisiajohansson
2

#32, jo de behöver du inte påminna mig om, som sagt så har den situation hon är i nu ändå vart det bästa vi kunde välja. 

Så ingen behöver visa hur fel dom tkr det är, jag lovar att alternativet hade vart sämre, Hon har inte kattsnuva så det är lugnt. Tack till er som svarat på ett hjälpsamt sätt, det uppskattar jag

annzoo
1

#38 hur kan du säga att de inte är kattsnuva om du inte varit till veterinären utan bara pratat med veterinären?

[[pimey]]
7

Hon är för gammal för fler kullar, jag antar du du inte är registrerad uppfödare och därmed kan ej registrera kattungarna och därmed säljer huskatter som vi har överskott på (drygt 150 000 hemlösa) så fler behövs inte. Du är inte påläst om katter och inte tagit henne till veterinär trots misstankar vilket jag tycker är oansvarigt. Hoppas du vaccinera kullen, id märker dem och ber köparna kastrera dem sen

[[pimey]]
2

Överväger du fler kullar på en gammal katt?

Elisiajohansson
10

#39 & 40, irriterande att ni antar saker som ni inte vet nåt om. 

Jag har varit hos veterinären, och det vet ju inte du så du kan inte skriva att jag inte vart där.

Nej Katten är fortfarande ägd av min uppfödare och det blir hennes kull, sen tar jag över Kajsa.
Påstå inte att jag inte är påläst för det vet du inget om, du har precis som 39 antagit att jag inte tagit henne till veterinär men det har jag. Herregud vaccinering, chip och om kastration är ju väldigt grundläggande, men jag märker att ni alla antar att jag inte kan nånting, på vilka grunder vet jag inte. 

Och nej, jag skrev det i inlägget att det är hennes sista kull, det är inte jag som bestämt att hon ska bli dräktig vid 6 år, jag har pga uppfödarens personliga förhållande erbjudit mig att hjälpa henne, och jag kan lova att de är det bästa för henne.

Sluta anta saker ni inte vet nånting om, är det inte mer respektfullt att istället fråga, eftersom ni inte vet? Jag är väl insatt i katter och uppfödning och ska starta min egna uppfödning. Så himla tråkigt med sånna attityder

vallhund
0

Det bästa för vem, dig själv, din uppfödare eller för katten?

litettrassel
6

Hej igen även här. Pimey och Oberons matte är otroligt engagerade och bra medlemmar på siten. Om de reagerar på det här sättet så är det dags att kolla över dina frågor och svar. Vi förstår alla att detta var för Kajsas bästa men faktum kvarstår att detta är din första kull. Skall du fortsätta med kattuppfödning efter denna kull så måste du ändra din attityd. Du måste bli en Yoda dvs en mästare som kan ta både ansvar men också klara av att göra utvärderingar som kan vara negativa gentemot sig själv samt och vara öppen för andras lärdomar. Just nu så framstår du i dina svar som om du vill verka bättre än du är. En uppfödare som söker perfektion vid första försöket kan vara livsfarlig både för sin katt och sin kull. Det är då man inte är med i nuet och det är då man inte vågar ställa nödvändiga frågor som kan vara skillnaden mellan liv och död. Vi som finns här vill faktiskt bara hjälpa till.

Elisiajohansson
12

#43 för katten såklart! Skulle det var för nån annan?

Varför ska jag kolla över mina frågor och svar, så bara för att dom reagerar så har jag utan tvivel sagt nåt fel? Vad är det för fel på min attityd? Jag förstår ingenting. Ang att mina svar får mig att verka bättre än vad jag är? ja det är ju er uppfattning, men rent faktiskt å vet ni ju inte ett dugg hur mkt jag kan. Om jag hade sökt perfektion och inte vågat ställa frågor, hade jag då skrivit här? du kan ju se själv att jag har skrivit frågor det är ju det allt handlar om. Jag söker inte perfektion, jag vill göra det så bra som möjligt för mina katter, om det är nåt negativt så ja.. då får ni tycka det. 

Känner att jag blivit grovt missuppfattad här och det känns skit tråkigt att folk ska stämpla en utan att veta nånting.

Ni kan ju berätta exakt vad jag sagt/gjort för fel?

Elisiajohansson
5

Om ni tycker jag har en dålig attityd så är det kanske för att jag blir chockad över att ni nästan verkar dumförklara mig med frågor som enligt mig är självklara och grundläggande. Jag  känner mig påhoppad och kan inte förstå varför, ni ifrågasätter min kunskap och antar att jag inte kan nåt, men utifrån vad vet jag inte. Om ni själva satt er in i situationen så hade ni kanske förstått

annzoo
3

#42 om du veterinären tagit prover att det inte visade sig vara kattsnuva, vilken diagnos fick du på katten då filmen du visade inte var ett beteende på en frisk katt.

Elisiajohansson
4

#47 Veterinären tog massa prover osv. Ska få svar i veckan

Men nu känner jag att helt plötsligt måste jag förvara mig hela tiden och jag tycker inte det är så de ska vara så jag tänker inte uppdatera mer nu. Tycker dock det är tråkigt att man på ett forum där man söker hjälp tillslut ska känna sig påhoppad och inte vilja skriva mer. Ni behöver inte oroa er mer allt går bra, jag har tät kontakt med veterinär och hon mår bättre. Så ja, nu checkar jag ut

[[pimey]]
2

Jag tycker att du kan ta av dig "offerkoftan" ingen här har gjort påhopp mot dig utan mer ifrågasatt ditt agerande och attityd. Ditt ifrågasättande angående min undran om hon skulle kastreras efter kullen gav mig svar nog på hur påläst du är. Nu skriver du att det är hennes sista kull men varför inte bara säga det istället för att ifrågasätta? Man fortsätter inte avla på så gamla katter då bäckenet börjar stelna på honor efter de fyllt 3 om jag inte minns fel.

Elisiajohansson
0

Vadå så du tycker inte hon ska kastreras? Jag tar inte på mig något angående att hon är dräktig, så ta inte det med mig för jag är inte hennes ägare än. 

Förstår fortfarande inte vad jag gjort fel, vilket agerande? Skulle uppskatta om du punktade upp tydligt de fel du anser jag gör så kan jag ge dig en förklaring på alla punkter. Angående min attityd så har jag redan förklarat att jag känner mig påhoppad, de spelar ingen roll om du tkr jag tar på mig en "offerkofta", det är min känsla av det och den har jag rätt att ha

Elisiajohansson
0

om du menar när jag svarade "jo de behöver du inte påminna mig om, som sagt så har den situation hon är i nu ändå vart det bästa vi kunde välja. ", så syftar jag inte på att en dräktighet är det bästa, utan situationen runt omkring, jag känner lite att du drar egna slutsatser av mina svar

OberonsMatte
5

#48 Vad jag förstått är det här med uppfödning något som du ganska plötsligt gett dig in i och risken är att det gått så fort att du plötsligt står där med mer än du mäktar med.

Uppfödning innebär ett enormt ansvar och den som har felat mest här är såklart Kajsas uppfödare. Kajsa skulle väl ha tagits ur avel redan för närmare 1,5 år sedan, så varför är hon dräktig IGEN? Och varför har hon flyttats runt så mycket? Risken är väl att hon omplaceras igen efter den här kullen eftersom du har egna uppfödarplaner med både en hona ur Kajsas kommande kull och din andra fertila hona?

Du måste också förstå att smitta är något man måste ta väldigt allvarligt på som uppfödare eftersom det kan få förödande konsekvenser för lång tid framöver. Det kan bli väldigt kostsamt och kan även innebära att man får lägga avelsplanerna på hyllan.

För att bli en ansvarsfull och seriös uppfödare måste man läsa på ordentligt om både genetik, uppfödning, sjukdomar, smittorisker, god katthållning och kattbeteenden. Katternas bästa måste alltid prioriteras och man måste vara förberedd på det mesta (både praktiskt, kunskapsmässigt och ekonomiskt) och även kunna fungera som rådgivare till eventuella kattungeköpare.

Jag hoppas att det går bra nu med Kajsa och hennes sista kull, men glöm inte hur fel det blev för henne när uppfödarens ansvarstagande brast.

Sajtvärd Katter iFokus

Elisiajohansson
3

#52 Jag förstår, nja de är inte plötsligt, jag har innan jag bestämde mig läst väldigt mkt och håller fortfarande på. Alla är ju nya i början.

Hon kommer INTE flytta igen, hon kommer få bo hos mig resten av sitt liv, kastrerad. 
Ang smittan så tar både jag och uppfödaren det på allvar, och Kajsa mår bättre nu och är avskild från Zebra som inte visar några symptom.
Tack så mkt för ett bra svar!

OberonsMatte
1

#53 Skönt att höra.

Sajtvärd Katter iFokus

thea_thea
0

#53 Bra att Kajsa mår bättre👍

[[pimey]]
2

Jag tycker personligen att du bör hitta en annan mentor för din kommande uppfödning. Situationen kring denna hona och allt runtomkring får mig att fundera på uppfödaren. Varför hon flyttat runt, varför hon fortfarande är i avel osv i mina öron låter detta fel och ska du lära dig är inte detta såhär det ska gå till.

[[pimey]]
2

Jag skrev tydligt att hon bör kastreras (gärna för längesedan) då fick jag svar: varför det? Ja det är väl ganska logiskt att förstå varför?

Elisiajohansson
3

#57, Har jag svarat "varför det?", de minns jag inte och isåfall var det inte de jag svarade på

kattöga
2

#57 Det var nån annan än TS som svarade på den frågan……. 
Men inlägg # 57 kanske inte heller var menad till TS……`?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Elisiajohansson
1

#59 Ja så kan det va

Rumblebee
13

#44 Bara för att två medlemmar som är engagerade och kunniga reagerar på ett visst sätt så betyder inte det att TS har gjort något fel. Allt vi har att gå på är det dom skrivits här, och jag kan inte se att ts har en dålig attityd eller beter sig arrogant. Inlägg #40 samt #41 går däremot lite hårt mot ts och antar att ts är uppfödaren som är ansvarig för kattens dräktighet. Sedan det att vissa envisas med att säga att ts inte tagit katten till en veterinär. Hur kan folk veta det? Och #49 måste ha blandar ihop ts med Vallhund. Det var vallhund som frågade Pimey varför katten skulle kastreras efter kullen, i och med att Pimey inte skrivit ut varför, utan bara uppmanat till kastrering i #32 Sedan det att det är TS som anses ha en dålig attityd när folk kommer och påstår att ts inte varit hos en veterinär, hur de nu kan veta det. Samt att folk som eventuellt inte läst hela tråden antar att TS är den som är ansvarig för kattens dräktighet och påstår att ts är okunnig och att det är ts som har en dålig attityd. Men är det så konstig om det nu skulle vara fallet med tanke på att folk inte läser tråden ordentligt och sedan tar saker för givet utan att veta säkert hur det ligger till. Spelar ingen roll hur kunnig och engagerad man är inom något, man uppstår bara som arrogant om man tar saker för givet.

Elisiajohansson
6

#61, Precis, tack för att du hjälpte till att förklara :)