Ben till katt?
Min kisse blir lite understimulerad såhär på vintern när hon inte vill vara ute, hon tuggar på min mobil, hon har bitit sönder några sladdar och kan från ingenstans komma och bita på mig. Tänkte att man kan prova ge henne nått ben av någin slag hon kan få gnaga på? Vad skulle ni rekommendera?
Tänk på att inte ge "tillagade ben" då de kan splittras och ge skador i hals och mage om katten sväljer de vassa benbitarna.
Med vänliga hälsningar Sara Modigh - En blogg om psykisk ohälsa, Multipel skleros och livet
Jag ger mina katter vnaliga tuggben för hund. En favorit är de kyckling lindade benen. Många katter gillar råa kycklingvingar att gnaga på.
Men om jag ger typ kycklingvinge, kan jag behålla kött på?läst nånstans att det inte ska vara farligt, men är lite nojjig:p
Japp, det är helt okej att ge en rå kycklingvinge med både kött och ben (: Det är inte farligt på något vis. Däremot är det bäst att köpa omarinerad i så fall, annars är det saltlake i dom och det blir lite väl mycket salt.
I princip kan man ge alla råa ben man kan hitta. Men kycklingvinge brukar vara i lämplig storlek.
//Jessie
Vår honkatt gillar råa kycklingvingar med kött. Hon får ett par ggr per månad
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
Råa kycklingvingar är ju även toppen för tänderna, hjälper till att hålla dom i trim så då slår man två flugor i en smäll =)
Kan en ge råa kycklingvingar till katter som inte är vana vid rått kött? Min ena katt vägrar allt blötfoder också, hon äter bara torrfoder. Kan det vara någon fara att ge det då, typ att hennes mage blir att må dåligt?
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
enda jag skulle kunna tänka mig är att hon kan bli risig i magen om hon är innekatt och inte van vid rått kött? typ som när man byter foder. Börja med lite sen mer ä mer då borde det gå bra:)
Mina älskar dessa: https://www.arkenzoo.se/miniklubbor-med-kyckling-050339-6 ,de gnager och leker med dem och går runt med dem i munnen. Har prövat med råa kycklingvingar men det var helt ointressant tyckte de.
Råa kycklingvingar är jättebra sysselsättning. Det är inte så mycket mat på heller så jag tror säkert inte det är nån fara för magen med bara ett.
Gillar verkligen alla katter kycklingvingar?
Mina två katter ser ut som om jag ska förgifta dom när de får varsin vinge😃
/Maria
Man kan krossa torrfoder och rulla kycklingvingen i, eller doppa den i blötmat om katten är skeptisk. Vissa vill inte äta en hel vinge men kan äta det i mindre bitar. Har inte katten ätit rått innan så är det klart den kan tycka att det är lite konstigt.
Vissa katter har väldigt känsliga magar och då kan katten bli dålig av en hel kycklingvinge. Vissa katter kan man ju inte ens byta mellan smaker på vanliga fodret utan att dom blir dåliga. Men med dom flesta skulle jag säga att en vinge inte borde vara något problem. Är man osäker så kan man ge en halv första gången.
//Jessie
Mina katter gillar rått kött annars men bara rensat och gärna färs😉
/Maria
Mina katter är ju så hemskt kinkiga. De äter bara två sorters torrfoder, de vägrar äta andra som innehåller mer kött osv. Honan vägrar allt förutom sånt hon inte får äta, typ ost eller skinka. Hanen kan tänka sig att äta blötmat ibland men inte för ofta. Äggula är det värsta de vet. De äter inget godis, jag har köpt miljoner sorter från miljoner olika märken och de vägrar äta det haha. De är helt omöjliga 😃 Kokt fisk gillar de ibland. Vi har inte testat att de dem något rått så vi får väl se. :)
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
min kisse älskar biff.. speciellt om det är mycket krydda och lök i, även grillad kyckling som jag tycker är stark… kan man ge t.ex ett lår eller klubba från kycklig? om det finns otillagat utan mariad å grejer. Eller typ om vi köper kotlett med ben och skär bort benet, kan man ge henne det?
#15 Krydda och lök är inte så bra för katten, men det vet du säkert.
Ja, du kan ge lår, klubba eller kotlettben. Så länge det är rått, omarinerat och okryddat så är det lugnt att ge.
//Jessie

Revben. Mina älskar revben, problemet är att de leker runt med dom så det är köttkladd i halva huset så de får de inte så ofta.
Revben från både lamm och gris är populärt här, det är ju ett ben en ovan katt inte äter upp dock :)