Rättvisa? Finns det?
Asså jag bara undrar vad för värld vi lever i!?
http://www.expressen.se/gt/dodade-22-katter--nu-doms-han-till-fangelse/
Läs detta och bedrövas över straffet! Det är ju inte ens ett straff! 3 javla månader?!?!?! Och hur kan en människa göra såhär mot ett djur! Jag blir så upprörd, förbannad och ledsen. Om jag fått tag på denna kille så hade han ju fått känna på vad han har gjort. Allt han gjort mot dessa katter skulle gå tillbaka till honom så han fick känna själv hur det känns att bli behandlad på detta viset. Förutom att man inte knäckt nacken på han.
Om jag varit familjemedlem eller kusin till denna kallhjärtade egotrippade människa så skulle jag säga upp kontakten direkt.
Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.
Ja det är skamligt lågt dessvärre är det ju så rättssystemet ser ut när det kommer till djur, de ses inte som mer värda än till exempel ett kylskåp. Det betyder inte att det är rätt dock och jag hoppas verkligen att det kommer bli en ändring på det i framtiden så att djurplågare kan få mer rättvisa straff då det ändå handlar om levande varelser som kan känna smärta precis som vi.
Kan alltid hoppas men jag tror inte det kommer bli ändring eftersom människor ser sig själva som högre stående.
Men i detta fall kan jag inte förstå utgången. Han vet vad han håller på med. Han vet att han inte gillar katter. Ändå köper han in och väntar på att bara få börja misshandla dom. Vad brast i uppfostran undrar man? Vad överhuvudtaget brast i denna unga människas hjärna. Vad brast i rättsystemet för djurmisshandel när dom har all fakta framför sig att han vet vad han gör och troligt kommer fortsätta med detta när han kommer ut.
Sjukt är vad det är…
Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.
Usch, att folk kan göra så..
R.I.P. Anton 💔
Varför tar inte MP den dumpade nya Djurskyddslagen och varför vill man inte inrätta en djurskyddsmyndighet igen?
#4 Bra fråga!
Dessa katter verkar ha varit katter som han har köpt…kanske på Blocket eller så….då kommer min tanke att dessa katter har haft hem där dom plötsligt av en eller annan anledning inte är önskvärda längre o så ger man bort eller säljer sin katt rakt in i händerna på en sådan typ. Så tänk på det när man säljer sin katt..
https://jazzans.wordpress.com/
# 5 Det va också någon som han hade stulit.
#6 Ja, fy vad hemskt. 😕
https://jazzans.wordpress.com/
Jag tycker det är väldigt märkligt att den inte visade på testerna att han har någon psykisk störning. Om han nu gjorde dessa hemska saker under raseriutbrott och hade katterna i närheten som han tog ut ilskan på. Vad kan han då göra mot människor. Det finns flera dömda mördare som började med att plåga och döda djur och sedan gick över till människor.
# 8 Du har så rätt så. Men man har numera skärpt kraven på psykisk störning. Man kan mycket väl ha det men får ändå fängelse då den inte anses tillräckligt allvarlig.
#9 Undrar om det har med ekonomin att göra. Kostar mer att sätta en dömd människa under psykisk vård än i fängelse.
Ibland tycker jag man borde va tvungen att ansöka om tillstånd att få ha djur. Det borde göras en utredning och varje gång man köper ett djur ska man kunna visa upp ett tillstånd.
# 10 Det kan det ha men också att allmänheten ansett att det inte är så strängt och att släpper ut dem alldeles för tidigt från psyket.
#10 Håller med. Man borde ha tillstånd på att få äga ett djur. Man borde ändra så att man skulle gått någon kurs eller något innan man skaffar.
#8 Precis. Fst den värsta är att han är sä jakla medveten om vad han gör. Det märks tydligt på hans svar.
Höjt kraven för när man är psykiskt störd??? Hmm låter väldigt skumt. Fixa djurlagen säger jag bara!
För ett par år sen var det två killar som snodde grannens hund (som de för övrigt ha lekt med och gått ut med i år) och kastade ned nerför en hög bro. Gick ner och kollade vad som hänt och den stackars hunden låg där och viftade på svansen när de kom och kollade även att den var skadad. Dessa fick inte heller något högt straff. Hunden blev avlivad för sina skador.
Våra lagar är så mesiga här i sverige! Allt är så puttinuttigt… Djur kan inte prata med oss om vad som händer med dom därav så borde de vara väldigt viktigt att uppehålla lagar som försvarar de oskyldiga små liven.
Jag tror att många som agerar såhär våldsamt mot försvarslösa djur inte har nån uns respekt och eftersom inte djur vet sina rättigheter som vi gör, utnyttjas detta.
Det värsta är om de får psykvård här i Sverige och 'beter sig bra' där inne så får de springa fritt. Det ha varit många fall av detta och de flesta ha slutat med att någon dör. Ändå har inte svensk lag lärt sig något.