Torrfoder?
Jag behöver ha lite råd om min lilla kille Anthony, han är en liten nakenfis på snart 3 år och han har problem med magen.
Efter en låååång och jobbig utredning så har det konstaterats att han har kronisk grovtarmsinflammation. I somras när han svalde en liten plastbit så fick han läggas in i några dagar och när vi blev utskrivna så fick jag reda på att han troligen har magkatarr så han fick magmedicin och veterinärfoder och det veterinärfodret har han ätit sen dess och har varit bra i magen.
Så, lite om hans historia.
Nu har jag hört så himla mycket om att torrfoder inte är bra för katter och det är torrfoder han äter. Veterinärfodret finns även som blötfoder men han går ner i vikt om han bara äter det eftersom han bara får äta 3-4 ggr om dagen, för annars blir han lös i magen.
Så hans mattider för att han inte ska få problem av magkatarr och/eller bli lös i magen är a och o. Han får inte äta för stora portioner och han måste äta dessa tiderna som han gör. Då håller han sig pigg - han blev som en ny katt när han fick detta fodret vilket säger mig att han troligen har haft ont ett bra tag utan att jag har vetat om det. Han håller hullet och han tycker om maten. Dessutom så är han inte lika känslig mot allt när han äter det här fodret, ibland stjäl han från de andra friska katterna och beroende på mängden så klarar han det jättebra, med andra foder så hade han blivit dålig direkt…
Jag har provat att ge honom barf men han gillar inte det alls, försökte på alla möjliga sätt men han vägrar. Rå färs gillar han mycket men det ska vara ett speciellt märke och gärna fläskfärs, så han är väldigt kräsen.
Ibland har han kräkts bara för att han inte har ätit, då kommer det bara magsafter, så han kan verkligen matvägra sig dålig om man säger.
Vad säger ni sakkunniga? Hur illa är det om han fortsätter äta torrfodret?
Min andra lilla Hopkins gillade inte heller barf men han tål att äta blötmat för hans mage är jättebra och han blir lätt fet.
Har han haft sådana problem tidigare så låt han stå kvar på torrfodret. Jag gillar inte torrfoder, men din situation är annorlunda och självklart måste hans mage gå före. Går det så komplettera gärna med blötmat :)
Har du kontrollerat alla tänkbara parasiter typ giarda och dylikt?
#1 Ja, lite blötfoder får han ibland men nu har han inte frågat efter det så jag har inte gett det på ett tag. Jag är rädd att han börjar vägra torrisar igen när han får smak av det andra… Han går ner så himla lätt och eftersom han är naken så märks det på en gång och det är ju fruktansvärt, hade helst sett att han hullade på sig som min andra nakna.
Finns det något jag kan hålla koll på? Vad exakt kan de få problem med när de äter torrisar? Njurar och sånt? Han dricker oerhört mycket och kommer ofta till tvättstället och vill dricka ur händerna på en, men det kanske inte räcker?
#2 Ja, han är testad för både Giardia och Tritichomonas (stavning?) Han har blivit ordentligt utredd, de var uppe i tarmen på honom för att se vad det var eftersom inget jag gjorde fick bukt på det.
Läste du länken? Det finns mycket som de kan ha i magen och frågan är om du har flera katter som delar låda?
#3 Övervikt är det vanligaste och att de dricker för dåligt. Att de dricker dåligt ökar risken för urinsten och infektioner. Hos människor påverkas också njurarna men eftersom katter är ökendjur så vet jag inte hur påverkade njurarna blir. När du ger blötmat så blanda gärna ut det med vatten. Du kan t.ex koka kyckling och ge honom spadet vilket brukar vara väldigt poppis. Torrfoder går även att blötlägga men då måste han äta upp allt på en gång annars bildas det en massa bakterier där i. Isbitar i vattenskålen tycker mina är spännande och doppar gärna tassen i vattnet. Drickfontän är också ett alternativ om de gillar att dricka ur kranar etc.
#4 Ja, jag läste länken. Jag bodde i princip inne på SVA:s hemsida när han var som sämst för att jag sökte svar om vad det kunde vara för fel på honom. Mina katter delar låda och de är testade.
Han mår väldigt bra på den maten han har men det tog tid att hitta rätt mat som gjorde honom bra.
Är som sagt bara oroad över hur torrfodret påverkar honom i längden.
#5 Han är tvärtom som tur är, går ner i vikt väldigt lätt.
Jag kan prova att lura i honom lite vatten i torrisarna, men tyvärr äter han aldrig upp sin mat, som att han tycker om att lämna på nåt vis!? Men kan ju ge honom lite då bara, så han säkert får i sig. 🙂
Vad gulliga de låter! ❤️ Vet inte om han hade varit ett fan av is, han hatar kyla, men han kanske gillar det. Bubblor i vattnet är ju väldigt roligt om man blåser med sugrör.. 😃
Han älskar att dricka vatten ur händerna på mig och gärna vatten ur glas - har vaknat någon gång av att han står och dricker ur mitt vattenglas som står på nattduksbordet. (Har börjat ha det halvfullt då utifall att han har varit där och jag inte har hört…)
Haha mysigt! Akvarievatten gillas också här hemma men inte lila mycket av matte…..