Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1638 ggr
[Mia-45]
3

Okastrerad hane som slåss

Hej på er.

Skrev här innan om katter som släpps ut som inte är kastrerade och för unga för att vara ute. 
Nu är det så att den katten som är 2 år och inte är kastrerad ryker på min katt ute så fort han ser honom. 
Nu har min katt blivit skadad av den andra katten inatt. Jag såg inte detta men jag är nästan 100% säker på att det var denna okastrerade hane som rök på min. 
Min lägger sej ner när den andra vill bråka men denna hane ger sej inte. Och riktigt skriker. Det är otäckt. 
Han går även och pissar vid min källartrapp i källaren så det stinker upp i min hall.
Jag har sagt till ägaren som är min granne i samma hus, men de vill inte se problemet. 
Nu får jag stänga in min och hålla han inne tills de tar sitt ansvar och kastrerar.
Har även tagit upp detta med min hyresvärd. 

Men vad mer kan man göra liksom? Det är väl inte bara jag som ska ta ansvar? De får ju faktiskt ta sitt. 
Och hur väl mår denna katten som är okastrerad? När han hatar andra katter och bara måste slåss???

thea_thea
3

Lämna in katten som upphittad😎

Låter jobbigt, har tyvärr inga tips. Kanske hyresvärden kan tvinga ägaren att hålla katten inne?

[Mia-45]
0

Nä jag vet inte hur man ska göra? Nu får jag försöka hålla min inne så detta inte händer fler ggr. Men ärligt…det ska inte behöva göras om de hade tagit sitt ansvar för sin. 
Och grannen ljuger med och säger att det var säkert den andra grannens hankatt. Jag har frågat flera ggr nu vem mer som har hankatt här. Får inget svar. Jag VET att ingen har det nämligen. 
Men som sagt…de vill inte ta sitt ansvar utan det är jag och min katt som får lida istället. 
Jag hoppas min hyresvärd kan tvinga de att kastrera katten. De har ju en honkatt med som inte är steriliserad….och där kommer det säkerligen snart bli kattungar. 
Och pisset i källaren. URK!! 

Men i får se. Nu är min katt skadad så han sover. Ett sår på ena frambogen och frambenet haltade han på. Verkar som om den andra flygit på honom bakifrån. Att min försökt fly fältet.

[Tibonnanj]
0

lästa nyss på en sida att okastrerade hankatter i stadsmiljö har en uppskattad livslängd på 2 år.  Ett argument till din granne om denne nu tycker om sin katt.

Jassan
2

Önskar så jag kunde hjälpa dig o alla som har samma problem.

Det är tyvärr inte olagligt att släppa ut sin katt även om den är okastrerad o därmed kan bli en fara för andras katter. Det är inte heller olagligt att ha en okastrerad katt. Man kan ju precis som du har gjort gå o be ägarna att kastrera sin katt men vägrar dom så kan man inget göra….hyresvärden inte heller då det inte är olagligt. Bra gjort av dig för att du fredligt försöker ordna situationen! Men som du märker är det svårt att få grannar att ändra på sig om dom inte vill. När det gäller tjuvar o banditer så kan man inget annat göra än att låsa in sina ägodelar o sätta larm på huset eller så flyttar man i vissa fall, så tyvärr är det vad man själv får göra med sin katt oxå, det är nästintill omöjligt att få andra att ändra på sig. Det är supersvårt att få kattägare att inse att dom måste kastrera sina katter, jag vet för jag tjatar på alla i min omgivning konstant. Har särskilt en person som jag just nu försöker få  förstå att hans katt som kommer hem dagligen med sår på sin kropp måste kastreras, men det är som att prata med en vägg trots att han ser hur illa tilltyglad hans katt är. Han anser att hans katt ska få ha det roligt. Hur roligt det nu kan vara att behöva slåss på liv o död förstår inte jag? Hans katt mår dåligt, grannkatterna mår dåligt o grannkatternas ägare mår dåligt.

Jag har själv en grannkatt som attackerar, han skadade min katt så illa så det blev tusenlappar att laga henne hos veterinären. Men jag hade aldrig för en enda sekund tanken på att skada eller göra mig av med grannkatten. Jag fick en chock då jag insåg att djurägare har dessa tankar. För som en del skriver i olika trådar här på iFokus att man kan anmäla det till kommunen som ska skjuta katten eller att man stjäl den o lämna in den till ett katthem (som sen får skulden för att ha stulit någons katt!) eller ännu värre sparka ihjäl den är fel väg att gå. Katter är inte elaka som en del kan tro. Om man däremot kunde få en lag mot att få släppa ut okastrerade katter så hade man lättare kunnat komma åt en granne som din. Och vi skulle alla slippa dessa problemen. För som du säger så är det ju inte kul att du som gjort rätt ska behöva hålla din katt inne. Vore ju bra om din granne oxå gjorde rätt.

Men för att det ska kunna ske så måste vi tillsammans försöka göra det olagligt att släppa ut okastrerade katter o det genom att påverka politikerna!!  

Skriv isåfall under detta upprop: 

http://www.djurensratt.se/engagera-dig/blixtaktioner/hjalp-de-hemlosa-djuren

Till alla er som har kastrerat era katter: Bra jobbat!!! 

Till er andra: Kastrera kastrera kastrera!!!

https://jazzans.wordpress.com/

[Mia-45]
0

Jassan

Det du skriver är så sant. Man kan inte tvinga de att kastrera han. Men är man djurvän så gör man det. Och tyvärr ser jag de inte som djurvänner. 
Jag har hjälpt de med att bli av med en kattunge och jag har lånat ut min kattbur till de. Får inte ens ett tack (de ville bli av med en kattunge) och får inte tillbaka min kattbur heller. 

Vi får väl ha det så här. Min katt är livrädd för denne och känner sej till och med osäker inne med när denna katt kommit in här ibland och gett sej på min. 
I hans egna hem!
Nu smet min katt ut en runda och jag hoppas att deras katt nu är inne. 
Skiter de i att kastrera så får vi väl komma överens om något slags schema att ha våra katter ute på. Eller nåt…..

Jassan
0

#5  Ja, usch det är ett dilemma. Alla med djur är inte djurvänner, det har du rätt i…sorgligt nog. Vi får kämpa på med att försöka prata med sådana. Nån gång kanske vi når fram till nån? Mina katter är även dom rädda för grannkatterna.  Det där med kattbur har jag varit med om oxå…ja att hjälpa till med både kattungar o vuxna katter som behöver omplaceras oxå. Smart ide att fråga om när grannen släpper ut sin katt….göra upp ett schema…det var en ide ju. En annan ide jag fick nu men som kostar pengar tyvärr men som skulle kunna vara en lösning…..fråga om du får kastrera deras katt?

[Mia-45]
0

Ja jag har tänkt tanken att betala för en kastrering….men jag gick på a-kassa nu innan och skulle själv inte ha råd att betala det. Men nu när jag fått jobb så. Ska bara se vad lönen blir först. 
Sen kan jag erbjuda de att betala för det. Då är problemet löst sen…hoppas jag. 

Deras katt är ute jämt verkar det som. De har själva sagt att han vill ut jämt. Men gör man upp ett schema får de minsann hålla sej till det. Sen kan de ju smita ut med..

Jassan
1

Grattis till nya jobbet!!👍

Jag hade en som jag hjälpte att kastrera deras katt o då tog jag hand om katten o bokade tid hos veterinären o körde dit o kastrerade o tog hand om katten innan jag lämnade tillbaka den. 

Jag funderar än idag ibland på om han trodde att jag kom från någon förening som åkte runt o kastrerade andras katter? Han verkade ta det så självklart lixom. Han var granne till en kompis till mig som hade problem med hans okastrerade hankatt. Jag gjorde det för att hjälpa min kompis plus att få en katt kastrerad.

Spelar roll, huvudsaken är att det numera är lugnt i det kvarteret.

[Einarpung]
0

Du ska nog inte vara så säker på att problemet försvinner även om grannkatten kastreras. Jag har en katt som är lika dan mot alla katter. Han slåss med dom jämt och ständigt. Han har varit kastrerad i mer än ett halvår nu och han har nog till och med blivit bråkigare skulle jag säga. Tycker också att alla utekatter ska vara kastrerade för att slippa alla oönskade och hemlösa katter/kattungar, menar bara att problemet kan kvarstå ändå efter kastrering.

[Mia-45]
0

Uppdaterar lite

Har nyss gått upp ihop med min kära förkylning…hhahha
Kommer ut i köket och då ligger en av stolsdynorna på golvet…fullständigt nerpissad med kattpink. 
Det luktar okastrerad hane lång väg så jag svär en ramsa.
Har haft min källardörr öppen max en timme så min kisse kunde komma ut och in en stund. 
Jag har då haft grannes katt på besök igen. 

Sms:ar de…men som vanligt vägrar de inse problemet. Helt plötsligt är det mitt fel. 
Jag håller min katt inne mycket mer nu än innan och kontrollerar detta lite eftersom han åkte på stryk av deras hane. Vilket de heller inte tog ansvar över. Jag stänger med min källardörr numera så att deras katt inte ska komma in här. Likväl gör han det så fort jag öppnar. 

De fattar inte att en okastrerad hankatt pinkar revir. Utan kommer med "han har aldrig pinkat inne förr och är du sådan så du tar sånt med hyresvärden?"
Öhhh..klart jag tar det med hyresvärden när de inte gör nåt åt det själva. 
Hyresvärden har i sitt hyreskontrakt inskrivet att man inte får ha djur här. Så som katt eller hund. 
Vi har fått tillåtelse men sköter man det inte eller att en granne blir störd, så kan de ryka. 

Fick med till svar nu att de stängt kattluckan längst bort i källaren. Ännu en sak de tar bort för att MIN katt inte ska kunna komma varken ut eller in medans deras springer. Och de ska minsann kontakta hyresgästföreningen…hahahah…
Hon vill med nu ha foto på när deras katt är här inne. Kan hon gladeligen få. 

Vad gör man??

thea_thea
0

😮Hyresvärden borde slänga ut dom! Har du pratat med hyresvärden? 

Fotografera allt! Spara alla SMS kan också vara viktigt att göra.

Hoppas det ordnar sig!

[Mia-45]
0

Jag pratade nyss med hyresvärden. Och han kan slänga ut de pga den regeln han har i hyreskontraktet. 
Han ska prata med de. 
Ja jag sparar alla sms jag får. De maler om kattluckan i källaren. Så nu har de strypit ännu ett sätt för min katt att gå ut eller in. Varför ska han bli lidande för?
Ska med ta kort när jag ser att katten är här inne. Men nu när de stängt alla vägar så kommer han säkert inte in här. 
Det sjuka i det hela är att de skyller ifrån sej. Hade det vart min katt så hade jag bett om ursäkt och sagt att jag ska fixa problemet. 
Men icke då…allt är mitt fel.

thea_thea
0

#12 Vissa är idioter😕 Vi hade en katt när jag var 10 som flyttade hem till oss (med ägarens tillåtelse) eftersom de hade skaffat en ny katt som var 50% norsk skogskatt. Gissa om mina föräldrar skällde ut idioterna😡

[Mia-45]
0

Jadu thea…..😴
Fick nyss ett sms av henne där hon drar upp sin ofödda bebis…att den kommer skrika på natten. Och hon undrade hur vi gör då?
Men hallå….man kan inte jämföra en bebis och en katt. 
Jag börjar undra hur många hjärnceller människan har kvar?????🤔

thea_thea
0

#14 Inga tydligen😕 Gud vad tråkigt att du har sådana grannar, och ännu tråkigare att sådana människor finns😭

Vad har hennes bebis att göra med att din katt får stryk av hennes (okastrerade) hankatt?😕Suck…

[Mia-45]
0

Thea…de har inget annat att dra till med. Innerst inne vet de att jag har rätt i det jag skriver. Jag är inte otrevlig utan mer saklig. 
Då tar de till annat för att avleda. Men jag skrev att har man inte råd att kastrera så ska man heller inte ha djur. 
Jag övervägde att ge de pengar till detta men jag har nog ändrat mej. Hade de vart schyssta och bett om ursäkt så hade det vart annat.