Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1002 ggr
Elisiajohansson
0

Hitta Avelshane

Vad ska man egentligen skriva till ägaren av en avelshane man är intresserad av att använda? 

Tack :)

OberonsMatte
1

Gäller det registrerad avel och en speciell ras?

Sajtvärd Katter iFokus

vallhund
2

Rasklubben har kanske en avelskommité som kan hjälpa dig välja rätt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Elisiajohansson
0

Ja, registrerad avel och en speciell ras.

Mygohr
5

I första kontakten brukar jag länka till honans stamtavla och skriva vad hon har gjort för hälsotester och vad/om hon har meriter. Jag brukar skriva lite kort om mig och mina mål med aveln.

Elisiajohansson
0

Ok, så de behöver inte vara jätte avancerat? :)

Mygohr
5

#5 Nej det tycker jag inte att det behöver vara😊 Jag har både lånat andras hanar och lånat ut egna. Det som är intressant i första kontakten är ju stam, hälsa och avelsmål iaf för mig☺️ Tycker jag efter första kontakten att jag undrar något mer så frågar jag i vidare kommunikation, det kan ex vara antal avkommor tidigare, tillgänglighet och beräknat löp osv.

NatasjaHemby
2

Jag hade velat veta honans stam, hälsotester (dels inom ev hälsoprogram för den rasen, men även så att hon är parasitfri och i övrigt frisk) och vad hon lämnat efter sig ifall hon haft kull tidigare. En bra bild på honan är förstås också trevligt! Sedan är avelsmål mycket viktiga för mig. Vad är målet med kullen? Ska någon avkomma behållas eller säljas till avel? Hur många kullar är tänkta att ta på honan och på eventuella ungar som går vidare i avel?

Detta är ungefär det jag berättar om mig själv när jag kontaktar hankattsägare också🙂 Så jag håller med #4 helt enkelt.

SE*Simbelmynes