Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3250 ggr
zlarviig
2015-12-12 17:17
0

Urinsten

Hejsan

Jag har en liten hankatt på 3 år som jag var inne med hos veterinären för urinsten igår. Dom satte in kateter och spolade rent och det gick på 7000 kr.

Dom sa att om han får stopp igen så måste dom förmodligen amputera penis eller öppna urinblåsan och det kostar ju en förmögenhet, vilket jag inte har råd med som fattig student.

Idag när jag kollade så var hans penis helt svullen och det rann klar vätska ur den. Han har försökt kissa hur många gånger som helst med det har inte kommit mer än några droppar och när han ligger ner så blir det en liten kissfläck.

Även fast jag inte vill så förstår jag ju att jag inte har något annat val än att låta honom somna in.

Det gör så ont i hjärtat, har aldrig gråtit så mycket i hela mitt liv. Pussel är något av det bästa som hänt mig, har aldrig älskat någon så mycket som jag älskar honom. Han är världens gladaste och snällaste katt. När jag kommer upp på morgnarna så springer han fram till mig och vill bli buren. Han brukar ligga på mina axlar medans jag går runt i lägenheten.

Det känns så jävla dåligt att jag lånat och spenderat pengar jag inte har för att hjälpa honom att bli bättre och så slutar det såhär. Jag skulle verkligen göra allt för den här katten.

Och nu ligger han här bredvid mig och vilar och jag vet att idag förmodligen är sista dagen jag får vara med honom. Det känns så sjukt och overkligt och jag vill bara att jag ska vakna upp från den här mardrömmen.

Ja.. idag är nog den värsta dagen i mitt liv.

Men hursomhelst, jag hittar ingen veterinär som har öppet idag, och har varken bil eller SL-kort så vet inte hur jag ska ta mig dit heller. Och har inte ens pengar till avlivningen så vet inte hur detta ska gå till.

Så tänkte fråga här om någon har tips på veterinär i stockholm som har öppet på helgen och där man kan betala när man har råd?

Djurambulansen, hur funkar den? Är det gratis?

Hur mycket skulle det kosta om någon kom hit och avliva honom här så han fick somna in i hemmet?

Och, även fast jag redan vet svaret på frågan: Finns det ens en pytteliten chans att han kommer kunna bli bättre på något sätt? Det kommer som sagt lite kiss, så det är inte stopp helt och han verkar inte må dåligt förutom att han slickar sig på snoppen hela tiden. Och nu har han börjat morra åt mig när jag rör honom men det tror jag beror på att jag hela tiden petar på honom för att han ska sluta slicka där och jag har gjort en hemgjord tratt som jag satt på och han gillade den inte alls så det kan mycket väl vara att han helt enkelt är irriterad på mig.

Skulle som sagt göra allt för den här katten, skulle ge bort honom till någon som har råd att ta hand om honom om jag kunde, så länge jag vet att han lever och mår bra. Det här är verkligen det sista jag vill göra.

Ja, vill helt enkelt bara ha tips och kanske lite stöd.

Aleya
2015-12-12 18:03
0

Du kan ju kolla om agrias veterinär har öppet och fråga om råd. Innan du åker in

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

OberonsMatte
2015-12-12 19:27
6

Har man dålig ekonomi måste man ha en veterinärvårdsförsäkring! Vet att det är för sent för dig att tänka på det nu, men det finns ju andra som kan läsa.

Spontant så tänker jag att urinröret kan vara irriterat efter spolningen och att det är det som besvären beror på. Då kan det säkert kännas som att han är kissnödig utan att han egentligen är det och då kan det bara komma några droppar. En veterinär skulle kunna känna om blåsan är fylld eller tom. Är blåsan tom är det inte något livshotande tillstånd och kan t.o.m. gå över av sig själv om man har tur.

Jag vet inte om Djurambulansen kör gratis, men du kan ju alltid ringa och fråga. Blir katten sämre och verkar allmänpåverkad av smärta måste du försöka få fram pengar på något sätt. Det är din skyldighet som kattägare.

Sajtvärd Katter iFokus

zlarviig
2015-12-12 20:04
0

#2 Jo det tänkte jag också, och han har slickat där hela dagen och säkert hela natten så det kan ju också har påverkat.

Min pojkvän ska fixa fram pengar så det räcker till avlivning åtminstone och så har jag valt att avvakta då Pussel verkar må bra, han sov precis och nu står han och tycker illa om kragen han har runt halsen. Det har droppat ännu mer kiss så det är fortfarande inte tvärstopp.

Om han inte är bättre imorgon så får vi åka in med honom på en gång.

Djurambulansen var gratis såg jag så om det förvärras får jag ringa dom.

[helga21]
2015-12-12 20:27
0

Fick du något smärtstillande och antiinflammatoriskt att ge honom? Typ Metacam.

[helga21]
2015-12-12 20:28
1

Var bor du? De flesta veterinärkliniker kan gå med på avbetalning.

OberonsMatte
2015-12-12 20:52
4

#5 De flesta veterinärkliniker är tvärtom noga med  INTE acceptera avbetalning eller faktura. Alltför många kan inte eller struntar helt enkelt i att betala när de väl fått hem djuret igen. En del veterinärer samarbetar med kreditföretag som man kan ansöka om lån hos, men djursjukhusen själva står mycket sällan för risken det innebär att ge kredit för veterinärkostnader.

Sajtvärd Katter iFokus

zlarviig
2015-12-12 20:56
0

#4 Japp Metacam har han fått.

Jag har också tvättat penisen med koksaltlösning och tycker nog att svullnaden gått ner liiite jämfört med hur det var i morse.

Så nu hoppas jag att det kanske går ner ännu mer under natten

zlarviig
2015-12-12 20:58
0

#5 Jag bor i skärholmen, ingen veterinär jag varit i kontakt med har gått med på avbetalning tyvärr

OberonsMatte
2015-12-12 21:01
4

#7 Bra att han har Metacam som lindring och jag håller tummarna för att  besvären ger med sig under natten och att han kissar som vanligt imorgon.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
2015-12-12 21:09
2

#8 Ditt närmaste djursjukhus borde vara Södra djursjukhuset i Kungens Kurva. http://www.evidensia.se/sodra-djursjukhuset-kungens-kurva För akutmottagning nattetid är det Bagarmossens djursjukhus som gäller: http://www.anicura.se/regiondjursjukhuset-bagarmossen/kontakt/

Sajtvärd Katter iFokus

zlarviig
2015-12-13 09:36
2

Hej igen! Tack alla för hjälpen.

Han har sovit i mitt rum hela natten och jag har ställt in en egen kattlåda åt honom (eftersom vi har fler katter) och den är fortfarande helt tom tyvärr.

Men han verkar ha sovit hela natten för jag har vaknat flera gånger och kollat och han har legat på samma ställe hela tiden nästan. Nu när jag vakna så tog jag av honom nackkragen och han blev genast på bra humör och började spinna, det gjorde han inte i förrgår när vi var på väg till vetten, då bara morrade han så fort jag lyfte honom och han låg och gömde sig uppe på en hylla hela dagen.

Nu går han runt som vanligt, äter lite och dricker så det är ju positivt iallafall.

MEN han har fortfarande problem med kisseriet, han kissar dubbelt så mycket som igår men det är fortfarande väldigt lite, blev en klump stor som en enkrona ungefär. Och det är fortfarande svullet men det ser inte ut som att det vätskar sig längre.

Är så orolig att han kommer bli sämre ikväll, men hoppas innerligt att det blir bättre snart 🤐

OberonsMatte
2015-12-13 10:09
1

#11 Det som är allvarligt är om han inte KAN kissa, dvs om det är stopp, men det är det uppenbarligen inte.👍 Eftersom han uppenbarligen varit rejält irriterad i urinröret efter spolningen är det inte konstigt om han fortfarande kissar ovanligt ofta (och därmed lite åt gången), men jag tror absolut att det är på väg åt rätt håll. Se till att han inte slickar på snoppen så att den inte blir mer irriterad än den redan är.

Sajtvärd Katter iFokus

zlarviig
2015-12-13 10:34
0

#12 Tack, skönt att höra (eller läsa) 🙂

Jag har satt på honom kragen igen så att han inte kan slicka, han tycker så illa om den men det får han stå ut med. Nu ligger han och sover igen.

Jag har känt lite på magen också och försökt hitta urinblåsan, vet inte riktigt hur den känns men jag känner ingenting annorlunda eller att blåsan skulle vara full och han morrar inte när jag klämmer på magen. Så förhoppningsvis så är blåsan relativt tom 🥵

Vet inte om jag ska fortsätta skölja av med koksalt eller om jag bara ska låta det vara?

OberonsMatte
2015-12-13 10:42
0

#13  Tror att det läker bäst om man pillar så lite som möjligt där nu, så jag skulle inte tvätta.

Sajtvärd Katter iFokus

[helga21]
2015-12-13 13:33
0

Det finns något som heter Agria-kortet som man kan skaffa. Det är ett rent kreditkort ifall man skulle bli stående någonstans och inte ha pengar. Man behöver inte ha någon försäkring i Agria för det. 

http://www.agria.se/agriakortet/

Själv har jag aldrig haft några problem ed att få faktura hos Distriktsveterinären och inte hos någon annan heller för den delen. Även på djursjukhus.

zlarviig
2015-12-13 13:42
0

#15 Oj vad bra! Tack för tipset!

zlarviig
2015-12-13 16:19
0

Nu kände jag lite på magen igen och kände vad jag tror är hans urinblåsa. Den kändes ganska full så jag satte honom i kattlådan och han kissade lite. Sen testade jag att trycka på blåsan och då rann det ut lite mer kiss, så stopp är det inte, men varför kan han inte få ut kisset själv?

Maria
2015-12-13 16:37
1

Min ene katt fick urinstopp för någon tid sedan och vi åkte till veterinären akut.

Jag trodde först att han var förstoppad för han gick alldeles krumryggad och satte sig på lådan ett flertal gånger utan att det kom något.

Efter röntgen så upptäckte man att det var kisset det var stopp på. Vi har två katter som delar låda så jag trodde att han hade kissat.

Sköterskan masserade med ganska hårda tag hans urinblåsa medan han stod upp Han skrek i högan sky och sedan satte hon in en låda till oss och jag satte på vattenkranen i rummet och efter en stund så kissade han äntligen.

Rinnande vatten kan ha den effekten på både människor och djur så har ni lådan på toa så låt kranen strila långsamt.

/Maria

zlarviig
2015-12-13 16:43
0

#18 Tack för tipset, ska testa det.

Vad hände sen då? Fick ni åka hem sen eller var veterinären tvungen att göra något mer?

Maria
2015-12-13 16:49
0

#19 Vi fick åka hem och ha koll på så att han kissade. Jag blandade dessutom ut blötmaten med extra vatten så att han skulle få i sig vätska så urinen inte blir så koncentrerad. Han får inget torrfoder.

/Maria

OberonsMatte
2015-12-13 17:04
2

#17 Vid släng av urinvägsinfektion kan man känna sig konstant kissnödig, men det kan  också svida när man väl försöker kissa. Jag antar att det är likadant för katter.

Huvudsaken i det här läget är som sagt att kisset kan komma ut. Metacam har en antiinflammatorisk effekt som borde göra att besvären blir allt mindre. Mycket vätska och blötmat är bra eftersom det hjälper till att spola igenom urinvägarna.

Sajtvärd Katter iFokus

zlarviig
2015-12-13 17:48
0

Ja katterna brukar få blötmat men på senaste tiden har mamma slutat ge dem det.. Nu är hon ute och köper det.

Nu när jag skulle titta hur det såg ut så låg han på fönsterbrädan och när jag lyfte på svansen så bara rann det ut kiss. Det känns ju inte särskilt bra att det bara rinner ut sådär, bättre än att det är stopp som sagt, men det här känns ju inte heller så kul.

Kan han ha blivit inkontinent efter ingreppet? Det känns ju inte särskilt skumt isåfall med tanke på att han haft kateter..

Maria
2015-12-13 18:03
0

Jag tycker det låter positivt att kisset kommer ut och han har ju som sagt haft kateter nyss.

/Maria

zlarviig
2015-12-13 19:24
0

#23 Skönt att du också tycker det!

zlarviig
2015-12-13 20:29
1

Hans blåsa börjar kännas ganska stor och spänd 🤐

Det  kommer fortfarande kiss när jag trycker på blåsan med det är väldigt lite, och han har inte kissat eller försökt kissa på länge nu..

OberonsMatte
2015-12-13 21:23
0

#25 Äe du säker på att det är blåsan du känner? Jag har aldrig ens försökt göra det eftersom jag inte har kunskapen att känna vad som är vad.

Vad jag förstår har det redan kommit ut kiss flera gånger idag så risken för att blåsan är sprängfylld är nog ganska liten. Vore den det borde du även märka att katten blir orolig och försöker kissa.

Sajtvärd Katter iFokus

zlarviig
2015-12-13 21:39
0

#26 100% säker är jag inte, men jag känner en stor ovalformad boll och när jag tryckte på den så kom det som sagt ut kiss så det borde ju vara urinblåsan jag känner.

Men jo man tycker ju att blåsan inte borde vara så full med tanke på att det kommit ut kiss och det är ju lite märkligt att han inte försöker kissa alls.

Han verkar lite seg och trött och har sovit hela dagen idag. Han åt väldigt lite färskmat och har ätit mindre än en halv dl torrfoder (sån som motverkar urinsten).

Vet inte hur jag ska göra imorgon, måste ju gå till skolan men känner att det inte är så bra att vara borta från honom hela dagen, vill ju kunna hålla koll på honom 🤐

Uppkatten
2015-12-13 21:48
0

Jag tycker du ska ta katten till veterinär om du tror att urinblåsan är full och katten inte får ut särskilt mkt kiss. Urinblåsan kan bli "oräddbar" efter 24-48 timmar vid urinstopp fick jag lära mig på en föreläsning nyligen. På föreläsningen sa de också att sköterskorna kan känna på kattens urinblåsa och göra en första bedömning av hur allvarligt läget är. Det var visst billigare än att behöva t ex träffa veterinär på jourtid. Kanske bara gällde på deras mottagning, men ring din veterinär och diskutera i alla fall.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

zlarviig
2015-12-14 10:35
0

Nu har jag ringt veterinären och dom sa att det låter som ett stopp som måste åtgärdas. Då jag inte har råd att betala för den behandlingen så måste jag låta honom somna in.

Jag ska boka tid hos djurakuten i odenplan och så ska min älskling få slippa sitt lidande 💔

OberonsMatte
2015-12-14 10:48
1

#29 Har du rådfrågat fler än en veterinär? Vad jag har kunnat läsa mig till är det vanligt att urinröret svullnar efter behandling och att det kan ta några dagar med antiinflammatorisk medicin innan svullnaden går ner. Oftast ligger katten då kvar på djursjukhuset med kateter så att kisset kan komma ut. Var det i förrgår kattens urinvägar spolades har det ju inte gått så många dagar ännu och du verkar ju kunna hjälpa honom att kissa?

Sajtvärd Katter iFokus

zlarviig
2015-12-14 11:01
0

#30 Min syster pratar med en annan veterinär nu.

Det var i fredags han spolades.

Ja men nu den senaste gången jag försökte få honom att kissa så morrade han till så det verkar som att han har ont nu.

zlarviig
2015-12-14 11:20
0

Den andra veterinären sa samma sak. Prognosen var inte god med tanke på att han är så ung och redan har haft så många problem så det snällaste är att avliva honom

OberonsMatte
2015-12-14 11:36
6

Mitt hjärta gråter. Det absolut snällaste hade varit att lägga in honom med kateter och eventuellt göra en penisamputation om besvären fortsatte.

Hoppas att de kattägare som inte tycker att man behöver veterinärvårdsförsäkra en katt läser den här tråden så att deras katter inte också behöver avsluta sina liv i förtid enbart p.g.a. kostnaderna.

Sajtvärd Katter iFokus

zlarviig
2015-12-14 15:12
0

Nu är det gjort.. Det gör så ont så jag vet inte vad jag ska ta mig till. Min fina underbara kisse. Det känns så himla overkligt alltihop, som en sjuk mardröm. Han var så fin och snäll, världens underbaraste katt. Han somnade på en filt medans jag satt och klappade honom över ryggen. Jag kunde inte stanna kvar under hela processen, jag gick innan dom satte sista sprutan, ville inte se honom dö. Veterinären sa att hans urinrör var så trångt längst in så han skulle få återkommande problem oavsett operation. Det snällaste var att låta honom somna in så att han skulle slippa vara med om det här fler gånger. Vila i frid min underbara fina älskling ❤

Maria
2015-12-14 15:20
2

Usch så ledsamt. Jag lider med dig men tycker att du gjorde ett bra beslut men tungt är det alltid.

/Maria