Första kullen
Min ena katt ska få en kull i slutet av månaden och jag vet de mesta runt detta med förlossning och tiden efter osv osv. Dock är det några saker jag inte hittar svar på.
Jag har två barn, 1,5 respektive 3 år. Barnen och jag sover i samma rum, och det rummet är det enda som är lite avskilt med lugn och ro, min fråga är, tror ni mamma blir stressad av att mina barn vaknar ett par ggr om nätterna och gråter, mellan 15 sek till 2 min om man har boet här?
Eller kan man ha bolådan i matsalen, mellan en vägg och matbordet (lite avskilt)? Har ganska öppen planlösning så det är som ett stort rum. Jag tänker ungarna kommer ju behöva vänja sig vid barnen och olika ljud.
Eller ska man börja med att ha bolådan i sovrummet och sedan flytta ut dom till en "inhägnad" bestående av 4 kompostgaller och nödvändig utrustning placerad där vid matbordet?
Flera frågor men för att sammanfatta mitt bekymmer så är det hur jag ska lägga upp det med småbarn samt en kull med kattungar och en kattmamma.
Tack på förhand :)
En fråga jag glömde är om man har dom i "lekhagen" hur ska man då göra för att mammakatt ska kunna gå ut och in? ska man placera pallar eller liknande så att hon kan hoppa ut?
Om kattmamman blir stressad av dina barn är ju individuellt. Går de bra nu lär de göra de senare också skulle iaf jag tänka. Det jag mer skulle vara orolig är att barnen stör mamman med kattungarna då du inte har full koll. Då är ju ändå sovrummet bäst då du kan låsa in kattfamiljen, Alt ha en barngring för dörröppningen som barnen inte kan öppna.
Jag har haft kompostgaller till min första kull och de var ingen bra ide. Så fort de började krypa tog de sig igenom gallret. Det finns isf stabilare inhägnader med plexiglas.
Grejen är att jag inte riktigt har plats för bolåda och hage i sovrummet, hade det funkar att ha bolådan i hagen i matsalen och göra bolådan riktigt "inhägnad" med en filt över för att dämpa ljud och sedan gränsa av en bit ifrån hagen med nåt galler och nån filt över? då blir de ju mer ljudisolerat och så får dom vara mer ifred på natten.
En till fråga, hur länge ska ungarna (och mamman) vara instängda i hagen? när kan man börja låta dom gå fritt i lägenheten. (Såklart med sten koll på barnen)
#3 Kan 3åringen ta sig upp själv ur sin säng och röra sig fritt i lägenheten?
Svarar du "ja" på den frågan så har du nog bäst koll om kullen finns i hörhåll dvs i sovrummet. I sovrummet kan du hindra att dina barn kommer åt kattfamiljen genom låst dörr eller barngrind som jag skrev tidigare då de inte sover under natten. Det är mer lugn och ro i sovrummet också. Du och barnen är väl mer i matsalen än sovrummet och är bolådan i matsalen finns risken att mamman blir störd och börjar flytta kattungarna.
Jag har bara haft inhägnat en kull med 6st kattungar (inhägnad som jag tog bort när kullen var ca 3v), övriga kullar på 5-3st har jag haft en större transportbur som bolåda och ingen inhägnad. Dvs fri tillgång till hela lägenheten från dag 1. Jag har dock inte haft småbarn men schäfermix att hålla koll på samt andra katter.
#5 Tack för ditt svar, nu blev de tydligare för mig :)