Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1143 ggr
Hildgrim
2015-12-05 07:32
1

Bor katten här?

För knappt två veckor sedan flyttade jag och har sedan dess haft problem med två, eller framförallt en katt. Dom vistas väldigt mycket på min uteplats och har försökt smita in vid tre tillfällen när jag ska in i lägenheten. 

Den ena har under hela kvällen/natten/morgonen varit väldigt närvarande. Suttit på fönsterblecket och jammat och nästan skrapat på dörren. Så fort den märkt att jag rört mig i lägenheten så har den börjat jama en massa. Tror den var tyst under natten men så fort jag gick upp nu på morgonen så drog den igång.

Jag har aldrig haft katt men min spontana känsla är såklart att den vill in. Tror ni den bott här tidigare? Eller varför är den så intresserad av min lägenhet?

Rwawr
2015-12-05 07:57
1

Mycket möjligt att de som bodde där innan är kattens ägare och att stackaren tror att dom bor kvar där. 

Finns ingen möjlighet för dig att ta reda på vilka som bodde där innan dig och fråga om det är deras katt/er? :)

Uppkatten
2015-12-05 09:46
6

Sätt upp efterlysningslappar i närområdet där du efterlyser kattens ägare/information om katten. Lägg även lappar i grannarnas brevlådor.

Kanske har katten ett halsband med ägaruppgifter på?

Är katten tatuerad i örat så kan du eftersöka kattens ägare via SKKs resp. SVERAKs ägarregister på nätet (eller genom att ringa till SKK/SVERAK).

Många katter har också ett mikrochip under huden med uppgifter som kan leda en till kattens ägare. Dessa chip kan läsas av med en speciell chipläsare som t ex veterinärer har. Det kollas gratis. Veterinären brukar också kunna hjälpa till med att söka i ägarregistren.

Det kan förstås vara så att katten har bott i lägenheten tidigare, och är på rymmen från sin nya adress. Eller att katten har blivit matad av den som bott i din lägenhet tidigare. Hur som helst så bör det kollas upp.

Du bör alltså försäkra dig om att katten har en ägare, och att katten får den tillsyn som en katt behöver. Katter klarar sig inte på egen hand.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Ominous
2015-12-05 15:47
1

Något liknande hände mig när jag flyttade in. Hade en katt som höll till här under en hel dag. Jag tog katten i famn(han var väldigt tam) och gick över till närmaste grannade och frågade om han visste vems det var. Han berättade att det var personens som bodde där innan mig, men att katten numera bodde hos en släkting lite längre ner på gatan. 

Den slutade gå förbi här efter ett tag. Så allt gott i slutändan :)

I wish I could write as mysterious as a cat

[Forest]
2015-12-06 10:18
1

Jag råder även ditt med sätt upp lappar i området för kolla om katterna har ett hem i närheten. Det kan vara så att tidigare person som bodde i din lägenhet släppte in katterna och mata dom. Eller värre tidigare boende har lämnat kvar katterna, kanske katterna hittat hem igen efter flytt? detta med hyresvärden och be dom kolla om tidigare hyresgäst hade katt/er prata även med grannar om detta. Själv har vi fått hem katter då har jag satt lapp på resor-ägare till mig ring 123456789. För att kolla om katten hade ägare (och som tur var fanns det en ägare till katten/erna)

Hildgrim
2015-12-12 08:33
2

Jag har listat ut att katterna bor hos min granne. Så nu behöver jag inte oroa mig för det.

Nu till nästa fråga, hur får jag katterna att inte vara på min uteplats?

Jassan
2015-12-12 09:56
0

Åh, vad bra, så skönt när man får veta vart katten bor. 

Här i mitt område finns det gott om katter. Min närmsta granne tycker om att ha dörren öppen på sommaren då det är varmt. Det kan vara svårt för en katt att låta bli att gå in där då. Så allt som oftast hörde jag hur hon skrek "NEJ" o så sprang en katt ut. Numera går katterna bara förbi men sneglar gärna in hos henne. Så mitt råd är att du helt enkelt talar om det för katterna att du inte vill ha dom på din uteplats. Du får nog tjata en del. Men till slut så fattar dom. Tjata på dom o var lite otrevlig i tonen.

https://jazzans.wordpress.com/

[Forest]
2015-12-12 20:41
0

http://www.familjeliv.se/forum/thread/10051428-hur-fa-bort-katt-fran-rabatten där kanske du får lite tips på vad du kan göra, vitpeppar läste jag och kaffesump ogillar dom. Du har inte hund? Här har vi fått bort oönskade sovande katter på våran uteplats hjälpen har vart hundarna, nu ligger våran egna katt där och jag tycker gott han ska få ha den i fred. Vi ska sätta ut en plastlåda med liggunderlag lite som ett katthus till han, och jag hoppas att denna blir hans och inte alla andras krypin.