Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 2236 ggr
Saveslillis
0

Jamar men kommer inget ljud - Snälla hjälp!!!

Hej. En av mina katter är en kastrerad bondkattshanne på 6 år. Han är mycket social med oss, inte så mycket med främlingar. Otroligt kelsjuk och mysig att ha och göra med. Älskar att vara ute, går endast in för att äta och sen ut igen i princip. Även vissa nätter vi inte kan få in honom. Han har alltid jamat högt, tydligt och ofta. Ibland irriterande ofta. För två dagar sedan märkte jag att hans jamande blev mer ansträngt och de lätt inte lika tydligt som ett "vanligt" jamande. Idag så kommer de inte fram ett ljud, möjligtvis ett litet ynkligt pip. Förutom detta så verkar han precis som vanligt. Även om vi gärna hade velat så kan vi inte läggsa ut flera tusentals kronor i vet. kostnader. Borde jag vara orolig? Kan någon veta vad de kan vara?

Bill&Bull
1

Du kan ringa och rådfråga veterinär kostnadsfritt.

||My Love For Animals Is Immortal||

OberonsMatte
5

Har du katter utan att kunna betala för veterinärvård borde du vara väldigt orolig! Har man utekatter är risken för att katten blir sjuk eller skadad extra stor. Är katterna veterinärvårdsförsäkrade åtminstone?

När det gäller den katt som har tappat rösten kan det bero på att svalget är irriterat p.g.a. något som förhoppningsvis inte sitter kvar. Det kan också bero på en infektion/inflammation. Är han vaccinerad mot kattsnuva?

Håll katten inomhus och under uppsikt så att du har full koll på allmäntillstånd och matintag så länge symtomen finns kvar. Ta tempen med en rumptermometer om katten verkar ovanligt trött och låg.

Sajtvärd Katter iFokus

Marsvinsmamman
3

Infektion någonstans i luftvägarna eller halsen kan påverka kattens röst. Om katten inte bättrar sig eller om allmäntillståndet påverkas så får ni åka in till veterinär. "Tusentals kronor" kostar det förmodligen inte, men en eller två tusenlappar får man vara beredd på om man gör en ordentlig vet-koll med provtagningar och röntgen/ultraljud eldyl. Om katten är i behov av veterinärvård måste man såklart ge den det.

Wellcraft
5

Kan ju även upplysa om att det faktiskt är lag på att ens djur ska få nödvändig veterinärvård när de behöver det.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

kattöga
0

Jag föreslår att ni ordnar med kattförsäkring för framtida behov. Dom är inte så dyra och dom kan rädda många tusentals kronor vid veterinärbesök som nog säkert kommer att behövas någon gång i framtiden. 

Om din katt behöver veterinärvård denna gång för hjälp mot halsproblemet, så kommer inte en ny försäkring att gälla, eftersom dom bara gäller för problem som uppstår efter att man försäkrat katten. Men ju äldre en katt blir desto större risk för nya besvär. 

Det finns flera försäkringsbolag som har djurförsäkringar, t ex Agria, Moderna Djurförsäkringar m fl.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow!