Katten bajsar bredvid lådan (provat allt)
Hej på er alla kattälskare! Är ny här på iFokus och har blivit medlem efter ha googlat allt jag kan och läst på denna sida utan någon lösning! Skriver så mycket jag kan i denna tråd så ni får all info ni bara kan så jag kanske kan hjälpa min älskade familjemedlem!
Det är så att jag har en katt på 3 år, hankatt som är kastrerad, avmaskad, ensamkatt samt innekatt. Jag tog över honom för ca en månad sen då han hade varit i ett hem där tid inte fanns för honom. Han var då en vecka hos min kollega och kom ej överens med de andra katterna hon hade (min katt var dock snäll, men de accepterade honom inte), och nu är han hos mig och min sambo i ett kärleksfullt och accepterande hem.
När han kom så var det svårt för honom att reglera matintaget och han hetsåt och spydde upp sin mat, men efter besök hos vet. har han nu slutat med det och reglerar maten själv. Han äter torrfoder och får blötfoder ibland (han föredrar torrfoder) samt dricker bra med vatten. Han är en mycket gosig och pigg katt som i övrigt förutom bajsandet mår bra! Vi bor i lägenhet och kattlådan är lätthittad i badrummet.
Nu till problemet. Min kisse bajsar utanför lådan, precis utanför. Han gjorde inte det i början när han kom hit, utan har börjat på senaste tiden (2 veckor). Han går upp på natten när jag och min sambo sover och bajsar utanför, så vi ser inte när det händer. Han försöker också täcka över korven med lite sand. Han kissar som han ska i lådan. Jag har pratat med den tidigare ägaren som också hade problem med detta ibland, och hon berättade att detta hände när hon var borta hos sin allergiska pojkvän för mycket. Jag studerar och är inte borta mer än 5 timmar om dagen, max. Har som sagt googlat MASSOR om detta fenomen och detta är vad jag provat utan resultat:
* Bytt låda från en med huv till en öppen
* Haft båda lådorna framme (både med huv och öppen)
* Provat att ha en låda med mycket sand och en med lite för att se vad han föredrar (han föredrar mycket, såklart.)
* Bytt sand, har nu Everclean Extra Strength Unscented (hade tidigare Everclean Lavendel, trodde han störde sig på parfymen)
* Bytt plats på lådan och ställt den där han brukar bajsa
* Kopplat in Feliway adapter (haft den igång ett par dagar)
* Sprejat Piss-off med citronlukt samt desinficerat området där han bajsar
* Bytt till ett lättsmält foder (han är inte hård i magen)
* Jag rensar lådan minst 2 gånger om dagen så den alltid är ren och redo för honom när han behöver gå på toa.
Så jag kollar här nu vad mer jag kan göra, om tiden kanske kommer lösa det för att han är ny hos oss eller om ni har några tips! Ursäkta för långt inlägg, men ville berätta hela läget för bra bakgrundsinfo!

Använd alltid minst två toalådor till honom. Många katter vill kissa i en låda och bajsa i en låda. Gör toalådan mer lockande genom att antingen strö i en gnutta kattmynta eller att gnida in toalådans golv och innerväggar med pyttelite Klorin. Beröm honom om han gör rätt.
Jag äringen kattmänniska, men det låter som att han gör det för att han inte gillar att vara själv (efter vad förra ägaren sa), han kan använda lådan och vet att han borde, dessutom sker det bara på natten. Så då kommer min fråga; Hur sover ni? Känner han sig ensam på natten? Prova att ha katten och en låda i erat sovrum på natten så han vet att han inte är ensam. Jag hör själv hur knasigt det låter, men tänk om det funkar?
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Klorin har jag provat att rengöra lådan med när jag bytte sand, och kattmynta är han överhuvudtaget inte alls intresserad av, bestämd kisse är han hehe! Ska prova att ha framme båda lådorna igen och se om det hjälper (det gjorde det inte förut, då bajsade han mellan lådorna) men värt ett ytterligare försök! Går det bra att ha lådorna nära varandra? Alltså båda i badrummet? Vi bor i en lägenhet med öppen planlösning så badrummet är optimalt så han får vara ifred.
Caf_Roy: han sover med oss i sängen på natten och är alltid med vart vi än är i lägenheten! Duschar jag så sitter han på toalocket, är jag i köket så sitter har på köksstolen och tittar på, är jag i soffan vill han ligga på magen osv. Han är lite mer förtjust i mig än sambon då jag är hemma mest och han verkar föredra tjejer mer än killar av någon anledning ;) men kan absolut prova!
Sagolika: Det jag funderar på är om det är okej att lägga folie/mat där? Det är ju precis bredvid lådan/mellan lådorna han bajsar, tänk om han blir ännu mer avskräckt för badrummet då? :/ Ja får prova den ifall denna inte fungerar!
nu är båda lådorna tvättade med lite klorin och fyllda med massor härlig ny sand, en med huva och en utan så ska vi se om han bajsar i någon av dem! Vi hade låda med huva i början, så han kanske föredrar det? Han började ju dock bajsa utanför när vi hade den framme så får prova mig fram!
jag hade provat att ta av huven på båda lådorna, han kanske inte vill bajsa i samma låda som han kissar, men heller inte använda en låda med huv?
jnielsen: Jag har provat innan med båda utan huva, utan resultat! Han hade huva på lådan när han kom hit först och bajsade i den innan hans beteende började så tänkte prova med det först och se om han kanske vill ha det som från första början när han kom hit! Annars blir det eventuellt att köpa två högre plastbackar och fylla rejält med sand (hört att det kan vara poppis). 😃
Har ni gjort en veterinärkoll? så att ni vet att katten är frisk och inte har några mag-tarmproblem eller något annat?
Har ni provat att ställa en eller båda lådorna på annat ställe? Då han sätter sig i anslutning till lådan vill han göra rätt. Men något är fel. Frågan är bara vad? Det jag tänker är att ni alltid gör rent där han bajsar ordentligt på golvet och inget blir kvar. I lådan finns dofter kvar och något säger mig att han vill ha en helt ren låda för nummer två. Prova att sätta in en låda med tidning, pellets eller annat ni kan ta bort efter varje gång och rengör lådan ordentligt. Så får ni en indikation på om det är helt rent han vill ha eller om det fortsätter. Ibland kan det vara magproblem trots att ni tycker att avföringen ser bra ut. Här kan ni se om det är bra eller inte http://mousebreath.com/2012/06/the-scoop-on-poop/ bild två är så det ska se ut. Är inte så trevligt att titta på dock 🤮😃
Vet inte vart jag läste det men någon skrev att h*n använde aktivt kol i sina lådor som även det tar bort lukt. Kan vara värt att prova. Vet inte vart man kan få tag i det men det går nog att googla. Tror det var runt 1deciliter på 10 kilo sand.
Har du provat med en låda med höga kanter? Det löste i alla fall problemet med min katt. Han satt i lådan och råkade ibland sätta rumpan utanför så det hamnade bredvid. Med höga kanter så är inte det möjligt.
Tänkte att eftersom ni inte har sett när han gör det så kan det ju vara så, att han inte gör det avsiktligt.
för det första ås om du har en feliway adapter sån du sätter i väggen så kan det tar upp till 6 veckor innan du ser en effekt.
Jag känner ju inte din katt men det kan vara stress efter alla flyttar men annars när vi haft katter som gjort som din så har det varit för att de inte trivts som ensam katt.
Även om vi människor är hemma mycket och umgås med katten så är vi inte lika roliga som en kompis.
och tänk på att om du väljer att köpa en kompis så räkna med att det kan vara fräs och bråk första 4 veckor iaf.
jnielsen: Var ju på veterinärkoll när vi fick honom, visserligen bara allmänkoll så får eventuellt boka in en tid om det inte hjälper med andra knep! Han är ju inte hård i magen, men det blir en koll på mage/tarm i nästa vecka isåfall! Hans allmäntillstånd är bra!
sagan: Tack för tipsen, ska absolut testa! Och tack för bajsbilden, har letat efter en sån och hans bajs är normalt enligt skalan iallafall. Inatt satte jag en matskål vid lådorna och då bajsade han bredvid skålen ändå 😃. Ska absolut prova dina tips!
Sandi92: Får prova det med! Lådorna jag har är rätt djupa men har hört att plastbackar ska vara bättre för vissa katter så det blir nästa steg efter jag sett om feliway har någon verkan (ifall han kanske är stressad över flytten han gjort hit).
Bubbelbruden: Han har varit ensamkatt hela livet, förutom veckan innan han kom till oss då han inte blev accepterad av de andra två katterna, och jag hoppas inte det är det för vi bor för litet för två katter och jag tycker om honom så mycket :( Vill gärna ha flera katter men i nuläget bor jag för litet tyvärr.. nu känner jag mig elak som inte har kompis till honom! Å andra sidan är ju katten ursprungligen ensamlevande djur men i dagens samhälle med avel osv är det ju sällan en katt är ensam så den ursäkten känns ju antik. Hoppas det löser sig för honom!
Hej hej! En liten update från mig! Kissen satte sig igår kväll middagstid och bajsade i sin låda! Hoppas han fortsätter med detta nu!
För er som behöver hjälp/snubblar in på tråden och inte vet hur ni ska gå till väga så kan jag tipsa om vad jag gjorde! Alla katter är ju olika, men tror det handlade om tålamod för min kisse!
Det jag har gjort för att få min kisse att bajsa på lådan är:
* Skaffat två lådor utan huva i lite större modell från djuraffären, en för att kissa i och en för att bajsa i! (Massor sand i lådorna fungerar fint för oss.)
* Bytt till oparfymerad finkornig sand. (Jag använde Everclean Extra Strength Unscented)
* Kopplat in Feliway eladapter (kan ta upp till 6 veckor innan man märker skillnad).
* Haft stooort tålamod! Viktigt är att inte skälla på katten, men däremot uppmuntra massor när den gör rätt! Min kisse var ny i hemmet och ensamkatt, och han behövde nog bara tid att anpassa sig och känna sig trygg och bekväm för att gå på lådan rätt!
Feliway gjorde stor skillnad på min lilla Kosmos efter bara ett par dagar. Från att sova hela tiden, bygga bo under täcket och aldrig våga säga ifrån har han blivit modig och upptäcktslysten, piggare och busigare, mer "kattlik" och vågar säga ifrån, pratar mycket mer med oss och är precis som en glad kisse ska vara!
Hur har det gått? Har ett liknande problem som jag gjort ett inlägg om, men kommer ingen vart..