Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 1430 ggr
ElisabethB
1

Återbesök till veterinären

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är nervös idag. Jag ska till veterinären och ta blodprov på min ena katt Artur. Nu har han ätit Royal Canin Renal mot sina stigande njurvärden i sex veckor. Hoppas dagens blodprov visar på bättre värden! Någon som har erfarenhet av njursvikt på katt?

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Katthemsmatten
0

Håller tummarna för att det går bra. Njursvikt kan yttra sig väldigt olika när det handlar om hur snabbt katten blir påverkad av det.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Martyparty
0

Håller tumme ❤️

SE*Astinis Ragdoll

ElisabethB
5

Liten rapport. Förra gången (ca 5-6 veckor sedan) var det felaktiga njurvärdet 188, idag 184. Fortfarande högt (max normalvärde ca 164-170), men allmäntillståndet var som det skulle, inge tecken på ont i magen, ingen dålig andedräkt eller någonting sånt. Lungor och hjärta var också som det skulle, vilket känns skönt..
Men han kommer inte kunna äta friskfoder igen. (Men för mig är det mindre viktigt så länge Artur mår bra och är lycklig så länge han lever.)

På bilden är han tillsammans med sin kompis (och troligen syster) Joanna.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Katthemsmatten
0

Vad skönt att allmäntillståndet är bättre. 🙂

ElisabethB
0

#4 Ja, när blodvärden är inblandade är det inte så lätt för oss vanliga djurägare att se om det blivit lite bättre eller lite sämre så att säga.

Men både jag och veterinärerna är glada för att det går åt rätt håll, även om det går sakta. Det betyder att det troligen räcker att fortsätta med veterinärfoder och återbesök med jämna mellanrum (på ca 2-3 månader nu i början).

Katthemsmatten
1

#5 Det är inte så lätt för veterinären heller alla gånger. Det kan bli falska värden t ex för att katten är stressad eller uttorkad. Vet inte om det gäller njurvärden, men det är bra med regelbundna kontroller i början. Bra om det räcker med att ni fortsätter med specialfoder. Håller tummarna för ett långt och fint liv!

Caifig
0

Ett högt kreatinin kan absolut även visa högt pga uttorkning :) samma med hb (blodvärde). Skönt att det går åt rätt håll. Vätska är superviktigt också, så blötmat, blötmat, blötmat!

ElisabethB
1

Tack för svaren! #7 Jo, jag försöker få honom att äta så mycket blötmat som möjligt. Men ibland äter han upp sin blötmat och då får han mer, ibland vill han inte ha blötmat men då får han inte mer torrfoder. Köper paté som jag gör "soppa" av när jag tycker han dricker för dåligt. #6 Artur tackar och hälsar att han har haft fullt upp med att busa med Joanna idag.

ElisabethB
4

Kanske fel tråd att skriva i, men idag var jag på premiärpromenad med Artur och Joanna efter flytten och de skötte sig bra. Det kom både joggare, gående, hundar och cyklande barn. De fick mycket beröm för att de uppförde sig bra! Glad

[helga21]
2

Har du provat att ge Renalzin.

ElisabethB
0

#10 Nej, jag har inte provat Renalzin än. Men det ska jag hålla i minnet och så kan jag ta upp det med min veterinär om inte Artur fortsätter att bli bättre. Tackar för tipset!

ElisabethB
2

I övermorgon är det dags för nytt återbesök. Jag har fått Artur att äta lite mer än hälften av dagsbehovet i blötmat och nästa mål är ca 75-80% av dagsbehovet ska ges i form av blötmat. Förhoppningen jag har är att kreatininvärdet ska vara max 180 i övermorgon. Håll klor och fingrar..

[helga21]
1

Här hålls både tummar och tassar!