Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 12137 ggr
JuniHundar
0

hjälp! Vanilj socker, svar snabbt!!!

Hjälp, när jag skulle göra vanilj kaffe så tog jag ut vaniljsockerburken ur skafferiet. då trillade halva burken med vanilj socker ut och det hamnade över hela köket. min katt älskar söta saker så om hittar nått söt äter hon upp det! det kom också i hennes mat och i hennes vatten och det finns ju alltid lite kvar på golvet även fast man damsugit. då till min fråga: är vanilj/ vaniljsocker giftigt för katter? behöver svar fort!

Karmatarerskanise
1

Ring en veterinär och fråga! Kan ju ta timmar innan någon utan utbildning svarar här.

VildaVittra
4

Det är för det första extremt lite vanilj i vaniljsocker, för det andra har jag aldrig någonsin hört något som att vanilj skulle vara farligt och för det tredje har mina katter stulit mängder av vaniljsås/glass/vaniljbullar osv utan att dö.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Rumblebee
2

Mig veterligen är varken socker eller vanilj dödligt (bara onyttigt). Såvida man inte överdriver konsumerar det, för i överdrift kan allt döda, även vatten.

Maria
6

Min gamle katt älskar vanilj. Han brukar få slicka skålen när vi har vaniljvisp. Han gillar även vaniljyoghurt.

/Maria

[Tibonnanj]
2

Vår katt åt olika saker med socker i. Till slut fick han inflammerat tandkött och hål i tänderna. Tänderna lagades med inflammationen fick han medicin för som han inte tålde. Han spydde och minskade från en ganska bastant katt till ett benrangel på  bara 2 dagar. Han va 16 år, renrasig brittiskkorthår, ganska gammal ändå. Vi avlivade honom 2 dagar senare då han inte slutade spy och gick hela tiden undan. Har hört att när katter "förbereder sig för att dö" går de undan från familjen till en lugnt ställe.

Inte för att skrämmas men en liten varning till de som ger sina katter och andra djur socker. Det kan verka oskyldigt att ge lite glass då och då men kan sluta illa.

Händer det en gång händer säkert inget men kan vara värt att hålla koll på kattens mun.