Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1424 ggr
JoakimKarlsson16
0

Hur långt kvar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som det står i titeln så undrar jag hur långt det är kvar? Hon har redan börjat kolla efter platser att föda på (tror jag) hon är iallafall nära men hur långt är det kvar?

LinaLj
3

Det är nästan omöjligt att säga utifrån magen. Det är lättare att uppskatta om man vet när hon började få hallontuttar eller hur väl fostren känns i magen. Allra lättast är det ju dock om man vet ungefär när hon parades 😃

JoakimKarlsson16
0

Hallontuttar? Just fostren känns väll lite men när dom sparkar känns det rejält och syns också. Jag vet inte när hon parades detta är hennes först gång hon får kattungar så vet inte hur hon beter sig men hon verkar lite orolig.

LinaLj
2

#2 Det är när spenarna blir större och rosa. Om hon är orolig så är det förmodligen inte långt kvar. Är allt klart inför födseln? Om inte så är det nog dags att fixa allt så snart som möjligt.

JoakimKarlsson16
0

Allt är fixat jag har lagt 3 handdukar i en brödkartong från Coop. Spenarna är rosa och ganska stora.

LaSadie
0

Hur länge har du känt kattungarnas sparkar?

JoakimKarlsson16
0

Jag har känt dom sen 3 dagar sedan för det var då vi började kolla och undra när det var dags.

LaSadie
0

Jag brukar uppleva att vi känner kattungarna när det är cirka två veckor kvar av dräktigheten.

LinaLj
13

#4 Då är det nog dags att fixa resten också. Kolla upp var närmsta jourhavande veterinär finns, se till att ha mjölkersättning hemma, ha gott om rena handdukar till hands som det är okej om de blir lite lagom geggiga,  om det är första gången man är med om en katt födsel så kan det vara bra att läsa på framför allt om lite förstahjälpen för nyfödda kattungar, det kan vara bara att reda nu planera in vem som ska hålla koll på katten och ungarna när allt sätter igång, vem som ska ta ledigt från jobb osv.

Lycka till 🙂

JoakimKarlsson16
0

Magen är 15 cm bred och man känner dom sparka rejält nu.

LinaLj
4

#9 Hur stor magen är säger inte så mycket, det beror ju mycket på hur många kattungar det är där inne. Det kan ju vara allt från 1 till 8 eller ännu fler 😃

JoakimKarlsson16
0

Hon la sig just nu och tvättar sig om rumpan.

lollynonna
13

Får jag bag inflika. Man ska inte ha handdukar i kattungelådan. Då de är små kan de inte dra in klorna, och de har ju pyttesmå supervassa klor. Då kan de fastna och göra illa sig i handduken, de hakar fast med klorna så de kan inte krypa omkring så bra. Det är bättre att ta handdukar och lägga i örngott, för det är både mjukt och bra för tassarna.

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

JoakimKarlsson16
2

Det fixar jag tack för hjälpen.

lollynonna
4

Och tänk på veterinärkostnader också. Våran Maine cool födde sina mycket efterlängtade ungar för ca en vecka sedan. Men allt slutade i katastrof. Båda ungarna dog, och vi fick åka in och göra kejsarsnitt på henne. Verkligen oväntat då det brukar gå så bra,men man måste vara förberedd på allt. Så gör dig redo på det värsta,hoppas på det bästa.

// Linah 

SolGerbilsidanSol

Vixxen
2

#14 Alltså du menar att man inte ska ha frottéhanddukar, eller hur?

lollynonna
0

#15 ja,alltså inte sån här sträva handdukar. Vet inte vad en frotté Handduk är,men inte såna "vanliga" handdukar. Typ kökshanddukar är ju bra,men inte såna här med knottror på :)

// Linah 

SolGerbilsidanSol

Sashhi
2

#16 Det är just de "knottriga" handukarna som är frottéhandukar :-) annars brukar det bara heta duk av något slag

Not your mom, not your milk.

Amazonit
0

Hur har det gått? :)

kattöga
1

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow!