Klösande katt
Jag är så hemskt sugen på att köpa katt. Har haft många förut o tycker de är helmysiga. Jag har dock en rädsla för att de ska börja klösa på möblerna. Då blir det inte roligt.
Om jag köper en "standard-katt" modell yngre, hur ska man förhindra att katten börjar klösa? Ska jag springa o lyfta bort den? Ska jag banna dem (det går ju inte)? Klösbräda? Köpa en speciell sorts katt? Klippa klorna är ju inte det roligaste…
Tacksam för tips
Köp feliway på vetzoo, det ska verka lugnade katten till ny miljö.
Klippa klorna och ha mycket olika klösalternativ, gärna ett i varje rum. Risken finns alltid att de gosklöser på möblerna ändå. En lugn ras kan vara ett alternativ, men vet inte om det gör någon skillnad.
Det finns vissa knep som Feliway, flera klösmöbler osv men jag tycker faktiskt att om du ska skaffa katt ska du vara beredd på att den har en egen personlighet och en egen vilja. Vissa katter är ju halvt omöjliga att lära att de inte får klösa. Vad gör du om katten du väljer vägrar sluta klösa på möblerna?
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
Klösmärken kommer det bli, frågan är hur mycket. Lär man katten så tidigt dom möjligt var det är okej att klösa, och erbjuder flera bra klösträd etc. Så kan man mycket väl minimera risken för att möbler blir använda som klösmöbler. Är katten och klöser på fel plats så får man schasa bort den och uppmuntra när den klöser på rätt plats. Feliway kan som sagt hjälpa, kanske även lite kattmynta på de tillåtna ställena. Och att man dessutom vänjer katten vid kloklippninging, även hålla på mycket med kattens tassar, försiktigt klappa och trycka "bara för att" och kanske även ha godsaker så att katten så småningom lär sig att det är inte farligt när matte/husse rör mina tassar. Själv har de katter jag känt varit relativt medgörliga fastän de inte blivit vanda vid kloklippning. Var bara att lägga dom på rygg i knät och klippa så många klor som möjligt, ibland tog de sig loss och blev jag inte klar med klorna vid försök två så blev det till att hålla fast katten med benen också. (Brukade sitta på golvet med korslagda ben, då det gick smidigare, och trilskades katten då fick han/hon sitta på rumpan med ryggen mot min mage medans jag höll fast resten med mina ben, lite akrobatik nästan… )
Vi hade en gammal soffa i tyg som blev som en "Afganpäls"😃 men vi var ganska slarviga med att försöka få katterna att låta bli att klösa.
Vi tänkte skaffa en ny skinnsoffa men var aningen skeptiska hur det skulle gå så vi köpte en underbar soffa på blocket (som försök). Katterna har aldrig klöst i den och efter 8 år har vi kvar samma soffa😉
/Maria
#3. Om katten i låter bli att klösa? Ja, jag vet ju att de gör det - mer eller mindre. Som sagt, haft katt förr. Jag tror jag skulle begränsa kattens rörelseutrymme. Där jag har känsligare möbler har jag helt enkelt stängt, men jag vet ju hur jobbigt det är att efterleva det. Dessvärre är soffan jag har splirrans ny och helt underbar att klösa på (grovt tyg). Möjligtvis att jag släpper ut katten på morgonen och tar in honom på kvällen? Jag kanske hamnar där.
#4. Det är ett alternativ. Att leva med att klippa klorna. Det är lixom "nödlösningen". Vad jag har hört är att de skapar sig ett revir genom att klösa. Doftmärken?
Är du i en sits där du inte kan kosta på dig ett par klösmärken här och där, så är det nog inte riktigt dags att skaffa katt än. Även när katter inte medvetet klöser på möbler kan det bli märken och dylikt när de hoppar ner eller busar, så är man så försiktig av sig är det lite svårt. Är ju inget man kan garantera, alla katter är individer. Annars är det de med att klippa klorna, men kom ihåg att katten måste lära sig att bli van vid det i tid då så man slipper ha slagsmål och stressa upp katten. Men ksulle fortfarande inte rekommendera det om du har väldigt känsliga möbler.
Not your mom, not your milk.
Jag får stå ut med om några blomkrukor och vaser far i golvet. Skulle katten ge sig på soffan får jag ta till kloklippning.
Men först ska jag testa med de metoder ni rekommenderat ovan.
Jag ska ta en allvarlig funderare på detta. Vill ha en lurvig katt med mjuk päls.
#8 Se till att tänka på kattens bästa i första hand, din vilja i andra hand. En lurvig katt behöver dessutom mycket pälsvård. Ta en allvarlig funderare, absolut, men kom ihåg att katten har känslor och behov precis som du och du kan inte alltid bestämma över hen.
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
Vi har just nu en liten kattunge, har klippt klorna på henne och säger till henne och lyfter bort henne när hon gör så. Och visar henne klösträdet. Hon har blivit väldigt duktig på ett par dagar, sedan klorna blev klippta har hon inte varit lika noga med att klösa på soffan.
Jag erbjuder lockande klösmöbler precis bredvid soffan, samt att jag under några månader i början klistrade bokplast på soffans sidor så hon bara gled med tassarna när hon försökte klösa. Hon klöser nästan aldrig på soffan nu, bara när hon verkligen vill ha vår uppmärksamhet =). Däremot sängen har jag inte lyckats med. Där har jag tröttnat på att ha plast och har nu en sängkappa så man inte ser att hon klöst på hörnen samt att hon inte klöser på sängkappan. En sammetsfåtölj som jag ärvt är ständigt täckt med en filt eftersom den är oemotståndlig, men mattorna låter jag henne klösa på hur mycket hon vill. Tror att det underlättar att jag har en så lugn katt (perser), hon är inte så envis. Jag klipper klorna eftersom vi får ont när hon gosar med oss annars, men jag tycker att hon klöser mer efter att ha blivit klippt eftersom klorna är helt "fel" då och måste slipas till! Att fya och säga till tycker inte jag har funkat, bättre att anpassa miljön så katten inte kan göra fel istället.
#9. Jo, jag vet att de är egna av sig. Därför är de också lockande. :-) Det där med "lurvig" kanske jag menar att den ska ha lite tjockare päls än de korthåriga. Jag hade en sådan förut och hon var mkt mjuk i pälsen.
#10. Klösträd? Du menar en sån där stolpe som är lindad med typ rep?
#11 nämner Perser. Kanske ras-valet är viktigare än pälsen? För mig är det så iaf. Päls i andra hand. Personlighet i första.
#12 Ja, hon har en stor kattställning/klösträd som går upp till taket.
#12 Jag tror absolut att valet av katt påverkar hur mycket åverkan ens lägenhet får stå ut med =). När jag valde ras så valde jag perser eftersom jag ville ha en katt som skulle trivas med ett liv i lägenhet samt att jag gillar lång päls och har inget emot pälsvård/bad. Jag tog dessutom en vuxen som behövde omplaceras så hon var helt klart lugnare än en kattunge. Om man vill köpa en raskatt så är perser/exotic och brittiskt korthår/långhår de två lugnaste raserna vad jag vet. Och så finns ju katter med alla möjliga temperament och pälsvarianter hos katthemmen såklart!
Klösmöbler är viktigt, men även att klippa klorna regelbundet och man vill slippa rivmärken på möblerna! Jag har en skinnsoffa som katterna går, sover och leker i. Några rivmärken finns, men det är nästan som ny efter 10år och det är pga att jag klipper katternas klor regelbundet.
Ok. Kondensatet av vad ni säger är 1) ras på katt och 2) klipp klorna (om det behövs) samt 3) nån form av klösplats(er).
Ras på katt är viktigt tror jag. Engelsk korthår/långhår. Undra hur de ser ut?
Perser kräver pälsvård pga lång päls? Den katt jag hade krävde inte det - tror det var en korsning. Skulle vilja slippa pälsvården.
LEKA med katten är jag bra på!
#17 Har man innekatt behövs det kloklippning. Exotic är en korthårig perser och kräver mindre pälsvård.
Jag har Googlat lite mer på katter och gillar verkligen Brittisk korthårig. Men va fasiken - de kostar ju typ 7000kr!! Men måste man ha en med stamtavla? Jag kan tänka mig 1000kr. Men inte 7000kr…
För 1000:- får du ingen raskatt, har katten ingen stamtavla är det en huskatt. Försök hitta en vuxen omplacering i så fall kanske? Har en vän som har en Brittisk korthår, mysig katt :)
#19 Det är vad raskatter kostar. Och det är värt dom pengarna.
Annars råder jag till omplacering om du tänker köpa huskatt. Bidra INTE till smutsavel.
Raskatter är dyra, finns många hemlösa och omplaceringar så "billigare" finns ju.
Själv har jag en 2 årig kastrerad han katt, huskatt, hemlös kan man väl säga han var men hade "ägare" om man nu vill kalla dem det. Hemskt ställe!
Han hittade soffhörnet som en rolig klös grej som unge, guh vad vi "bråkade" om det, jag gav senare upp. Är en gammal soffa ändå.
Men mina äkta persiska mattor är jag hård mot han, han lyssnar dock aldrig på mig men hunden lyssnar han på, hunden vet om att jag ej gillar när han kloar på mattorna så hunden brukar springa i full galopp mot katten och boxa till han, han springer iväg och sedan är det lugnt. =)
Men nu är han ute katt också så allt klösande är i princip borta. Förutom när jag vill ha honom hemma några dagar, då sätter han igång igen.
Antar att det bara är att acceptera om man inte är väldigt konsekvent av sig.
Ok. Burma då? Har ni några åsikter om dem? Har hört att de är lugnare katter.
Har insett att det är lite letande faktiskt. Ska man gå på uppfödare eller privatannons? Såna frågor. Har inga problem med blandras…
Jag ska höra med bostadsrättsföreningen om jag kan släppa ut katten ibland. Klösningarna och demoleringen av hem minskar då. Vet av det sedan tidigare katter.
Men egentligen, kan de (styrelsen) ha en åsikt om jag släpper ut katten eller inte? Kan de bestämma så mkt?
De (föreningen) har tagit bort sandlådor o sånt och de sandlådor som finns har nät (på andra områden i närheten).
I vår förening så finns det bestämmelser om lösspringande hundar och katter men många som struntar i det tyvärr.
/Maria
#23 varför skulle du släppa ut katten? Bättre att inte ha katt då.
#23 kan inflika att Burma är en mycket aktiv, social och påhittig ras (naturligtvis är alla katter individer) som har stort behov av aktivering och socialt samspel med sina människor. De flesta uppfödare rekommenderar att man köper två katter, eftersom det är svårt för en människa att tillfredsställa burmakattens behov av aktivering och socialt samspel. Jag har själv två burmakatter och tycker deras interaktiva, nyfikna och busiga sätt är underbart, men om du söker en stillsam katt som lämnar möbler och inredning ifred, då finns det många andra kattraser som är betydligt mer stillsamma. Ragdoll, t ex (semilånghåriga men har väldigt lite underull vilket gör pälsvården enkel), eller kanske brittiskt korthår (de är korthåriga men har tjock underull och fäller en del). Oavsett val av kattras bör du vara beredd på att betala 7000-9000 kr, plus kastrering. Genom att köpa från en seriös SVERAK-ansluten uppfödare som följer regelverket så får du en katt som fått nödvändiga vaccinationer, har växt upp på bra foder, blivit mycket hanterad och även besiktad av veterinär innan försäljningen. Om du inte har råd med detta tycker jag att du bör köpa en katt från ett katthem, de som arbetar där kan oftast rekommendera en katt som passar dina önskemål, och då gör du samtidigt en god gärning som räddar en katt från hemlöshet. Hoppas du hittar en fin kattvän som passar för dig! =)
#23 vill också tillägga att det finns många faror utomhus för en katt som går lös på egen tass. Slagsmål med andra katter och med vilda djur, trafiken, till och med människor som kan vara elaka mot katten. Däremot tycker en del (men inte alla) katter att det är roligt och spännande att gå ut i koppel med sin människa, förutsatt att de fått träna först, i sin egen takt.
Har en klösmöbel i varje rum, mina cornish klöser aldrig på möbler.
De katter vi haft har alltid varit ute i tid och otid. Varje eftermiddag kom de dock hem och hängde på dörrhandtaget och ville in. Jag tror jag ska ringa och sen besöka katthemmet. Orsaken till att jag inte vill satsa stora pengar inledningsvis beror på att jag inte vet om det funkar med katt eller inte. Är tacksam för era synpunkter.
Tänk på att det är ganska ovanligt att katthem låter dig ha katten som utekatt om det inte är en katt som vantrivs inomhus.
Not your mom, not your milk.
Exakt. Man ser snabbt på katten hur och var den vill vara. Jag skulle ju aldrig tvinga nån ut. Jag minns katterna vi hade, om de var busiga och hade mycket spring i benen så satte vi ut dem. Men de var "bonnkatter"…
Ifall du inte hittar rätt katt på katthemmet, så är Europé den kattras som bäst motsvarar "vanlig bondkatt", både i utseende och temperament. Skulle ha tänkt på Europé igår, men, men… =)
Info om rasen, lista på uppfödare m.m. hittar du på www europeringen.se
Man kanske inte kan få allt men jag gillar utseendet på Europé-rasen. Sen har dessa "bonnkatter" egenheten att de kan vara lite väl vilda. Så jag vill ju att kattens mor/far inte ska vara typ stall-katter om du förstår hur jag menar. Därför tittar jag på Brittisk Korthår….
Jag ska ringa Katthemmet i Borlänge imorgon o prata lite med dem.
Om du väljer en raskatt är det inte sannolikt att mamman bor i ett stall :)
Ringde Katthemmet nyss. Ska åka o kolla på en ett-åring som är nykastrerad imorgon efter jobbet. Jourhemmet säger att katten är supermysig och go och halvlånghårig (Europé). Hon trodde katten ville ut senare. Jag bor i ett bostadsområde utan bilar och skog intill så…jag är inte så orolig. Men jag lär nog låta henne vänja sig vid mig och maten och "inne" under nån månad först. Prägling så att säga. I detta kanske ni kan råda?
Det börjar också bli dags att jag måste köpa in lite attiraljer för katt. Låda, spade, sand etc. etc. Det bör väl gå å hitta bättre beg?
Superkul ska det bli.
#36 Det finns dessvärre andra farliga saker utomhus. Människan är en av dom som kan vara riktigt hemska. Dessutom kan utekatter förstöra och gå in hos andra.
Så har man grannar bör katten hållas inomhus eller utomhus i koppel eller inhägnad.
Och om du bor i ett bostadsområde finns det ju säkerligen även trafik.
Är du säker på att det är en Europé du ska kolla på? Jag har fått för mig att de inte är så vanliga nämligen :)
#36 Menar du att du bor i ett bostadsområde där ingen har bil?
/Maria
#38. Nja, utseendemässigt sägs den vara som en Europé. Sen är det säkert nån blandras. Misstänker det iaf. Ska ta bilder o lägga upp här imorgon!
#39.
Nja, jag menar att det inte finns bilar som kör snabbt i vårt bostadsområde.
En mindre landsortsväg passerar förbi bostadsområdet på typ 600m avstånd. Där är hastigheten 50km/h. Man ser inte vägen o inte heller hör den.
Där husen finns och jag bor är det en stor utegård med grönska modell park. Framför hyreshusen löper en mkt smal "väg" där postbilen kan åka. Det är låsta grindar och trångt så inga bilar är normalt där och kör. Bara om nån ska in med nåt kylskåp eller nåt så låses grindarna upp men då går det låångsamt då det är barn där o leker och leksaker ligger framme.
50m från mitt hus (jag bor på bottenvåningen och längst ut) så börjar skogen och nån cykelväg. Jag får gå lååångt från min parkering till min lght.
Det är en bra plats för katten om den nu nödvändigtvis måste ut - men jag ska försöka mota den.
Vad roligt att katthemmet kunde föreslå en katt sådär på en gång! Ska bli spännande att se bilder sedan på din nya vän. Glad också att du ställt in dig på att försöka hålla katten inomhus. Sätt gärna nät på balkongen även om du bor på markplan, så kan du låta katten njuta av utsikten och alla dofterna. Katter har väldigt välutvecklat doftsinne och nöjer sig oftast med att få vara på balkongen en stund varje dag. Om du köper begagnade saker till katten, se till att rengöra dem ordentligt så de inte doften av andra katter hänger kvar, det gäller särskilt kattens toalett. Varmt lycka till! =)
Jag bor i ett radhusområde som gränsar till ett naturområde. Det är återvändsgata där vi bor så trafiken är inte mer än de boende i området och närliggande område.
Trots det så finns här många utekatter. Varje gång vi ska iväg med bilen så får man kolla under så att där inte ligger någon katt.
Folk som har öppet på somrarna har besvär med att katter kommer in.
Min katt Moritz hade förövrigt säkert lagt sig i grannens säng om han hade haft möjlighet.😃
Jag tycker personligen att det är ett oskick både mot grannar och mot katterna att släppa dem vind för våg.
/Maria
Bra åsikter där Maria. Då satsar jag på att hålla den inomhus. Ska lyssna lite med nuvarande vårdnadshavare hur den "tycks" vara.
Jag tänkte också på doftmärken om man köper beg. Kanske bra att köpa nya lådor ifall katten ryggar.
#44 Huskatt.
Det duger för mig.
Grattis till nya familjemedlemmen :)
Tack. Det är verkligen superkul. Jag fullkomligt älskar katter och hon är bedårande!
Härligt :)
Grattis jätte fin liten katt. Jag skulle säga att det är olika våran vuxna katt har aldrig klöst på möbler eller något mer än sin klösmöbel. Nu har vi en ungkatt 6 mån gammal och han klöser på mer än bara klösmöblerna, har två och båda model större/högra så dom kan man inte klaga på. Han älskar dom men gillar att sätta klorna lite här o där :P Klipper framklorna bak behövs inte klippas ännu anser vi. Lycka till med missen :)
tack. Jag ska köpa en klöspelare inom kort. Jag har åxå tänkt på detta med klorna. Det är ju, så vitt jag vet, bara framtassarna som används till att massakrera tapeter o möbler. :-)
Nejdå även baktassarna används.
51, nej men dom klöser mer med framtassarna och här sliter lillpissen ner sina bak ännu bra själv. Håll även koll på bak du ser om dom blir spetigare då får du klippa eller slipa dom med.

Har man katt så får man klösmärken.. var man får dessa beror på individ och hur mycket annat den har att klösa på.
Släng ut soffan och sätt in kattställningar i stället.. problem solved!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#54 Jag har två kattungar på lite mer än 4 månader och jag har inga klösmärken. Och har en skinnsoffa.

Skinnsoffor är bäst!
Med platta kuddar i för katterna som de kan ligga på.
Jag skulle påstå att tyg är bäst. River en katt på skinn skadas skinnet och det blir märken. Det blir det inte på tyg.

Skinnsoffor är bäst av flera skäl.. främst att de är lättare att hålla rena från katthår.
Mina katter klöste alldrig på skinnet!
Före det hade jag en lurvig tygsoffa, den var favo klösbräda!
Speciellt sidostyckena.
#58 Jag känner flera vars katter gärna rev på soffan när de var små.

Mm.. mina var små när jag hade tygsoffan.. oså var de utekatter så de kunde klösa utomhus om de ville.
Tror det var tygsoffan som var extra läcker att vässa klorna på?
58 skinnsoffa har vi haft innan med tidigare katter detta satte dom gärna klorna i, nu rejsar lillkatten upp o ner på en skinnfotölj klart det blir lite spår efter honom när han klättrar ryggen upp och sen rejsar ner framsidan på den :C
Så söt lilla Molly är! Stort grattis!😃
När det gäller klösmöbel tycker jag att du ska se till att köpa ett klösträd med rejält tjocka, stabila och tillräckligt långa stammar så möbeln håller sig stabil och även ger katten möjlighet att sträcka ut sig i hela sin längd när den klöser. Även bra om sittplatserna är stabila och breda så katten kan vila bekvämt, och att de finns på lite högre höjd för bra utsikt, jag märker att mina katter uppskattar just detta. När jag letat klösmöbler har jag beställt från Zooplus eftersom de haft bra priser och levererar till dörren, men det är alltid bra att kolla flera sidor för att hitta bäst pris och leverans.
Själv har jag ett Natural heaven IV från Zooplus, det har 11 cm diameter på stammarna och ett rymligt hus och flera avsatser i trä samt avtagbara dynor, är dock inte takhögt utan 170 cm. Har även ett mindre som jag inte minns vad det heter på 140 cm med smalare stammar men det duger bara som sittplats enligt katterna. Slutligen har jag en klöspåle som är 15 cm i diameter och 107 cm hög, och den klöser de gärna på.
Har skrivit om dem här:
http://burma.ifokus.se/discussions/5503e2728e0e74781d001e5e-vad-har-matte-slapat-hem
http://burma.ifokus.se/discussions/55a8c72f8e0e744631001794-operation-radda-soffan
Lycka till med lilla Molly, hon ser så lugn och fin ut så med bra klösmöbler hoppas jag att din soffa överlever!😉
Klipp bak med rekommenderar jag. Våra katter rejsar genom hela lägenheten och då tar de i för kung och fosterland med alla tassar de har, vi har fått märken i golvet, men vad gör det om hundra år 😀 De har ju roligt.
För övrigt så var hon jättefin!
#54 Vi har aldrig haft klösmärken någonstans med våra tidigare innekatter. Nu har vi en ny liten katt och hon klöser inte heller på massa olämpliga ställen.
#66 Lyft henne till klösträd ett när hon börjar med soffan.
Härligt att hon äter, leker, klöser och pratar. =) Ja visst förlåter man! Dags att skaffa ett klösträd?
Ja, absolut! Ska man smörja in detta "träd" med nåt?
#69 Smörja? Nä man smörjer inte klösträd.
#69 nejdå. Har du sett mitt inlägg #62 i tråden? Lite tips bara inför inköp av klösträd. =)
Grattis till sötkatten!
350kr för en stolpe med lindat rep! Är det sådana priser på klöspelare?
#73 Köp ett ordentligt istället. Det är inte billigt men värt det. Ett med tjocka pelare och liggplatser. Högt.
Ok. Då vet jag…950kr för en ett par luddiga hus och pelare o avsatser. Såg rolig ut. Men just nu ligger katten mestadels under sängen när jag kommer hem på lunch. Hon skulle troligtvis inte klättra på den där prylen just nu iaf.
På kvällen blir hon mer livlig och vill gosa men verkar ganska utmattad iaf. Ligger mkt på soffan och slappar. Hon var med om en andra operation för typ 3v sedan efter en infektion pga steriliseringen. Såret är dock läkt och rent.
Det tar ett tag för en katt att bo in sig och bli trygg.
Damen har blivit mer trygg nu. Igår låg hon kvar på soffan när mina tre döttrar kom och satte sig runt henne och strök henne. Sen låg hon i dotterns knä i 3h igår kväll när vi tittade på film. Hon blev kliad och struken och verkligen myste.
Efter att hon ätit o varit på lådan vill hon leka. Hon såg ett grönt litet plast-hus från ett Monopolspel ligga under bänken! Den plastgrejen blev verkligen högintressant. Den bollade och lekte hon med. Studsade upp o ner. For fram o tebax kickandes det lilla plasthuset över golvet men inte längre än typ 2-3 minuter.
Sen blev hon stilla igen o gick o lade sig. Hon är mestadels sansad av sig, det måste jag säga och jag är tacksam för det.
Utifrån det du beskriver verkar det som att du hittat precis rätt katt för dig! =) Underbart att hon är social, orädd och gosig samtidigt som hon är lugn och stillsam. Jättekul att få se bilderna! Hoppas du hittar ett stabilt klösträd med bekväma liggplatser åt damen =)

Katter är sociala djur.. de är dessutom domisticerade att fungera ihop med människor!
Eller om de domisticerar oss.. vilket som faktist!
De påverkar oss iallafall.. för det mesta på ett positivt sätt.. även barn i familjen lär sig ett och annat om social kompetens.. främst iomed att katten inte pratar så man blir tvungen att tolka andra signaler!
Den här katten är social på ett reserverat sätt. Du ska "förtjäna" att röra vid henne. När du har gjort det så kommer hon och låter dig klia henne. Förstår du hur kul hon är? :-)

Mm.. det där känner jag till som haft katter.. de är individer!
De har ett socialt mönster som faktist inte skiljer sig så mycket från dina egna barn!
Dvs det handlar om att de har ett socialt betteende som stämmer rätt bra överens med människors!
Till skillnad från hundar som regel betraktar dig som flockledare!
Honkatter är lite på ett sätt medans kastrerade hankatter är som dina unga grabbar/tonåringar!