Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1920 ggr
Catlovers197610
0

Färg på min kattunge

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skulle vilja ha hjälp med att färgbestämma min 12 veckors kattunge el 13 veckor blir han i morgon den 24 nov.

OberonsMatte
0

Rödtabby och vit skulle jag säga att han är.

Sajtvärd Katter iFokus

Catlovers197610
0

Han har inga mönster i pälsen mer än M:et på huvudet.

EvaSe
0

Jag skulle nog också säga rödtabby-vit, d 09 22.
Att hans öronkanter är ljusare än resten av örat + M:et i pannan tyder på att han är agouti, dvs mönstrad.

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

Catlovers197610
0

Så här ser han ut på ryggen.

OberonsMatte
0

Förutom M:et i pannan och de vita öronkanterna tyder även de vita "glasögonen"  på att han är mönstrad.  Kroppsmönstret blir ofta lite otydligt när pälsen är lång, men på den första bilden anar jag mörkare partier som är breda som tabbymönster.

Röda och cremefärgade katter är lite knepiga att mönsterbestämma eftersom de kan ha ett synligt  s.k. "spökmönster" utan att vara  genetiskt mönstrade.

Sajtvärd Katter iFokus

Catlovers197610
0

Hans mamma är sköldpadda. Blandning av norsk skogskatt/ perser o bondkatt.

Catlovers197610
0
OberonsMatte
1

#6 Färganlaget sitter på x-kromosomen och hankattungar (xy) ärver sin enda x-kromosom (och därmed färg) från mamman, medan honkattungar (xx) ärver en x-kromosom (och färg) från vardera förälder. Om mamman är sköldpaddsfärgad (svart och röd) har din hankatt alltså ärvt den röda genetiska grundfärgen från sin mamma. 

Förutom de genetiska grundfärgerna som alltid är svart och/eller röd  kan det tillkomma anlag för mönster, dilution, silver och vitfläck.

När det gäller pälslängd ärver kattungar ett håranlag från vardera förälder. Det krävs två långhårsanlag (ett från varje förälder) för att kattungen ska kunna bli långhårig. Har kattungen bara ett långhårsanlag är den själv korthårig, men kan föra långhårsanlaget vidare till avkommor.

Vet inte om du redan visste detta, men om inte, kanske det kan vara intressant att veta.

Sajtvärd Katter iFokus

Catlovers197610
0

Funderar på att ställa ut honom därav jag behövde ha färgkoden/koderna till huskattsbeviset.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Jag blir alltid lika imponerad av svaren runt färganlag med mera på denna site, det är så intressant att läsa. Och så glad att så många intresserar sig för sina katter på så vis med.

Oberonsmatte du får gärna berätta lite mer runt "Röda och cremefärgade katter är lite knepiga att mönsterbestämma eftersom de kan ha ett synligt  s.k. "spökmönster" utan att vara  genetiskt mönstrade."…. vad är "spökmönster" vs genetiskt mönstrade?

Catlovers197610
0

Då kanske ni kan hjälpa mig att färgbestämma min andra katt också.

Denna kommentar har tagits bort.
Catlovers197610
0
OberonsMatte
0

#10 Alla katter har ett grundmönster, men för att det ska synas krävs agouti-genen (agouti=mönster). När kattens grundfärg är svart  är det lätt att se skillnad på en helsvart (non-agouti) och t.ex. en bruntigré (agouti) katt, men är katten röd eller creme lyser mönstret ofta igenom även om agoutigenen saknas. När agoutigenen saknas säger man spökmönster och det ska inte stå med i kattens färgbestämning.

Många röda kattungar uppfattas och registreras ofta felaktigt som mönstrade (agouti) ända tills de blir vuxna och det som tidigare sett vitt ut mörknar och mönstret inte blir lika framträdande utan bara kan anas (som ett spökmönster).

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
0

#15 Den skulle jag kalla brunspotted, n 24. (n är svart, men eftersom det även finns mönster säger man brun).

Sajtvärd Katter iFokus

Catlovers197610
0

Då har jag bara en katt till som jag vill ha färgkod på.

Catlovers197610
0
Catlovers197610
0
Catlovers197610
0
OberonsMatte
0

#19 och #21 Den katten ser ut att vara bruntickad, n 25. Det vita runt munnen är en del av mönstret och ska inte uppges som vitfläck.

Sajtvärd Katter iFokus

mabrigawilly
0

Det är intressant det här med färger! Ett tips är (om du vet föräldrarnas färger) att göra ett "kors-schema". -korsa mammans anlag med pappans. Har en katt som är reg som röd silver tiger(ds23), men efter att ha kollat i stamtavlan (om dom katterna är rätt registrerade) så GÅR det inte att han ska vara det. Jag kan tycka att det är lite dåligt av uppfödaren att registrera kattens färg enbart efter fenotyp..

mabrigawilly
0

Måste också säga att du har väldigt fina katter! :)

Catlovers197610
0

Tack så mycket. Har 3 till.