Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2211 ggr
CayKantos
0

Savannah, Bengal och Cheetoh

Hejhej, jag undrade om någon hade erfarenheter utav raserna och kune komma med lite info. Har alltid varit intresserad av bengal, men fick nyligen reda på dessa två andra raser och blev nyfiken på hur dom skiljer sig då dom är såpass lika på några punkter. Cheetooh härstammar ju även från bengal :) Så kom gärna med jämförelser eller bara info om enskilda raserna! Tack på förskott!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Tuvan123
0

Jag vet inget om de andra två men har själv en bengal. Hon är väldigt speciell, följer efter en som en hund, pratar hela tiden och rätt busig. Hon går bättre ihop med hundar än andra katter, något som verkar vara rätt vanligt. Skulle nog säga att de är lite mer krävande än många andra raser.

Mysan_
0

Min kompis har en bengal. Han är lat och vill nästan aldrig vara utomhus. Han är även ett matvrak och han älskar att bada och dricka vatten. Han är väldigt högljudd också. Han är verkligen inte lik en bengal i sitt beteende. Ibland vill han leka lite, men mest vill han bara sova eller vila.

burmamys
0

Jag har varken bengal eller savannah, och den tredje du nämner känner jag inte till, men kan tipsa om www.savannahsweden.se, de är de enda (?) i Sverige som säljer savannah och har bra info om rasen på sin hemsida. Savannah är en korsning mellan tamkatt och serval, de flesta är slanka, betydligt större/högre än vanliga katter, och de är mycket aktiva, modiga och självständiga. Rasen är väldigt ny, om jag uppfattat det rätt håller de fortfarande på med att få full status.

Rumblebee
2

Tillägg till det som #3 skrev… Vad gäller svenska Savannah katter så är de inte då mycket större än mer vanliga raser, i och med att den lägsta generationen man får ha i Sverige är F4. De savannahs man kan se på bilder och youtube är oftast lägre generationer med mer serval i sig.

VargenCV
0

Min syster han en savannah, och hon är mindre än mina skogisar, fast låter mycket mer. Tror hon är dels orientaler, som är vanligt i dagens savannahkatter..?

annzoo
1

Jag har ej hört talas om Cheetooh men verkar baseras på bengal och ocicat så storlek och temperamentet är nog densamma.

Äger själv just nu 7 bengaler och mina är modell större, honorna ligger på 4-5 kg och hanarna 6kg+. De är muskelknippen, intelligenta och aktivitetsnivån varierar och även röstresurserna. Men fertila bengaler bör man nog ej ha om man inte läst på noga om rasen.

Tror dock bengalen (till sällskap) ligger lägst i pris av de raser du räknat upp.

CayKantos
3

Pris bryr jag mig inte riktigt om, inte för den rätta katten 😉 Bengalen är också den jag var inne på mest och längst tid medan dom andra två var några jag stötte på har den andra dan och blev nyfiken ön det var något som skiljde dom och hur såpass vanliga dom var i Sverige 😁

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Em_
1

Gammal tråd om savannah. Jag hade inte stöttat den aveln.  http://katter.ifokus.se/discussions/5447f863ce12c418e5016f26-moralisk-fraga-savannah-katter