"Säga åt katt"
Min katt lyssnar inte på någonting. Om han håller på med någ
Hur gammal är han? Du får bara väldigt bestämd och envis och ta bort honom varje gång han gör något olämpligt och säga "nej" eller "fy" och berömma så fort han gör rätt. Dock gäller det ju stt man tar dom på bar gärning.
Har du lärt katten något? Om man inte lär dem kan de inte förstå.
Vad är det han "håller på med", som han inte får? Det enklaste är att antingen tillåta det eller ta bort möjligheten. Att "säga till" innebär bara att katt man ger katten uppmärksamhet i samband med att katten "håller på", och ofta är det just det katten är ute efter.
Sajtvärd Katter iFokus
Ser att hela mitt inlägg inte kom med då jag skrev från mobilen. Jag blir galen på min katt, han håller på med ALLT och han lyssnar inte för fem öre om man säger till honom eller knuffar bort honom/sätter ner honom på golvet. Det kan verkligen handla om vad som helst, allt från att försöka ta mat när man äter/lagar mat, försöka väcka en på morgnen, hålla på med toalettpapper ja det kan vara ett glasspapper som ligger och då ska han ta det så precis vad som hellst, närr han vill komma och kela och lägga sig i knät och man inte kan precis då, att han hoppar upp någonstans där han inte får vara…Jag har försökt säga åt honom med lite argare ton, jag har försökt knuffa bort honom, jag har försökt med vattenspruta, ja det är säkert fler saker. Efter att man sagt åt honom så är han där 1 sekund senare, och detta kan pågå i timmar, och då menar jag verkligen timmar. Tror något som han gjort och jag sagt åt honom om har pågått i uppemot tre timmar i sträck där han konstant gör samma sak igen efter att jag knuffat bort honom eller sagt till honom eller vad jag nu gjort.
Hur gammal är din katt? Hur gammal var din katt när du började säga ifrån?
Jag förstår att din kisse inte förstår varför gos inte passar för dig men för din kisse. Hur har du tänkt att kisse ska förstå det?
Låter som om du bara har en katt, vilket nog försvårar. Har de sällskap att ta ut sin energi med på under dagen finner jag att det underlättar.
Till syvende och sist låter det som en understimulerad katt- Aldrig funderat på en kattkompis till kisse, så de kan leka på samma nivå?
Jag har 3 katter totalt så han har 2 kattkompisar
Han är ett år och jag fick honom när han var ca 6 månader.
Din kisse är "tonåring"… obstinat så man blir galen :-D
Det låter som en helt normal katt.
Jag har en 14-åring som beter sig ungefär på samma sätt.😃
/Maria
Jag hoppas att alla som funderar på att bli kattägare läser den här tråden, för den är ett typiskt exempel på hur det kan bli när kattägaren inte på förhand förstått vad det innebär att ha en ung, aktiv och social katt. Att katten är kelig, lekfull och har ett stort socialt behov innebär inte att den har det bara vid lämpliga tillfällen, utan även när det kan uppfattas som störande. Har man redan en sådan katt får man antingen acceptera det och anpassa sig själv, sitt hem och sina "regler", eller omplacera katten.
Att skrämma eller skälla på katten för att den är kelig, lekfull och nyfiken är en mycket dålig idé. Då är man helt enkelt en olämplig kattägare.
Sajtvärd Katter iFokus
#10 Bra skrivet.
/Maria
#10 du vet i te hur mycket tid jag lägger ner på honom? Jag aktiverar honom ca 2 timmar per dag MINST. Och att inte säga åt katten att gå ner från exempelvis platt-tn'n (som är ny då han förstörde den gamla) tycker inte jag är något man ska acceptera som "lekfullhet" och låta den göra precis som den vill.
Jag håller med #10.
Låter som att TS har för lite tid för katt.
#12 Du måste förstå att det inte går att resonera med en katt. Din katt är ett djur och det är du som har valt att ha honom i ditt hem, alltså är det du som måste anpassa dig (och är för övrigt den enda som kan anpassa sig eftersom du är en tänkande varelse som inte enbart styrs av medfödda behov och beteenden.).
När det gäller t.ex. platt-TVn måste du ha med kattens beteende i planeringen när du möblerar och inreder ditt hem. Går det t.ex. att ha TVn i ett skåp eller ha den på väggen med en hylla över?
Jag har fortfarande min tjock-TV kvar eftersom jag förstår att en platt-TV för mig som kattägare förmodligen kommer att kräva en special-lösning.
Sajtvärd Katter iFokus
#12 Du tror väl inte katten förstår vad du säger? Eller att katten förstår att en plattTV är något du är rädd om?
Precis som #14 skriver så får du anpassa ditt hem.
Jag kan t.ex inte ha gardiner eller mattor jag är rädd om för att jag har en klättrande katt och en katt som spyr ofta. Jag har försökt men har givit upp och accepterat att jag är inneboende hos mina katter😉
/Maria
#10 och #14
Så är det, Helt Rätt!!
Låter på er som svarar att eran katt får göra precis vad den vill. Ni är "ägda" "inneboende" och katten har inga regler… Om TS lägger två timmar på att aktivera sin katt så är det bra mycket mer än vad många andra kattägare gör (och jag är inte intresserad av en diskussion om ifall ni tycker det är tillräckligt!), så uppenbarligen försöker hon göra det bästa för att katten ska må bra, även om kunskaperna inte räcker hela vägen fram.
Jag håller med dig TS till viss del. Det är inte okej att djur försöker ta mat när man äter eller lagar mat, men å andra sidan, är det ingenting katten kan från början. Alla situationer varken vill eller kan man gosa med en katt, oavsett vad den tycker.
Men till viss del har ni andra naturligtvis rätt. En katt som väcker en på morgonen får man stänga ute om man inte kan leva med det, det är nog omöjligt att träna bort. Blir katten för envis och man inte orkar ta bort den från matbordet och så småningom lära den att den inte har något där att göra, så får man väl utesluta möjligheten att katten är med när man lagar mat.
Frågan är väl hur många nya kattägare som kommer vilja be er om råd i forumet, eller hur många som kommer fortsätta med vattensprutan för att slippa höra att man är praktexempel på människor som inte vill ha katt. Där hugger ni er själva i foten.
#12 Nej, tycker inte heller man ska acceptera vad som helst som lekfullhet och låta den göra som den vill. Men det är ingen hund som du kan befalla heller, katter är självständiga. Tycker #14 råd var bra: "När det gäller t.ex. platt-TVn måste du ha med kattens beteende i planeringen när du möblerar och inreder ditt hem. Går det t.ex. att ha TVn i ett skåp eller ha den på väggen med en hylla över?"
Ta bort möjligheterna till det du inte står ut med då? Kasserar katten toapapper (vilket jag tycker är rätt milt ;)) så se till att den inte kommer åt det. Förstör den TV'n så se till att den är otillgänglig, t.ex med råden från #14. Men framför allt, ha tålamod, läs om kattens beteende. Helt ny kan du inte vara om du redan har två katter, men du kanske behöver färska upp minnet lite eller lära dig något nytt.
Kattanpassa ditt boende, fortsätt att ignorera/sätta ner katten på golvet åtminstonde gällande mat. Det tar lång tid för vissa katter att lära sig "regler" om man nu vill ha regler, och vissa lär sig aldrig regleran/vill inte lära sig dem. Det får man acceptera som kattägare, Annars finns det ju alltid sätt runt allt. Ät någonstans där det är svårare för katten att komma åt maten, sätt ner katten på golvet om den kommer upp och fortsätt i den stilen. Dessutom är din katt ung, ett väldigt vanligt beteende bland nyfikna unga små kissar. Är det något du inte kan leva med så kanske katt inte är något för dig. Katter är individer, och bara för att det har gått bra med den förra betyder det inte att nästa kommer vara likadan, och det måste man vara beredd på.
Not your mom, not your milk.
När det handlar om att bli väckt av katten går det faktiskt att träna bort det om man är beredd på att låta det ta den tid det tar. Låt helt enkelt bli att "vakna" eftersom det är det katten vill. Kommer han kl. 4 så ignorera honom. Blir han lynnig och bits så får man antingen stänga honom ute från sovrummet eller så lär man honom att det enda som händer innan matte själv bestämmer sig för att masa sig upp (vid en bättre anpassad tidpunkt) är att man får en arm omkring sig. Alltså inget riktigt gos, utan bara en fast arm. Det kan ta månader för katten att fatta, men till slut inser den att det inte går att få någon annan reaktion.
Medarbetare Hittekatter iFokus
ok då flyttar jag in i en totalt tom lägenhet för att "specialanpassa" lägenheten för just den här katten, för det skulle ju Ni såklart göra för era katter.
#17 & #18 tack för era svar :)
Har själv en kisse som gärna hittar på bus MEN han gör det endast för att få uppmärksamhet. Han ÄLSKAR när jag reagerar häftigt och säger ifrån. Det är inte lika roligt när jag lugnt lyfter bort honom och säger nej med mjuk röst. Distrahera honom med något annat fungerar ibland också. Jag har försökt få mina katter att inse att vissa saker är förbjudna, men 2,5 år senare har jag gett upp och anpassar mig till katternas lägenhet ;) prova med aluminiumfolie på ställen där du inte vill att han ska hoppa upp eller nån klibbig tejp då det är hemskt att gå på tycker mina.
För mig låter de som en aktiv och busig tonårskatt.
Har du maten framme hela tiden eller har du mattider? En hungrig katt snor mat och är allmänt odräglig (egen erfarenhet). Kanske utökad mat skulle lugna kattens glupskande aptit med att sno mat när du tillagar den. Ge mat innan du själv gör din egen samt leker aktiv med katten + en portion go mat innan läggdax kan göra att katten inte heller väcker dig under natten/tidig morgon.. Alt 2 stäng ut katten från sovrummet/köket.
Om katten förstört en platt-tv har den klöst eller vält den? Klöste katten sönder skärmen funderar jag hur ofta katten kloklipps? Har den vält tvn så finns bra fästen att hänga tvn på väggen eller ha en tv-möbel som går hela vägen runt tvn.
Hur mycket leker han med de andra katterna? är de slöa och inte vill leka kanske han behöver sällskap av en katt med samma aktivitetsbehov. Hur ofta aktiverar du katten mentalt eller fysiskt? Har du höga klösträd, leksaker utspridda, hur ofta leker du med han?